فایل تحقیق : دانلود پروژه رشته برق در مورد سيستم سوخت رساني انژكتوری – قسمت سوم

دانلود پایان نامه

انژكتورها (INGECTORS) :

وظيفه پاشش (اسپري) كردن سوخت را بر عهده دارند.دونوع انژكتور داريم:

1ـ مخروطي (پژو پارس و سمند) كه زاويه پاشش آنها 30 مي‌‌‌‌‌باشد.

2 ـ استوانه‌‌‌‌‌‌‌‌اي (پژو 206 و پيكان) زاويه پاشش آنها 10 مي‌‌‌‌باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

علاوه برشكل ظاهري انژكتورها از نظر نوع تزريق سوخت به داخل سيلندر نيز تفاوت دارند. يعني انژكتور مخروطي از بغل و استوانه‌‌‌اي از بالا تزريق مي‌‌‌‌‌كنند.انژكتور داراي سوكت 2 پايه مشكي رنگ و محل نصب آن بين ريل سوخت و مانيفولد هوا مي‌‌‌‌‌باشد. براي تست انژكتور بايد مقاومت آن رااندازه گرفت كه در خودروهاي مختلف حدود 14 اهم می باشد. در صورت خرابي اين قطعه خودرو حالت 3 كار كردن دارد.

سوئل پات (كاسه بنزين):

وظيفه آن تامين بنزين براي سوختن در هنگام خالي بودن باك و موافق لازم می باشد. جاي اين قطعه در انتهاي باك می باشد و حدود 3 ليتر ظرفيت دارد. لوله‌‌‌‌‌هاي ورودي و خروجي بنزين در داخل آن قرار دارد. اگر سوخت در انتهاي باك باشد زیرا در پيچ‌‌‌‌ها بنزين به يك طرف باك ميرود. اين قطعه بنزين لازم را براي پمپ فراهم مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كند.

ريل سوخت:

ريل سوخت بر روي منيفولد هواي ورودي در نزديكي سر سيلندر قرار دارد. روي اين ريل انژكتورها، رگولاتور فشار سوخت (خودرو پژو 206 فاقد رگولاتور می باشد) و بست‌‌‌‌‌‌هاي نگهدارنده آنها قرار دارد.

دريچه گاز :

دريچه گاز با بهره گیری از يك كابل و بادامك كه صفحه متحرك موجود در دريچه گاز را به حركت در مي‌‌‌‌آورد كار مي‌‌‌‌كند. بر روي دريچه گاز، يك عدد پتانسيومتر بمنظور اندازه‌‌‌‌گيري زاويه دريچه گاز و همچنين يك موتور مرحله‌‌‌‌اي دور آرام كه داراي شير مخروطي بوده ووظيفه آن تغيير ميزان جريان هوا در دور آرام می باشد، نصب گرديده می باشد.

مخزن كنيستر:

مخلوط بخار بنزين و هوا از باك به اين مخزن وارد مي‌‌‌‌‌گردد داخل اين مخزن فيلتري از جنس كربن هست كه بخارات بنزين را از هوا جدا مي‌‌‌‌كند بنابراين هواي جذب شده از بخار بنزين به هواي آزاد فرستاده مي‌‌‌‌گردد.

شير برقي كنيستر:

وظيفه اين شير ارسال بخار بنزين به مسير هواي ورودي ميباشد اين شير مستقيماً توسط E.C.U كنترل مي‌‌‌گردد هنگام خاموش بودن موتور شير برقي كنيستر بسته می باشد.لذا بخار بنزين و هوا در داخل مخزن كنيستر از يكديگر جدا مي‌‌‌‌گردد هنگام باز بودن موتور در شرايطي كه E.C.U تشخيص مي‌‌دهد اين شير برقي باز شده و بخار بنزين به مسير هواي ورودي موتور ارسال مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد.

سوييچ فشار فرمان هيدروليكي:

اين قطعه در خودرو پژو 206 هست. سنسور فشار فرمان هيدروليك اجازه مي‌‌‌‌دهد كه E.C.U دور موتور را در زمان پارك كردن افزايش دهد.

الف ـ شرايط افزايش دور موتور:

ـ زماني كه سرعت خودرو كمتر از 4KM/HR می باشد.

ـ فعال شدن سوييچ فشار فرمان هيدروليك

ب ـ محل نصب:

روي لولهروغن هيدروليك فشار قوي بين پمپ هيدروليك فرمان و سوپاپ تقسيم فشار (پينيون فرمان)

واحد كنترل كننده مركزي (E.C.U) :

اين واحد زمان جرقه و پاشش را متناسب با پارامترهاي متغيير دريافتي كنترل مي‌‌‌‌كند. اين پارامترها عبارتند از :

ـ سنسور دور موتور

ـ سنسور فشار منيفولد هواي ورودي (مپ سنسور)

ـ سنسور موقعيت دريچه گاز

ـ سنسور دماي آب موتور

ـ سنسور دماي هواي ورودي

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

ـ سنسور سرعت خودرو

ـ اكسيژن سنسور

ـ سنسور ضربه

ـ قدرت مورد نياز كولر

ـ ولتاژ باتري

ـ فشار مدار فرمان هيدروليك

ـ E.C.U گير‌‌‌‌بكس اتوماتيك

E.C.U از اطلاعات فوق الذكر براي كنترل مقادير زير بهره گیری مي‌‌‌‌‌‌‌‌كند:

ـ ميزان پاشش سوخت(تنظيم زمان باز شدن انژكتور)

ـ پمپ بنزين

ـ شير برقي كنيستر

ـ قطع تزريق سوخت براي جلوگيري از افزايش دور موتور(CUT OFF)

ـ قطع كمپرسور كولر

ـ عملكرد كنيستر

تنظيم دور آرام متناسب باپارامترهاي زير صورت مي‌‌‌‌گيرد:

برای دانلود فایل ورد متن کامل اینجا کلیک کنید

1ـ دماي موتور

2ـ ولتاژ باتري

3ـ زمان پارك (فشار مدار فرمان هيدروليك)

4ـ گير‌‌‌‌بكس اتوماتيك

5ـ كولر

حافظه E.C.U :

در داخل ECU دو نوع حافظه قرار دارد:

الف ـ حافظه دائم       ب ـ حافظه موقت

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

الف) حافظه ECU با قطع باتري از بين نمي‌‌‌‌رود ودر واقع محل قرارگيري جدوليست كه طي آنECU شرايط لازم را جهت راه اندازي موتور بدست مي‌‌‌‌‌آورد.

ب) حافظه موقتECU با برداشتن كابل باطري از بين نمي‌‌رود و اگر كابل باطري را بيش از 15 دقيقه قطع كنيم، اين حافظه پاك مي‌‌‌گردد و با پاك شدن حافظه، خودرو در هنگام رها كردن گاز، دنده عوض كردن يا شتاب‌‌‌‌گيري ،بدون دليل دچار ريپ زدن و يا خاموش كردن موتور مي‌‌‌‌‌گردد.

نكات ايمني در هنگام كار بر روي خودروهاي انژكتوري:

1ـ در هنگام روشن بودن موتور ، اتصال باتري را جدا نكنيد.

2ـ در وضعيت سوييچ باز كانكتور ECU را جدا يا متصل نكنيد.

3ـ در هنگام بررسي سيستم جرقه و فشار كمپرس سوكتهاي انژكتورها را جدا كنيد.

4ـ قبل از اتصال مجدد يك كانكتور موارد زير را بررسي كنيد.

ـ وضعيت اتصال از نظر تغيير شكل، پيچيدگي، آببندي و احتمال نفوذ مايعات

ـ وضعيت مكانيزم خار قفل كننده كانكتور

5ـ در هنگام آزمايش‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي الكتريكي به موارد زير توجه نماييد:

ـ باتري كاملاً شارژ باشد.

ـ هیچگاه از منبع ولتاژ بزرگتر از 16 ولت بهره گیری نكنيد.

ـ هیچگاه از لامپ تست بهره گیری نكنيد.

ـ درهنگام استارت زدن يا روشن بودن موتور واير شمعها را به بدنه متصل نكنيد.

6ـ در خودروهاي مجهز به سيستم مبدل كاتاليزوري از بنزين بدون سرب بهره گیری كنيد. ‌‌‌‌‌

7ـ در خودروهايي كه كمپرس موتور آنها بالا می باشد از بنزين با اكتان 95 بهره گیری كنيد.

8 ـ در هنگام روشن بودن موتور سوكت كويل دوبل را جدا نكنيد.

9 ـ موتور را بيشتر از 15 دقيقه با دور بالا در حالت توقف خودرو نگه نداريد.

10 ـ بعد از اتصال مجدد باتري اقدام تجديد حافظه را انجام دهيد.

روش تجديد حافظه:

آغاز سوييچ را به مدت حداقل 10 ثانيه ببنديد. سپس سوييچ را به مدت حداقل 10 ثانيه باز كنيد و بدون فشردن پدال گاز خودرو را روشن كرده و حداقل به مدت 10 ثانيه گاز ندهيد. در خودرو پارس با سيستم مگنتي مارلي بعد از اين مرحله به روش ذيل دنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي 1 تا 4 را به ECU معرفي مي‌‌‌‌‌‌كنيم.دنده‌‌‌هاي 5 و عقب هم معرفي ندارند. آغاز اهرم دنده را در وضعيت دنده يك قرار داده و حركت مي‌‌‌‌كنيم تا دور موتور به 3500 RPM برسيم. سپس در دنده دو دور موتور را به 3500 RPM مي‌‌رسانيم و دنده را خلاص مي‌‌كنيم تا دور موتور كم گردد و به دنده يك برمي‌‌‌‌‌گرديم.در اين حالت دنده يك معرفي شده و ساير دنده‌‌‌‌‌ها را با اين روش معرفي مي‌‌‌كنيم.بعد از طي مراحل فوق و معرفي دنده‌‌‌‌ها(فقط در پژو پارس با سيستم مگنتي مارلي) به مدت 15 دقيقه در دنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مختلف و با دورهاي مختلف حركت مي‌‌‌‌‌‌كنيم تا شرايط مختلف به ECU معرفي گردد.

انواع سيستم انژكتوري:

1ـ SPFI

2ـMPFI

3ـ GDI

1ـ (SINGIE POINT FUET INGECTION) SPFI (پاشش تك نقطه‌‌‌اي):

پاشش سوخت توسط يك يا دو انژكتور داخل مانيفولد هوا انجام مي‌‌‌‌گردد.

2ـ(MULTI POINT FUEINGECTION) MPFI (پاشش چند نقطه‌‌‌‌اي)

پاشش سوخت توسط يك انژكتور مجزا براي هر سيلندر پشت سوپاپ هوا داخل مانيفولد انجام مي‌‌‌‌‌‌‌‌گردد.

سيستم MPFI بر سه نوع تقسيم مي‌‌‌‌‌‌گردد (از نظر نوع پاشش):

1 ـ ترتيبي مانند پژو 206 بر حسب ترتيب احتراق.

2 ـ نيمه ترتيبي مانند پيكان و پژو پارس و سمند با E.C.U نوع SL96 D كه انژكتورها دو به دو پاشش مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند.

3 ـ غير ترتيبي مانند پارس و سمند با E.C.U نوع MM8P كه هر چهار انژكتور با هم پاشش مي‌‌‌‌‌كنند.

3 ـ (GASOLINE DIRECT INGECTION) GDI (پاشش مستقيم گازوييل):

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید