دانلود پروژه رشته برق در مورد سيستم سوخت رساني انژكتوری – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

ـ واحد كنترل كننده الكترونيكي

2 ـ سنسور دور موتور

3 ـ كويل دوبل استاتيكي

4 ـ شمع جرقه

كويل دوبل داخل يك واحد قرار دارد و بر روي سر سيلندر نصب شده می باشد.وظيفه آن ايجاد ولتاژ مورد نياز شمع جهت جرقه مي‌‌‌‌‌باشد. جرقه مورد مربوط به سيلندرهاي يك و چهار همزمان و جرقه مربوط به سيلندرهاي دو وسه نيز باهم زده مي‌‌‌‌‌گردد. بنابراين اين دو جرقه براي هر سيلندر به وجود مي‌‌‌‌آيد كه يكي از آنها در انتهاي مرحله تراكم و ديگري در مرحله تخليه زده مي‌‌‌‌‌‌گردد.

نكته عيب يابي: جهت تست سالم بودن اين قطعه محدوده تغييرات مقاومت اين سنسور بايد به قرار زير باشد.اين مقاومت بايد بين 150 تا4 كيلواهم باشد . دماي كار كرد اين سنسور (دماي هوا) از 15: تا –40 متغيير مي‌‌‌باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

رله دوبل :

رله دوبل تشكيل شده می باشد از دو قسمت (1ـ رله اصلي 2ـ رله پمپ بنزين)

ـ رله دوبل مستقماً توسط E.C.U كنترل مي‌‌‌‌‌‌گردد

ـ رله دوبل توسط يك كانكتور 15 راهه به دسته سيم اصلي متصل شده می باشد و داراي سه مرحله عملكردي مي‌‌‌باشد.

1 ـ سوييچ بسته: در حالت سوييچ بسته يك ولتاژ 12 ولت از پايه 10 رله دوبل براي حفظ حافظه به E.C.U ارسال مي‌‌‌‌‌گردد.

2ـ سوييچ باز: در حالت سوييچ باز E.C.U به مدت 2تا 3 ثانيه براي اجزاي زير ولتاژ 12 ولت ارسال مي‌‌‌‌كند:

ـ E.C.U

ـ پمپ بنزين

ـ انژكتورها

ـ كويل دوبل

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

ـ شير برقي كنيستر

ـ مقاومت گرمكن اكسيژن سنسور

موتور روشن: در اين حالت بطور دائم براي اجزاء ولتاژ ارسال مي‌‌‌‌‌گردد.

سنسور ضربه

توجه: اين سنسور فقط در خودرو پژو 206 هست.

الف ـ وظايف:

اطلاعات منتقل شده توسط سنسور ضربه به E.C.U اجازه مي‌‌دهد تا آوانس جرقه را بطور صحيح تنظيم كند.ضربات موتور يك پديده ارتعاشي می باشد كه در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا در يكي از چهار سيلندر به وجود مي‌‌‌آيد. سنسور ضربه زماني كه ضربات احتراق به وجود مي‌‌‌‌آيد ولتاژ حداكثر را به E.C.U ارسال مي‌‌‌‌كند و E.C.U متناسب با آن جرقه راريتارد مي‌‌‌‌‌كند.

ب ـ ويژگيهاي الكتريكي :

تغذيه توسط E.C.U بوده و نحوه اتصال پايه‌‌‌‌ها به توضیح زير مي‌‌‌‌‌‌باشد.

پايه 1: ولتاژ 5 ولتي ارسالي از E.C.U

پايه2: سيگنال ارسالي به E.C.U

پايه 3: سيم شيلد دار كه در بعضي از مدل‌‌‌ها هست.

محل قرار گرفتن آن در بلوك سيلندر روي سيلندر شماره 2 مي‌باشد. ‌‌ اين سنسور از نوع پيزوالكتريك مي‌‌باشد كه ضربات وارد بر پوسته را به پالس الكتريكي تبديل كرده وبه E.C.U مي‌‌‌فرستد.

نكته: وجود اين ضربه باعث بالا رفتن درجه حرارت قطعات و صدمه ديدن آنها مي‌‌گردد.

نحوه آزمايش تاك سنسور يا سنسور ضربه:

آغاز تاك سنسور را از جاي خود باز مي كنيم وچند ضربه روي تاك سنسور مي‌‌‌زنيم( در حالت موتور روشن) برگه كاركرد موتور تأثيرگذاشت سالم می باشد و در غير اين صورت خراب می باشد.

اكسيژن سنسور:

(اين سنسورفقط در خودروپژو206 هست.)

الف ـ وظايف

محل نصب آن روي مانيفولداگزوز بين موتور ومبدل كاتاليزوري می باشد.

تركيب شدن هيروكربن‌‌‌هاي نسوخته با اكسيژن مقدار اكسيژن را در داخل گازهاي خروجي كاهش داده در نتيجه باعث زياد شدن ولتاژ بازگشتي بهE.C.U مي‌‌‌گردد.

E.C.Uاز اطلاعات دريافتي از اكسيژن سنسور براي موارد زير بهره گیری مي‌كند:

ـ محاسبه نسبت مخلوط سوخت وهوا

ـ تعديل غني بودن مخلوط سوخت وهوا

ب ـ توضیح

توابع مربوط به اندازه گيري سوخت وهوا به گونه دائمي درE.C.U ذخيره شده و اطلاعات مربوط به غني بودن يا رقيق بودن مخلوط سوخت وهوا به شكل ولتاژي بين صفر تا يك ولت از اكسيژن سنسور دريافت مي‌‌‌‌‌گردد.

مخلوط رقيق:     ولتاژ ارسالي از اكسيژن سنسور=V 1/0

مخلوط غني:       ولتاژ ارسالي از اكسيژن سنسور=V9/0

گرمكن به كار رفته داخل سنسور اجازه مي‌‌‌‌‌‌دهد كه دماي كاركردآن سريعاًبه 300 درجه سانتيگراد برسد.

ج ـ ويژگي‌‌‌‌‌هاي الكتريكي:

سنسوربا يك سوكت چهار پايه به دسته سيم اصلي متصل شده می باشد.

تعيين محل اتصال پايه‌هاي سنسور:

پايه1:ولتاژ12ولتي تغذيه

پايه2: منفي يااتصال بدنه

پايه3:سيگنال مثبت

برای دانلود فایل ورد متن کامل اینجا کلیک کنید

پايه4:سيگنال منفي

سنسور سرعت خودرو:

اين سنسور از نوع اژمال مي‌‌‌‌باشدكه برروي كابل سرعت سنج در محور خروجي گير‌‌بگس قرار دارد و بوسيلهء ولتاژ12 ولت تغذيه مي‌‌گردد اين سنسور اطلاعات را بهE.C.U (8 پالس در هردور از سرعت km/h 2)مي‌‌دهدكه تعيين كننده ضريب نسبت دنده مي‌‌باشد و براي بهبود عملكرد خودرو و مورد بهره گیری قرار مي‌‌گيرد.

نحوه عملكرد:

اين سنسور تقريباً شبيه سنسور دور موتور مي‌باشد يعني يك چرخ دنده با هشت دندانه كه وقتي به حركت در مي‌‌‌آيد داخل سنسور ولتاژ پالسي ايجاد مي‌گردد . كه فركانس آن به سرعت خودرو بستگي دارد و E.C.U از روي فركانس اين ولتاژ مي‌‌‌تواند سرعت خودرو را محاسبه كندوبا مقايسه اين سرعت با دور موتور مي‌‌تواند تشخيص دهد در جاده كفي ـ سربالايي ويا سرازيري قرار دارد.

سنسور موقعيت دريچه گاز:

الف ـ وظايف

پتانسيومتردريچه گاز موقعيت دريچه را به E.C.U اطلاع مي‌‌‌‌‌دهد.اطلاعات ارسال شده توسط اين جزء به E.C.U براي موارد زير بكار مي‌‌‌‌رود:

ـ تعيين وضعيت تمام باري موتور

ـ راهكارهايي براي شتاب‌‌گيري توقف وقطع سوخت در دورهاي تعيين شده .

ـ اطلاعات مربوط به E.C.U گير‌‌‌‌‌‌‌‌بكس اتوماتيك كه در بعضي از مدل‌‌‌‌ها نصب شده می باشد.

ـ تشخيص حالت تمام گاز و كاهش سرعت و خاموش شدن وهمچنين در حالت اظطراري كه سنسور فشار هواي منيفولد (مپ سنسور ) خراب شده اقدام مي‌‌نمايد.

ب ـ وظايف در گير‌‌‌‌‌‌‌بكس اتوماتيك :

E.C.U موتور اطلاعات مربوط به موفقيت دريچه گاز را براي تعيين بار موتور به E.C.U گير‌‌‌‌‌‌بكس ارسال مي‌‌‌‌‌‌كند.در اين حالت پتانسيومتر دريچه گاز وظيفه سيم KICK _ DOWN را در گير‌‌‌‌‌بكس‌‌‌‌‌هاي اتوماتيك بدون E.C.U انجام مي‌‌‌‌‌‌دهد.

 

ج ـ ويژگي‌‌‌‌‌‌‌‌هاي الكتريكي :

ولتاژ تغذيه آن ولتي می باشد و از نوع DC می باشد كه E.C.U تامين مي‌‌‌‌‌گردد.

تعيين محل اتصال پايه‌‌‌‌ هاي سنسور:

پايه 1: منفي (بدنه)

پايه 2: ولتاژ 5 ولتي تغذيه

پايه 3: سيگنال بازگشتي به E.C.U

سيگنال بازگشتي به E.C.U توسط اين سنسور بين صفر تا 5 ولت متغيير بوده و تابع موقعيت دريچه گاز مي‌‌‌‌‌‌باشد.

تذكر: اين سنسور در حالت سوييچ و موتور روشن كار ميكند.

پمپ بنزين:

پمپ بنزين خودروهاي انژكتوري برقي می باشد.

محل نصب:

پمپ بنزين پيكان انژكتوري وپژو پارس و سمند در زير اطاق سمت راست صندلي عقب نزديك باك نصب شده می باشد.در خودرو پژو 206 پمپ بنزين در داخل باك نصب شده می باشد.در پمپ بنزين بدون عيب مقاومت سيم پيچ داخل آن بايد كمتر از يك اهم باشد.همه اتصالات بين لوله‌‌‌‌‌‌هاي فولادي و شيلنگ‌‌‌‌‌هاي لاستيكي بايد توسط بست‌‌‌هاي حلقوي فنري مناسب متصل شوند.‌

توجه: در هنگام جا زدن شيلنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي لاستيكي نبايد از مواد روان كننده از قبيل روغن يا گريس بهره گیری كرد.

سنسور فشار هوا:

به روي مانيفولد هوا نصب شده و اندازه فشار هواي ورودي را به E.C.U اطلاع مي‌‌‌‌‌‌‌دهد. اين سنسور از نوع پيزوالكتريك مي‌‌‌باشد.

سوييچ اينرسي:

در مواقعي كه خودرو با يك مانع سخت برخورد كند رله سوخت را قطع ميكند. در خودرو پژو 206 مالتي پلكس اين قطعه وجود ندارد.

رله دوبل:

شامل دو عددرله مي‌باشد كه ولتاژ مورد نياز اجزاي مختلف سيستم سوخت رساني و جرقه را ارسال مي‌كند.

پتانسيومتر تنظيمCO :

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

براي تنظيم مقدار CO در دور آرام بكار مي‌‌‌‌رود.

در حقيقت بوسيله اين قطعه نسبت سوخت قابل تغييير می باشد.

اين قطعه فقط در پيكان انژكتوري هست.

مانيفولد هوا طوري طراحي شده كه دريچه گاز روي آن گيرد و تكيه گاهي براي ريل سوخت و انژكتورها باشد.

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید