دانلود فایل تحقیق : دانلود پروژه رشته برق در مورد عايقهاي الكتريكي – قسمت سوم

دانلود پایان نامه

– اگر موقع استارت و يا در خلال كار در فاصله هوايي يك الكتروموتور دود و جرقه مشاده گردد به احتمال قريب عدم تقارن محوري موجب برخورد روتورو استاتور شده می باشد كه اين عدم تقارن نيز ممكن می باشد در اثر ناموزون بودن خود روتور و يا تنظيم غير صحيح ياتاقان باشد .

البته در مورادي هم جرقه و دود ، ناشي از سوختن ناخالصيهاي موج.ود در هواي خنك كننده مي باشد .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

4- اگر بلافاصله پس از استارت موتور ، رله حفاظت بار زياد و يا جريان زياد ان اقدام كند احتمال دارد كه در اثر يكي از دو علت زير باشد :

الف ) وجود اتصال كوتاه دركابل تغذيه و يا خود الكتروموتور

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

ب ) نقطه تنظيم رله جريان زياد ، پايين تر از حد لازم بوده و يا زميان تاخير رله بار زياد ،‌بسيار كم می باشد .

به هر حال موتور معيوب بايد سريعاً از مدار قطع شده و در موتور سيستمهاي اصلي وحياتي ، موتور رزرو به جاي آن وارد مدار گردد . موتوري كه با عملكرد رله اتصال كوتاه و يا اضافه بار قطع شده می باشد ، بايد به دقت مورد بررسي و عيب يابي قرار گرفته و پس از رفع عيب ، فقط با اجازه كتبي سرپرست فني مربوط مي توان آن را مجدداً تحت سرويس قرار داد .

مع هذا اگر در تجهيزات اساسي ، موتوري به علت عملكرد در ارائه بار زياد در حاليكه واحد رزرو آن نيز قابل بهره برداري نيست قطع گردد ، پس از بازرسي اوليه و رفع عيب احتمالي . بهخاطر پيشگيري از اختلال در كار واحد مي توان مجدداً آن را استارت نمود . در اينجا متذكر مي گردد كه موتوري را كه در اثر اتصال كوتاه قطع شده می باشد ، به هيچ وجه نبايد بدون انجام بازرسي استارت نمود و اگر دران آتش سوزي رخ دهد پس از قطع برق ، بايد از آي ،‌دي اكسيد كربن و با بروموتيل بهره گیری كرده و از بكار بردن فوم و يا ماسه جهت اطفاء حريق اجتناب نمود .

بهره برداري و نگهداري از ترانس ها و اتو ترانس ها

ترانسفورماتورهايي كه در نيروگاهها و پستهاي برق بكار برده مي شوند ممكن می باشد كاهنده و يا افزاينده ، دو سيم پيچه يا سه سيم پيچه ، تك فاز يا سه فاز باشند . اصولاً بهره گیری از يك ترانس سه فاز به جاي سه ترانس تكفاز با ظرفيت معادل مقرون به صرفه تر بوده و بهره برداري و تعميرات ان نيز ساده تر انجام مي پذيرد .

ولي به هر حال در موارديكه حمل يك ترانس سهفاز به محل بهره برداري مشكل بوده و يا ترانس سه فازي با ظرفيت مورد نظر وجود نداشته باشدعملاً از سه ترانس تك فاز استفادهمي نمايند .امروزه ترانسها با ولتاژهاي مختلفي تا 750 كيلو ولت و ظرفيت تا چندين صد هزار كيلو ولت آمپر نيز ساخته مي شوند .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

در حاليكه در ظرفيتهاي 10MVA به بالا علاوه بر آن از فنهاي دمنده نيز بهره گیری شده و رادياتورها و تانك روغن توسط وزش اجباري هوا خنك مي شوند . در بعضي موارد نيز ترانسهاي پر ظرفيت يا كولرهاي آب و يا كولرهاي هوايي طراحي مي شوند و كه در آنها روغن ترانس مرتباً در يك مدار بسته و تحت فشار از داخل كولر عبور مي نمايد .

در مواقعي كه كاهش سطح اتصال كوتاه مورد نظر باشد ترانسهاي سه سيم پيچه كه داراي دو ثانويه مشابه هستند بكابر برده مي شوند . نوع متداولي از ترانسهاي فوق كه در اغلب مراكز نيرو بكار برده مي گردد ترانس سه سيم پيچه اي می باشد با اوليه 110 يا 220 كيلو ولت و دو ثانويه مشابه با ولتاژ 6 تا 10 كيلوولت.

روغن در ترانسفورماتو هم تأثیر سيال خنك كننده را داشته و هم به عنوان عايق مايع جهت ايزولاسيون سيم پيچ ها نسبت به بدنه بكار مي رود و كنسرواتور يا تانك انبساط به خاطر اطمينان از پربودن ترانس، جبران فعل و انفعلات ناشي از انبساط و انقباض حرارتي روغن و هر چه كمتر كردن تماسروغنبا هوا كه موجب اكسيده شدن آن مي گردد مورد بهره گیری قرار مي گيرد .لوله اي كه انتهاي آن توسط ورقي از جنس سبك و شكننده مسدود شدهاست در بالاي تانك ترانس تعبيه مي گردد كه تأثیر سوپاپ اطمينان را داشته و ترانس را پیش روی افزايش بيش از حد فشار روغن محافظت مي كند.

ترانسها معمولاً با ولتاژ نامي پيم پيچهيشان مشخص مي شوند ولي بايد دانست كه در ترانس تحت بار اگر ولتاژ اوليه برابر ولتاژ نامي باشد ، ولتاژ به ميزان افت ولتاژي كه ناشي از جريان بار می باشد از مقدار نامي خود كمتر مي گردد . ترانسهاي تا 15 كيلو ولت به صورت خشك ساخته مي شوند كه فقط با جريان طبيعي هوا خنك شده و نوعي از انها با ظرفيت 1600 KVA كه براي كار در فضاي بسته و غير حساس د رمقابل آتش سوزي طراحي شدهاند ، معمولاً جهت تغذيه مصرف داخلي در نيروگاهها ،پستها و مراكز صنعتي ديگر بار برده مي شوند .

ترانسهاي خشك در مقايسه باترانسهاي روغني ، سر و صداي زيادي توليد نمودهو بايد در اتاقهاي خشك و بدون گردو غبار و با رطوبت نسب حداكثر 85% نصب شوند و اين ترانسها معمولاً حفاظتي پیش روی پالسهاي ولتاژي جوي ندارند . ترانسهايي نيز تا ظرفيت 1000 KVA ساخته شده اند كه درآنها به جاي روغن از مايع ساوتول (مايعي ك پیش روی آتش سوزي غير حساس می باشد ) بهره گیری مي گردد.

البته اين ترانس ها به علت گران بودن و همچنين سمي بودن مايه ساوتولفقط در موراديكه بهره گیری از ترانس خشك به سبب شرايط خاص محيط و همچنين بهره گیری از ترانس روغني به علت حساسيتا محل نسبت به آتش سوزي مقدور نباشد ، بكار برده مي شوند . يكي از ارجحيتهاي ترانس هاي خشك يا محتوي ساوتول اين می باشد كه مي تون ان را در همه طبقات ساختمان و در كنار مصرف كننده هاي مربوطه نصب نم.ود. در مقايسه با ترانسهاي معمولي ، اتوترانس در ولتاژ و قدرت مشابه داراي اندوكتيويته كمتري مي باشد و به همين جهت افت ولتاژ نيز در آن كمتر بوده و راندمات بالاتري خواهد داشت .

نارسائيهاي قابل توجه ترانس عبارتند از اينكه اولاً فقط در سيستمهاي زمين شده (داراي سيمنول ) قابل بهره گیری بوده و ثانياً جريان اتصال كوتاه ان به علت اندوكتيويته پايين به مراتب از ترانسهاي معمولي مشابه بالاتر می باشد . به تجربه ثابت شده می باشد كه جهت كوپل کردن دو شبكه ارت شده (داراي سيم نول ) كهنسبت بين ولتاژهاي آنها نزديك دو می باشد اقتادي ترين روش بهره گیری از اتوترانس مي باشد .

امروزه اتوترانس ها كاربرد وسيعي در شبكه هاي برق پيدا كرده اند و در اقدام اتوترانس هايي با سيم پيچ سوم نيز وجود دارند كه به صورت مثلث بسته شده و جهت تغذيه مصارف محلي و يا اتصال به ژنراتور مورد بهره گیری قرار مي گيرند.

خنك كردن ترانسفورماتورها و نگهداري از سيستم هاي خنك كننده

كليه ترانس هاي روغني از نظر نوع سيستم خنك كننده به گروههايي به توضیح زير تقسيم مي شوند :

الف ) خنك شدن از طريق جريان طبيعي روغن و هوا (ONAN)

ب ) خنك شدن از طريق جريان طبيعي روغن و فن (ONAF)

ج ) خنك شدن به كمك جريان تحت فشار روغن و فن (OFAF)

د) خنك شدن از طريق جريان تحت فشار روغن در كولرهاي آبي (OF ,W)

در ترانس هاي روغني ، گرماييكه از سيم پيچها و هسته ترانس متصاعد مي گردد آغاز به روغن منتقل شده و سپس از طريق ديواره هاي تانك رادياتورها و در پوش تانك ترانس به فضاي اطراف دفع مي گردد .

جريان طبيعي روغن كه در دسته اي از ترانس ها (ONAN , ONAF) سهم بزرگي در دفع حرارت دارد ، بدين صورت به وجودمي آيد كه روغن گرم در اثر كاهش وزن به طرف بالا حركت كرده و روغن خنك كه به مراتب سنگين تر می باشد به پايين تانك ترانس منتقل مي گردد . اگر ترانسي كه با جريان طبيعي روغن خنك مي گردد ، در فضا مسدودنصب گردد، بايد جهت خارج کردن هواي گرم و ورودهواي خنك به داخل اين فضا تهويه مناسب پيش بيني گردد . بهترين وضعيت براي چنين تهويه اي اين می باشد كه در شرايطي كه ترانس تحت بار نامي قرار دارد ، تفاوت دماي هواي ورودي و خروجي به اتاق از 15 درجه سانتيگراد تجاوز ننمايد . در موقع كنترل درجه حارات روغن بايد توجه داشت كه در مورد ترانسهايي كه جريان طبيعي روغن و يا با فن هوا خنك مي شوند ، وقتي كه ترانس تحت بار نامي باشد دماي متوسط سيم پيچ 10 تا 15 درجه سانتيگراد بيشتراز دماي روغن در بالاي تانك مي باشد .

البته مقدار فوق در ارتباط با ترانسهاييكه با جريان طبيعي روغن خنك مي شوند اختلاف دماي روغن در بالا و پايين تانك قابل ملاحظه بوده و كاملاً محسس می باشد . مثلاً اگر دما در بالاي تانك 80 درجه سانتيگراد باشد در پايين حدود 35 –30 درجه سانتيگراد ودر قسمتهاي وسط حدود 70-65 درجه سانتيگراد خواهد بود .

در ترانسهاي با ظرفيت كمتر از 1 MVA معمولاً درجه حرارت روغن بوسيله ترمومترهاي جيوه اي كه روي ترانس و در طرف بوشينگهاي فشار ضعيف نصب مي شوند ، اندازه گيري شده و ترانسهاي با ظرفيت بيش از 1 MVA مجهز به ترمومترهايي هستند كه المان آنها در بالاي ترانس ودستگاه نشانده دهنده آن در پايين و حدود 5/1 متري از زمين نصب مي شوند . علاوه بر اين براي ترانس هاي با ظرفيت خيلي بالا در تابلوي كنترل نيروگاه نيز ترمومترهايي نصب مي شوند كه مستقيماً دماي روغن را نشان مي دهند .

نكتهاي كه در باردهي ترانس بايد مورد توجه قرار گيرد اين می باشد كه تبادل حرارتي سيم پيچ در مقايسه با روغن كه داراي حجم زيادي می باشد خيلي سريعتر بوده و به همين جهت در مواقع كاهش يا افزايش بار، دماي روغن با چند ساعت تاخير با وضعيت جديد منطق خواهد گردید .

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید