دانلود پروژه رشته برق در مورد موقعيت كلي نيروگاه گازي ري – قسمت چهارم

دانلود پایان نامه

نحوه بهره برداري واحدهاي ميتسوبيشي در حالت استاندارد و مواقع اضطراري شبكه

1 ـ گاهي اتفاق مي‌افتد كه به علت ضربه خفيف شبكه بريكر ژنراتور باز مي‌گردد و آلارم OVER CURFENT 51A ظاهر مي‌گردد ولي بريكر 230 KV بسته مي‌باشد ، در اين حالت واحد تريپ نكرده و واحد به صورت NO LOAD در مي‌آيد و تغذيه داخلي واحد از طريق ترانس اصلي واحد تأمين مي‌گردد كه پس از ريست كردن رله و آلارم ظاهر شده ، واحد را مي‌توان با شبكه پارالل نمود .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

2 ـ چنانچه بريكر 230 KV واحد 32 باز گردد. در اين حالت اگر واحدهاي ميتسوبيشي در حالت كار با گازوئيل باشند تريپ مي‌نمايند و علت آن اين می باشد كه پمپهاي انتقال سوخت گازوئيل ( ترانسفر ) كه از خطي بنام STATON – C/C-1 كه از ترانس STATION – TR-1 تغذيه مي‌گردد و در واحد 32 قرار گرفته می باشد، تغذيه مي‌گردند و در صورت باز شدن بريكر 230 KV واحد 32 اين خط بي برق شده و پمپهاي ترانسفر گازوئيل از كار افتاده و واحدها تريپ مي‌نمايند . لذا در صورت باز شدن بريكر 230 KV واحد 32 بايد واحدها روي گاز تغيير سوخت داده شوند تا مانع تريپ آنها گردد.

3 ـ چنانچه خط N.M كه از طريق واحدهاي A.E.G برقدار مي‌شوند ،‌ به عللي بي برق گردد و از طرفي زیرا پمپهاي روغن هيدروليك بريكر 230 KV واحدهاي 32 و 33 و 34 ميتسوبيشتي از اين خط تغذيه مي‌گردند ، لذا با بي برق شدن خط NM باعث افت فشار روغن بريكر 230 KV مي‌گردد . لازم به توضيح می باشد كه فشار روغن بريكر بايستي 300 باشد و چنانچه با افت فشار روغن به 250 برسد بريكر 230 KV باز خواهد گردید . لذا چنانچه واحد در مدار باشد مي‌بايست بار واحد را به حداقل كاهش دهيم. با بر قدار گردید ن خط N.M فشار روغن بريكر تأمين خواهد گردید و در اين حالت براي بستن بريكر 230 KV بايد آغاز بريكر ژنراتور را باز كرده و سپس سريعاً بريكر 230 KV بسته گردد و بعد واحد را با شبكه پارالل نمود.

4 ـ گاهي به علت ضربه شبكه بريكر 230 KV و نيز بريكر ژنراتور ( GEN BKR ) هر دو باز مي‌گرد ند . در اين حالت باعث از كار افتادن ( TRIP ) واحدهاي ميتسوبيشي مي‌گردد و علت آن اين می باشد كه تغذيه داخلي واحدها قطع شده و الكترو موتور فنهاي كولرهاي روغن، فنهاي كولر هواي خنك كن ، فن خنك كن هواي اينسترومنت و كمپرسور هواي اينسترومنت و غيره از كار مي‌افتند و در نتيجه باعث افزايش درجه حرارت روغن جهت روغنكاري و يا بالا رفتن درجه حرارت هواي خنك كن روتور و ديسكاويتها مي‌گردد و همين امر باعث تريپ واحد خواهد گردید ، لذا بعد از كار افتادن واحد تا وقتي كه شبكه برقدار گردد ممكن می باشد به زمان طولاني بيانجامد و بايد سريعاً اعمال زير انجام گيرد.

1 ـ 4 ـ‌ به علت قطع تغذيه داخلي واحدها و از كار افتادن پمپ روغن و ترنينگرAC ، پمپ روغن و ترنينگر DC وارد مدار خواهد گردید و برق تجهيزات مذكور توسط باطري ها تأمين مي‌گردد. چنانچه خط NM توسط واحدهاي A.E.G برقدار باشد كليد تغذيه باطري شارژر واحدها از وضعيت MIT در وضعيت A.E.G قرار داده تا برق AC
جهت شارژ باطري‌ها تأمين گردد و اگر در زمان طولاني ، تغذيه داخلي قطع باشد، براي جلوگيري از تخليه باطريها مي‌بايست آغاز ترنينگر DC را از مدار خارج كرده و بعد پمپ روغن DC را خارج نمائيم تا زمان كافي براي شارژ باطري ها آماده گردد سپس پمپ روغن DC و بعد از آن ترنينگر DC را به مدار آوريم و تا وقتي كه تغذيه داخلي نداشته باشيم بايستي كارهاي فوق انجام گيرد.

2-4 ـ با ضربه شبكه و باز شدن بريكر 230 KV ، در پانل پست اتاق فرمان اصلي آلارم هاي

TRIP SIGNAL FROM 230 KV MAIN S/S

230 KV ZONE PROTECTION 87

ظاهر شده و رلة حفاظتي ( PROTECTION ) كه در اتاق تغذيه داخلي واحدهاي A.E.G قرار دارد نيز اقدام مي‌نمايد.

رلة حفاظتي كه به رلة ديفرانسيل F 321 معروف مي‌باشد كه بصورت زير می باشد:

Mitsubisgi – ds line diff.protection

كه در حالت تريپ (T) قرار مي‌گيرد و پس از عملكرد آن بايد ريست گردد .

علاوه بر رلة فوق دو كليد سه وضعيتي Y-300 و Y-301 كه به صورت زير مي‌باشد:

Y- 300 = BUS COUPLING MITSUBISHI DIFF.PRT.TRIP

Y- 301 = BUS COUPLING MITSUBISHI PILOT WIRE DISTURBED

كليدهاي فوق از حالت ( 1) به حالت ( Trip ) تغيير وضعيت مي‌دهند .

براي بسته شدن بريكر 230 KV ، مربوط به سه واحد بايد رلة F 321 را ريست و كليدهاي فوق در وضعيت ( 1 ) قرار گيرد تا آلارمهاي مربوط به اتاق فرمان اصلي ريست شده و بريكر بسته گردد.

5 ـ گاهي از مواقع به علت ضربه شبكه فقط بريكر 230 KV باز شده ولي بريكر ژنراتور ( GEN BKR ) بسته باقي مي‌ماند . در اين حالت براي بستن بريكر 230 KV آغاز بايد بريكر ژنراتور باز گردد و با باز شدن آن تغذيه داخلي واحد قطع مي‌گردد و با قطع شدن آن فنهاي روغن و كولر هواي خنك كن و غيره از كار افتاده و باعث افزايش درجه حرارت روغن و نيز هواي خنك كن روتور مي‌گردد و همين امر باعث تريپ واحد مي‌گردد پس بايد با هماهنگي اپراتورهاي پست اين كار انجام گرفته و اول بريكر ژنراتور باز گردد و پس از باز شدن آن سريعاً بريكر 230 KV بسته شده و سپس واحد را با شبكه پارالل نمود.

تغذيه داخلي واحدهاي ميتسوبيشي

واحدهاي ميتسوبيشي هر كدام داراي يك ترانس اصلي كه توان آن 111MVA بوده كه به آن MAIN TRANS گفته مي‌گردد،‌به شبكه متصل مي‌گردند. توليدي هر واحد توسط ترانس مذكور به باس محلي 88 BUS منتقل شده و بوسيله خط هوايي به پست اصلي انتقال پيدا مي‌نمايد.

علاوه بر ترانس فوق يك ترانس ديگر در هر يك از واحدها هست كه به آن ترانس واحد (UNIT TRANS ) مي‌گويند كه توان آن 5000 KVA بوده و اين ترانس ولتاژ 11KV را به 6.9 KV كاهش مي‌دهد و بوسيله كليد ( 1 )

UNIT TRANSFORMER INCOMING                                                                    

خط 6.9 KV را به دو قسمت تقسيم مي‌نمايد:

قسمت اول به مقصود تغذيه الكتروموتور راه انداز واحد كه كاركرد آن با ولتاژ 6.9 KV و داراي توان 1500KW مي‌باشد، توسط كليد G/T STARTING MOTOR ارتباط پيدا مي‌كند.

قسمت دوم، كليد (2) UNIT AUXILIARY TRANSF FEEDER كه تغذيه ترانس كمكي AUXILIARY TRANS را بعهده دارد و اين ترانس داراي توان 1000KVA بوده و ولتاژ 6.9KV را به 380V تبديل نموده و با بسته شدن كليد 380V، UNIT AUXILIARY TRANSF INCOMING (3) خط اصلي 380V تغذيه داخلي واحد برقدار شده و به دو قسمت زير تقسيم مي‌گردد.

(لازم به توضيح می باشد كه كليدهاي 1 و 2 و 3 توسط كليد سلكتوري در اتاق فرمان واحد قابل مانور خواهد بود. )

قسمت اول توسط كليد اصلي FUEL OIL PUMP ، تغذيه 380 V جهت الكترو موتور پمپ اصلي سوخت گازوئيل تأمين مي‌گردد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

قسمت دوم با بسته شدن كليد UNIT MCC خط G/T UNIT CONTROL CENTER را برقدار مي‌نمايد و با برقدار شدن آن مصرف كننده هاي اين خط توسط تابلوهاي موجود در اتاقي به نام مركز كنترل موتورها يا M.C.C ( NOTOR CONTROL CENTER ) تغذيه مي‌گردند.

ضمناً كليدهاي 6.9 KV

  • UNIT TRANSFORMER INCOMING
  • UNIT AUXILIARY TRANSF FEEDER
  • G/T STARTING MOTOR

هر كد ام در يك پانل و كليدهاي 380 V

  • UNIT AUXILIARY TRANSF INCOMING
  • FUEL OIL PUMP
  • UNIT MCC

هر سه در پانل 380 V POWER CENTER نصب شده اند .

خط G/T UNIT. CONTROL CENTER كه كل واحد را تغذيه مي‌نمايد، نيز داراي انشعاباتي مي‌باشد كه يكي از انشعابات آن توسط كليدي ،‌ باطري شارژ واحد را تغذيه مي‌نمايد و از طرفي توسط يك كليد به خط N.M( مربوط به واحدهاي A.E.G ) متصل می باشد و انشعاب ديگر آن جهت تغذيه موتورهاي كمكي بهره گیری مي‌گردد .

ورودي باطري شارژر ولتاژ AC 380 V مي‌باشد كه توسط ترانس به AC 125 V تبديل و بوسيله ديود يكسو شده و به ولتاژ DC 125 V تبديل مي‌گردد و براي تغذيه باطري‌ها و نيز از طريق خط G/T DC CONTROL CENTER جهت مصرف كننده هاي DC مورد بهره گیری قرار مي‌گيرد.

خط N.M ، علاوه بر اينكه تغذيه باطري شارژر واحدهاي ميتسو بيشتي را در زمانيكه فاقد تغذيه داخلي مي‌باشند بعهده دارد ، همواره نيز تغذيه 380 V AC مربوط به پمپهاي روغن بريكر 230 KV را عهده دار خواهد بود .

در حالت فوق تغذيه باطري شارژر واحدها توسط كليد دو وضعيتي ،‌ بر روي ‌A.E.G قرار مي‌گيرد.

علاوه بر ترانس اصلي واحد (UNIT TRANS) و ترانس كمكي ( AUX.TRANS) دو ترانس ديگر در واحد 32 قرار دارد كه به ترانسهاي STATION SERVICE معروفند. اين ترانسها داراي توان KA 1200 مي‌باشند و ولتاژ KV 11 شين واحد32 را به 380 V كاهش داده و براي مصارف مشترك سه واحد مورد بهره گیری قرار مي‌گيرد.

در قسمت فشار ضعيف ، براي هر كدام از ترانسهاي يك كليد كه داراي ظرفيت
A 2000 مي‌باشد كه اين كليدها در داخل پانل STATION CONTROL CENTER قرار دارند و با تشكيل دو خط بنامهاي STATION CONTROL CENTER-1 و STATION CONTROL CENTER-2 كه توسط يك كليد كوپلاژ كه ظرفيت آن با ظرفيت كليدهاي مذكور برابر مي‌باشد ، به هم اتصال پيدا مي‌نمايند و در صورت خارج شدن يكي از دو ترانسها ، با بستن كليد كوپلاژ، خط بي برق ترانس ديگري برقدار خواهد گردید.

خط STATION CONTROL CENTER-1 از STATION TR-1 تغذيه مي‌گردد و توسط كليدهايي برق مربوط به پمپ هاي انتقال سوخت ( پمپمهاي ترانسفر) ، هيترها ، روشنايي محوطه و همچنين تغذيه ساختمان ميتسوبيشي را تأمين مي‌نمايد و با در نظر داشتن موارد فوق به علت اينكه پمپ هاي انتقال سوخت از اين خط تغذيه مي‌شوند لذا با باز شدن بريكر 230 KV واحد 32 اين خط بي برق شده و چنانچه هر كدام از واحدها با سوخت گازوئيل در حال كار باشند ، به علت از كار افتادن پمپهاي انتقال سوخت گازوئيل ، واحد تريپ مي‌نمايد.

خط STATION CONTROL CENTER-2 از STATION TR-2 تغذيه مي‌گردد و از انشعابات اين خط به عنوان OWNER’S USE مي‌باشد و جهت مصارف مورد لزوم مورد بهره گیری قرار مي‌گيرد.

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید