دانلود فرمت ورد:دانلود پروژه رشته برق در مورد موتور هاي DC – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

اگر سرهاي ورودي آرميچر (يا منبع) يك موتور تحريك جداگانه( يا شنت) در حالي كه مي چرخد عوض شوند، ولتاژ منبع و ولتاژ القايي بصورت هم جهت اقدام مي كنند وجهت جريان موتور معكوس خواهد شدو گشتاور ترمزي توليد مي گردد. اين نوع ترمز ،ترمز كليه زني معكوس ناميده مي گردد. در حالت موتور سري بايستي سرهاي آرميچر يا سرهاي تحريك معكوش شوند. تعويض هر دو منجر به حالت عادي كار موتوري مي گردد. زماني كه موتور در سرعت نامي مي چرخد، ولتاژ القايي تقريباً برابر ولتاژ منبع V می باشد بنابراين در شروع ترمز كل ولتاژ در مدار آرميچر تقريباً 2V خواهد بود. لذا براي محدود کردن جريان به يك حد بدون خطر، مقاومتي برابر با دو برابر مقاومت راه اندازي لازم مي باشد. اين روش ترمز كاملاً بي بازده می باشد. نه تنها قدرت تغذيه شده توسط بار بلكه قدرت گرفته شده از منبع نيز در مقاومتها تلف مي گردد .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید
روشهاي كنترل سرعت موتورهاي DC
1-كنترل ولتاژ آرميچر 2-كنترل شارميران 3- كنترل مقاومت آرميچر
1-اگر ولتاژ آرميچر يك موتور dc تحريك جداگانه يا تحريك سري كه در يك سرعت پايدار كارمي كند به مقدار كمي كاهش يابد. آنگاه جريان آرميچر و بنابراين گشتاور موتور كاهش خواهند يافت. زیرا گشتاور موتور از گشتاور بار كوچكتر خواهد بود شتاب موتور منفي خواهد بود كه منجر به كاهش سرعت و ولتاژ القايي خواهد گردید. در نهايت موتور در سرعتي كمتر كه در آن گشتاور موتور و بار برابر هستند مستقر مي گردد. اگر ولتاژ آرميچر يك موتور تحريك جداگانه به مقدار بزرگي كاهش يابد. ممكن می باشد از ولتاژ ضد محركه كوچكتر گردد . جريان آرميچر معكوس گردد و موتور همانند يك ژنراتور كاركرده و گشتاور منفي توليد كند اين وضعيت ادامه خواهد يافت تاسرعت بعدي كاهش يابد كه نيروي ضد محركه موتور با ولتاژ اعمال شده برابر گردد. لازم به ذكر می باشد كه در اين روش تغييرات پله اي ولتاژ آرميچر بايستي كوچك باشد. يك تغيير بزرگ در ولتاژ آرميچر باعث ايجاد مقادير بزرگ جريان در آرميچر مي گردد كه ممكن می باشد به كوموتاتور آن آسيب رسانده و عمر آن كاهش يابد.
2-اگر در يك موتور تحريك جداگانه يا سري كه در سرعت خاص مي چرخد ميدان تضعيف گردد نيروي ضد محركه القايي آن كاهش مي يابد به دليل كوچك بودن مقاومت آرميچر ، مقدار افزايش در جريان آرميچر نسبت به مقدار كاهش ميدان ، بسيار بزرگتر خواهد بود و در نتيجه با وجود تضعيف ميدان گشتاور بطور قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد به نحويكه از گشتاور بار بيشتر مي گردد فزوني گشتاور موتور بر گشتاور بار موجب شتاب گيري موتور و افزايش ولتاژ القايي آرميچر مي گردد . در حالي كه ميدان موتور تضعيف شده ، نهايتاً موتور در سرعتي بالاتر از سرعت قبل مستقر ميشود كه درآن گشتاور موتور با گشتاور بار برابر می باشد نكته قابل توجه در اين روش نيز اين می باشد كه هر تضعيف شديدي در ميدان منجربه ايجاد جريان هجومي خطرناكي مي گردد. لذا تضعيف ميدان بايستي به آرامي و به تدريج انجام گردد.
3-اشكال اصلي اين روش كنترل سرعت بازده كم آن مي باشد براي مثال براي باري با گشتاور ثابت كل قدرت ورودي به موتور (تحريك سري و جداگانه) و مقاومت سري، مقدار ثابتي می باشد، درحاليكه قدرت تحويلي به بار متناسب با سرعت كاهش مي يابد. بنابراين درصد بازدهي موتور همان درصد سرعت نسبت به سرعت نامي آن می باشد. براي محركه هايي كه در سرعتهاي پايين و به صورت تكراري و كوتاه مدت كارمي كنند، كاهش بازدهي كل محركه زياد نخواهد بود به دليل سادگي و پايين بودن هزينه اوليه اين روش براي محركه هايي با كار تكراري كوتاه مدت كه از موتورهاي سري بهره گیری مي كنند كاملاً مناسب و اقتصادي می باشد.
در محركه هايي كه كنترل سرعت در محدوده اي وسيع ضروري می باشد . دو روش كنترل ولتاژ آرميچر و ميدان با هم تركيب مي شوند در روش كنترلي ولتاژ آرميچر امتياز ثابت ماندن حداكثر ظرفيت گشتاوري ماشين در تمامي سرعتها هست لذا در هر جايي كه امكان داشته باشد اين روش بكار گرفته مي گردد. و از روش كنترل ميدان براي دستيابي به سرعتهايي كه با روش كنترل ولتاژ آرميچر قابل حصول نيستند، بهره گیری ميشود سرعتهاي بالاتر از سرعت مبنا با روش كنترل ولتاژ آرميچر نمي توانند به دست آيند چونكه ولتاژ آرميچر موتور نبايستي از مقدار نامي بيشتر گردد . بنابراين، سرعتهاي بالاتر از سرعت مبنا با روش كنترل ميدان بدست مي آيند مشروط بر آنكه گشتاور مورد نياز بار در اين سرعتها با گشتاور كاهش يافته موتور تطبيق داشته باشد. مثالهاي نمونه اين نوع محركه ها عبارتند از غلطكهاي نورد، كاربردهاي كششي( قطارها) وغيره

كنترل توسط يكسوكننده هاي قابل كنترل

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

محركه هاي DC كه با يكسوكننده هاي قابل كنترل تغذيه مي شوند، بطور گسترده در كاربردهايي كه به يك محدودة وسيع كنترل سرعت و يا راه اندازي هاي مكرر ، ترمز، و تعويض جهت چرخش نياز دارند بكار برده مي شوند . مانند مي توان به كاربردهايي نظير غلطكهاي صنايع كاغذ . صنايع چوب ، ماشينهاي حفاري معادن و ماشينهاي ابزار تصریح نمود. نمودار خطي يك محركه موتور dc تحريك جداگانه تعذيه شده با يك يكسو كننده قابل كنترل درشكل زير نشان داده شده می باشد. حداكثر ولتاژ خروجي يكسو كننده در شرايط جريان پيوسته بايستي برابر با ولتاژ نامي آرميچر موتور باشد . اگر مقدار ولتاژ منبع بقدري باشد كه اين شرط مستقر گردد، يكسو كننده بطور مستقيم به منبع متصل مي گردد. در غير اينصورت بهره گیری از ترانسفورمر با نسبت تبديل مناسب بين منبع ac و يكسو كننده الزامي می باشد. گاهي اوقات به مقصود كاهش اعوجاج درجريان موتور از يك فيلتر اندوكتانسي بين يكسو كننده و آرميچرموتور بهره گیری مي گردد اين امر باعث بهبود عملكرد موتور مي گردد. معمولاً سيم پيچي تحريك توسط يك ترانسفورمر و يك پل ديودي به همان منبع تغذيه كننده موتور متصل مي گردد. نسبت تبديل ترانسفورمر به نحوي انتخاب مي گردد تاولتاژ تحريك برابر با مقدار نامي ولتاژ آن باشد در مواردي كه كنترل جريان تحريك ضروري باشد پل ديودي با يك پل يكسو كننده قابل كنترل جايگزين مي گردد
.
مدارهاي يكسو كننده متنوعي وجود دارند كه برخي از منبع تكفاز و برخي از منبع سه فاز تغذيه مي شوند براي كنترل موتور ، مدارهاي يكسو كننده قابل كنترل به دو دسته يكسو كننده هاي تمام كنترل شده و نيمه كنترل شده تقسيم مي شوند از يكسو كننده هاي قابل كنترل تكفاز تا قدرت 10 كيلو وات و در حالات خاص تا 50 كيلو وات بهره گیری مي گردد براي قدرتهاي بالاتر از يكسو كننده هاي قابل كنترل سه فاز بهره گیری مي گردد . در برخي كاربردها كه فقط منبع تكفاز در دسترس باشد ،همچون خطوط تغذيه قطارهاي الكتريكي ، از يكسو كننده هاي تكفاز قابل كنترل تا قدرتهاي چند هزار كيلو وات نيز بهره گیری مي گردد.

يكسو كننده با ديود هرزه گردكنترل شده
شكل موج ولتاژ خروجي يك يكسو كننده تمام كنترل شده داراي هر دو قسمت مثبت و منفي می باشد. زیرا جريان در يكسوكننده و همواره مثبت می باشد. در قسمت مثبت انرژي از منبع به بار و
در قسمت منفي انرژي از بار به منبع جاري مي گردد. پس يك قسمت منفي در ولتاژ در طي يكسو كنندگي، انرژيي را توليد مي كند كه بين منبع و بار رفت و برگشت مي كند. اين انرژي چيزي غیر از انرژي راكتيو نيست. پس ،قسمت منفي ولتاژ خروجي در طي يكسوكنندگي و قسمت مثبت ولتاژ خروجي در طي حالت اينورتري منجر به كشده شدن مقدار زيادي قدرت راكتيو از منبع مي گردد. بخصوص در ولتاژهاي خروجي پايين . درحالتي كه از ديود هرزه گردكنترل شده بهره گیری مي شودقسمت منفي ولتاژ خروجي در طي يكسو كنندگي وقسمت مثبت ولتاژ خروجي در طي حالت اينورتري حذف مي گردد. بهره گیری از هرزه گرد كنترل شده موجب بهبود ضريب قدرت، كاهش اعوجاج جريان آرميچر وناحيه هدايت غير پيوسته مي گردد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

كنترل توسط برشگرها
برشگرها براي كنترل موتورهاي DC بكار گرفته مي شوند چونكه مزاياي نظير راندمان بالا، انعطاف پذيري در كنترل، وزن سبك، اندازه كوچك ، پاسخ سريع و امكان ترمز ژنراتوري تا سرعتهاي بسيار پايين را دارند. محركه هاي dc كنترل شده با برشگرها در موتورهاي كششي و سرو موتورها ( Servo motors ) و بالابر هاي چنگالي و واگنهاي برقي و غيره كاربرد دارند.
در سرو موتورها از موتورهاي dc تحريك جداگانه يا موتورهاي dc مغناطيس دائم بهره گیری مي گردد. چونكه مشخه هاي كنترلي انعطاف پذير دارند. براي كنترل يك موتور dc برشگرها نسبت به يكسو كننده هاي كنترل شده برتري هايي دارند. به دليل بزرگتر بودن فركانس اعوجاج ولتاژ خروجي در برشگر، اعوجاج جريان آرميچر موتور كمتر می باشد و ناحيه كار غير پيوسته در صفحه سرعت – گشتاور كوچكتر می باشد.كاهش اعوجاج در جريان آرميچر، تلفات و افت قدرت اسمي را كاهش مي دهد. همچنين كاهش ياحذف ناحيه هدايت غير پيوسته، تنظيم سرعت وپاسخ گذاري محركه را بهبود مي دهد. كار برشگر بصورت سنكرون با ولتاژ منبع ac ، بهبود در ضريب قدرت خط و كاهش در اعوجاج جريان آرميچر را نتيجه مي دهد .
نمودار مداري يك برشگر در زير نشان داده شده می باشد يك منبع dc با ولتاژ V يك بار القايي را از طريق كليد نيمه هادي S با كموتاسيون خودي تغذيه مي كند. كليد نيمه هادي S بصورت متناوب با يك دوره تناوب T كار مي كند. در زماني كه سيگنال كنترلي حاضر می باشد. كليد نيمه هادي S اگر در گرايش مستقيم باشد هدايت خواهد كرد. در مدت زمان خاموش كليد اندوكتانس بار ،جريان را از طريق ديود مستقر نگه مي دارد. بدليل پيوسته ماندن جريان بار درلحظه خاموش شدن كليد از ايجاد ولتاژهاي گذرايي كه در اثر تغيير ناگهاني جريان بار ممكن می باشد در دوسر كليد پديدآيند جلوگيري مي گردد.
همانطور كه گفتيم كليد S براي مدت زمان ( Ton = δT ) بسته می باشد . متغير ( =δ) دورة وظيفه يا ضريب وظيفه يك برشگر ناميده مي گردد .كليد S را مي توان با روشهاي مختلفي كنترل نمود كه به دو گروه زير تقسيم مي شوند :
1-كنترل نسبت به زمان ( TRC ) 2-كنترل حد جريان ( CLC )

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید