فرمت word : دانلود پروژه رشته برق در مورد موقعيت كلي نيروگاه گازي ري – قسمت ششم

دانلود پایان نامه
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

2 ـ كنترل كنندة ANALOG كه توسط مگگ (MEGAC ) كه علامت اختصاري MITSUBISHI ELECTRONIC GAS TURBINE ANALOG CONTROLLER انجام مي‌گيرد . كه اين كنترل كننده ، كنترل سرعت مرجع ، راه اندازي و بارگيري ، كنترل حد درجه حرارت اگزوز ،‌ كنترل حد درجه حرارت پره هاي توربين و كنترل سوخت و تغيير سوخت را بعهده دارد كه كمترين سيگنال از سيگنالهاي بالا جهت محدود كردن سوخت انتخاب مي‌گردد كه به اين سيگنال، سيگنال خروجي كنترل (C.S.O ) گفته مي‌گردد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مگك متشكل از 3 قسمت مي‌باشد كه عبارتند از : سيگنال ورودي ، محاسبه و كنترل كننده و مبدل سيگنال خروجي كه اجزاء فوق از 20 نوع كارت الكترونيكي تشكيل گرديده می باشد .

اين كنترل كننده سيگنالهاي كنترل CSO را توليد مي‌نمايد كه توسط اين سيگنالها شير كنترل سوخت جابجا مي‌گردد.

يكي از وظيف مگك گرفتن مقادير آنالوگ از توربين و ارسال سيگنال به صورت بستن به كنترل كننده مراحل ( MELSEC ) مي‌باشد.

شكلهاي صفحات بعد، ارتباط اجزاء سيستم كنترل را نشان مي دهد.
مراحل راه اندازي و كار واحد

مراحل راه اندازي و كار واحد شامل 4 مرحله مي‌باشد:

1 ـ كار در مرحله صفر : كه از شروع راه اندازي تا 20% دور را شامل مي‌گردد كه اطلاعات اوضاع واحد بصورت بستن كنتاكتها به كنترل داده مي‌گردد . بعد از فشردن دكمه استارت ، كنترل كنندة‌ اتوماتيك ، موتور راه انداز پمپ روغن كمكي و چنانچه سوخت مايع جهت راه اندازي انتخاب گردد پمپ ترانسفر سوخت گازوئيل و پمپ اصلي سوخت را راه اندازي مي‌نمايد و در 10% دور ، موتور ترنينگر را خاموش كرده و در دور 750، جرقه زن وارد مدار و والو قطع سوخت سرعت زياد  ( OVER SPEED TRIP VALVE ) باز شده و حدود 100 ثانيه بعد از جرقه زدن فرصت مي‌باشد كه شعله مستقر گردد و با برقراري شعله كار در مرحلة صفر پايان مي‌پذيرد ولي راه انداز تا 67% دور در مدار می باشد تا به مرحلة شتابگيري واحد برسد.

2 ـ كار در مرحلة يك : بعد از برقراري شعله سيگنال سرعت ، بر حسب تابعي از زمان افزايش يافته و هر لحظه سرعت شفت با سرعت مرجع مقايسه گرديده و تأثير لازم را بر شير كنترل سوخت مي‌گذارد . در اين مرحله درجه حرارت اگزوز و پره هاي توربين كنترل خواهد گردید . اين مرحله دور نهايي ( R.P.M 3000 ) با بسته شدن كليد تحريك (FIELD BKR ON ) و بليد والوها پايان مي‌پذيرد و ژنراتور آمادة سنكرون كردن خواهد بود.

3 ـ كار در مرحله دو : اين مرحله شامل بسته شدن بريكر ( GEN.BKRON ) می باشد كه براي تحقق اين امر بايستي شرايط خاصي در ارتباط با ولتاژ ، فركانس و اختلاف فاز مستقر گردد .

4 ـ كار در مرحل سه : مرحله بارگيري كه شامل دو حالت بار پايه و بار حداكثر مي‌باشد و با فشار دكمه هاي LOAD RAISE ( بار زياد ) و LOAD LOWER (باركم) بار را در حد لازم انتخاب نمود.

اشكالات و پيشنهادات راجع به واحدهاي ميتسوبيشي :

1 ـ يكي از اشكالاتي كه در اين واحدها به نظر مي‌رسد. راجع به تغذيه پمپهاي انتقال سوخت ( ترانسفر ) گازوئيل می باشد كه تغذيه اين پمپها AC 380 V مي‌باشد و از طريق واحد 32 تأمين مي‌گردد و به اين صورت كه ولتاژ KV 11 شين واحد 32 توسط ترانس STATION – TR-1 به 380 V تبديل و تغذيه پمپهاي ترانسفر را تأمين مي‌نمايد و چنانچه به عللي بريكر 230 KV واحد 32 باز گردد و احدهاي گازوئيل سوز تريپ خواهند نمود، لذا پيشنهاد مي‌گردد جهت جلوگيري از تريپ واحدها در زمانيكه با سوخت گازوئيل كار مي‌كنند ، اقدام به نصب سيستمي‌گردد كه با باز شدن بريكر
230 KV واحد 32 ، تغذيه پمپهاي ترانسفر بطور اتوماتيك ،‌ توسط واحدهاي A.E.G تأمين گردد تا هيچ اشكالي از لحظ بهره برداري واحد پيش نيايد.

2 ـ خروجي پمپ اضطراري يا DC روغن ،‌ جهت روغنكاري ياتاقانها و جعبه دنده وارد فيلتر روغن نمي‌گردد و مستقيماً وارد قسمتهايي كه ذكر گرديد، خواهد گردید و علت آن اين می باشد كه اين پمپ مي‌تواند فشار 1.5 را تأمين مي‌نمايد ، و از طرفي اين پمپ در مواقع قطع برق AC ممكن می باشد كه در مدت طولاني در مدار باشد و چنانچه به عللي ذرات ناخالصي ، وارد مسير روغنكاري گردد باعث آسيب رسانيدن به قسمتهاي مذكور خواهد گردید ، لذا پيشنهاد مي‌گردد كه در مسير اين پمپ فيلتر قرار داده گردد و با تقويت پمپ ، فشار كافي جهت روغنكاري تأمين گردد .

3 ـ گاهي از مواقع به علت سوختن كابلهاي مربوط به فن اتاق توربين ( موشكي اگزوز) و تجهيزات الكتريكي ( هيتر ) ، كه به علت اشكال در عايق بندي پوسته توربين و يا عايق بندي EXPACTION JOINT كه محل اتصال توربين به اگزوز مي‌باشد، هواي داغ ( خصوصاً در تابستان ) وارد اتاق توربين شده و اين هواي گرم باعث سوختن كابلهاي مربوط به فن اتاق توربين و تجهيزات الكتريكي ( هيتر ) مي‌گردد و در نتيجه فن اتاق توربين از كار افتاده و باعث افزايش درجه حرارت داخل موشكي و اتاق توربين خواهد گردید و همين امر باعث كاهش توليدي واحد شده و با وجود كمترين نشتي روغن، باعث آتش سوزي در ياتاقان توربين و تريپ واحد مي‌گردد ، لذا توصيه مي‌گردد كه عايق بندي محل اتصال توربين و اگزوز و پوسته توربين از جنس خوب تهيه و توسط ورقهاي فلزي و تسمه پوشيده گردد تا باعث افزايش درجه حرارت قسمتهاي مذكور نگردد .

4 ـ براي استارت واحد توسط سوخت گازوئيل در زمستان و در هواي خيلي سرد ، به علت پائين بودن درجه حرارت گازوئيل و اشكال در هيترها خصوصاً هيترهاي سيمي‌كه بر روي لوله ها در مسير قرار دارد و نيز مصرف بالاي هيتر اصلي منبع گازوئيل ، درجه حرارت آن پائين بوده و گازوئيل گرم نمي‌ گردد لذا در موقع استارت با گازوئيل در هواي سرد ، پمپ سوخت گازوئيل به علت مكش نكردن گازوئيل از مدار خارج شده و واحد استارت نمي‌گردد . لذا توصيه مي‌گردد كه هيترهاي قديمي‌و فرسوده روي لوله‌ها با هيتر نو تعويض و اشكالات فوق جهت استارت واحد با سوخت گازوئيل برطرف گردد .

5 ـ بارها اتفاق افتاده می باشد كه واحد در حال كار ، به علت پالس زدن لرزش ياتاقان، با آلارم VIBRATION HIGH تريپ نموده می باشد و علت آن اشكال از پيك آپ و يا كارت مربوطه بوده می باشد لذا توصيه مي‌گردد كه هر چند وقت يكبار پيك آپ هاي لرزش ياتاقانها و كارت‌ها را بررسي نموده تا باعث توقف واحد نگردد.

6 ـ گاز حاصل از احتراق پس از اينكه انرژي خود را به توربين داده، توسط اگزوز به آتمسفر تخليه مي‌گردد و از طرفي نيز بخارات روغن كه توسط فشار هواي خلاء مكش مي‌گردد ،‌پس از سرد شدن بصورت روغن به داخل تانك روغن ‌ DRAIN شده اما باز مقداري از آن در اتمسفر تخليه خواهد گردید . اين گازها و بخارات باعث مي‌گردد كه سلامتي افرادي كه در اين محيط ها كار مي‌كنند بخطر بيفتد، لذا پيشنهاد مي‌گردد كه با در اختيار گذاشتن ماسك هاي مخصوص به افراد جهت فيلتر شدن هوا ،‌ مانع از بخطر افتادن سلامتي آنها گردد.

7 ـ بعد از STOP واحد فشار هواي جرقه زنها قطع شده و با قطع شدن فشار هواي آن جرقه زنها داخل سيلندر خود قرار مي‌گيرند . گاهي اتفاق افتاده می باشد كه يكي از جرقه زنها بعد از STOP واحد ، بيرون مي‌ماند و علت آن اين می باشد كه جرقه زن داخل سيلندر آن گير كرده و در داخل سيلندر حركت نمي‌كند و همين امر باعث مي‌گردد كه در موقع استارت واحد و در زمان جرقه زدن ، جرقه زن اقدام نكرده و واحد تريپ نمايد، ‌لذا پيشنهاد مي‌گردد كه هر چند وقت يكبار جرقه زنها سرويس شده تا اقدام جرقه زدن بخوبي انجام گيرد.

8 ـ در سيستم خنك كاري توربين بخصوص در فصل تابستان آلارم
DISC CAVITY TEMP . HIGH ظاهر و منجر به كاهش توليدي ،‌‌ جهت جلوگيري از صدمات حرارتي روي پره هاي توربين مي‌گردد ،‌ اين اشكال را مي‌توان با انجام يكسري كارهاي تعميراتي روي سيستم خنك كاري پره هاي توربين مرتفع نموده تا راندمان توليد بالاتري را داشته باشيم .

9 ـ اشكال كمبود ( پائين بودن ) فشار گاز خصوصاً در فصل زمستان ، باعث خواهد گردید كه واحدها بر روي گازوئيل CHANGE شوند لذا از لحاظ بهره برداري ، با در نظر داشتن وجود سرشار منابع گازي در كشور مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا توصيه مي‌گردد كه هر چه سريعتر اين مشكل توسط شركت گاز رساني با راه اندازي ايستگاه سوم گاز مرتفع گردد.

ايمني و كنترل ضايعات در محيط كار

پيشرفت علوم و صنعت در قرون اخير و توسعه روز افزون فعاليتهاي اقتصادي و ايجاد مراكز صنعتي در جهان و تحولات صنعتي باعث گرديده كه حوادث ناشي از كار اهميت ويژه اي داشته باشد و همه ساله ميليونها حادثه ناشي از كار در دنيا اتفاق مي‌افتد كه بعضي از اين حوادث باعث مرگ و برخي ديگر موجب از كار افتادگي كلي يا جزئي مي‌گردد و جلوگيري از حوادث ناشي از كار يك وظيفه اساسي مي‌باشد.

هزينه هاي غيرمستقيم يك حادثه چهار برابر هزينه هاي مستقيم آن می باشد كه به كار فرما وارد مي‌گردد يعني زيان وارده به ماشين آلات و ابزار و غيره چهار برابر هزينه هاي مستقيم يعني مراقبت هاي طبي و غرامت مي‌باشد . يكي از حوادث كه باعث خسارات مالي و بيكاري مي‌گردد آتش سوزي می باشد كه در اثر وفور مواد قابل اشتعال در واحدها، كارگاهها و انبارها ، چنانچه مسئله پيش بيني و پيشگيري و مبارزه با حريق كه از اصول ايمني مي‌باشد در نظر گرفته نشود پیش روی حريق مصون نخواهند بود ميزان خسارات و ضايعاتي كه در نتيجه آتش سوزي كه در نتيجه عدم پيش بيني هاي لازم رخ مي‌دهد گاه با قيمت از بين رفتن كل كارگاه تمام مي‌گردد مسئولين كارگاهها مي‌توانند و بايستي براي جلوگيري از اين قبيل مصيبتها قوياً بيانديشند و پرسنل نيز وظيفه دارند كه تدابير حفاظتي را پیش روی آتش سوزي رعايت نمايند . همانطوريكه ماشين آلات موجود در كارگاهها غیر از ثروت ملي محسوب مي‌گردد و در حفظ آنها بايستي كوشا بود نسبت به حفظ و حراست نيروي انساني توجه كافي مبذول گردد .

در زمينه هاي مخلتف اجتماعي ثابت شده می باشد كه هميشه پيشگيري آسان تر و كم هزينه تر از درمان و يا رفع خسارات وارده احتمالي مي‌باشد . در مؤسسات صنعتي كه بدلايل مختلف هم وسايل و دستگاهها در معرض خطر خسارت بوده اند و هم نيروي انساني ، بنابراين براي جلوگيري از اين خسارات ، موارد ايمني بايد بر اساس نياز قسمتهاي مختلف پيش بيني گرديده اقدامات لازم بعمل آيد، تا از دستگاههاي اتوماتيك در موارد مختلف بهره گیری گردد همانگونه كه براي جلوگيري از خسارات وارده به پره هاي توربين هنگام افزايش درجه حرارت بطور خودكار توليدي واحد كاهش پيدا مي‌نمايد و يا جهت رفع خطر حريق و آتش سوزي با نصب لوازم مانند سنسورها و چشمهاي الكترونيكي و غيره حساس به گرما يا دود بطور اتوماتيك سيستم آتش نشاني فعال مي‌گردد تا نيروهاي انساني فرا رسيده و چاره كار بهتري را نمايند . در اين گونه موارد پاكيزه نگهداشتن محوطه و قسمتهاي مختلف از مواد آتش زا بايد بخوبي انجام گيرد . در موارد خسارات جاني هم موارد متعدد در قسمتهاي مختلف مورد نياز مي‌باشد ، مثلاً در بهره برداري يكسري لوازم ايمني مانند گوشي ، كفش ايمني و لباس كار مناسب و دستكش و كلاه و غيره مورد نياز می باشد ، در صورتيكه در كارهاي تعميراتي لوازم ديگر مانند كلاه ، ماسك ، دستكش و كفش و جامه هاي نسوز براي كارهاي جوشكاري و آهنگري بايد تهيه گردد . در ضمن برداشتن هر گونه مانع در رهگذرها و نصب نرده ها و بهره گیری از كمربند ايمني در قسمتهاي پرتگاهي و ايجاد مسيرهاي اضطراري داراي اهميت ويژه اي مي‌باشد تا از خسارات وارده به دستگاهها و جان افراد بشدت جلوگيري نموده و ضايعات را به حداقل كاهش داد.

محدوده و كاربرد مقررات ايمني فني :

1 ـ اين مقررات شامل تمامي‌پرسنل مي‌گردد كه در سرويس و نگهداري ،‌ تعمير دستگاهها و تجهيزات مربوط در نيروگاهها در دست بهره برداري و يا در دست باز سازي مشغول بكار مي‌باشند . با در نظر گرفتن شرائط محلي كادر سرپرستي بايد تدابير تكميلي كه ايمني انجام كارها را افزايش دهند پيش بيني نمايند .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

2 ـ تجهيزات الكتريكي و دستگاههاي برقي نيروگاهها بايد مطابق مقررات ساختمان دستگاههاي الكتريكي باشند و مطابق مقررات ايمني فني دستگاههاي مربوطه بهره برداي شوند.

3 ـ بهره برداري از دستگاههاي بالابر كارگاههاي حرارتي نيروگاهها بايد مطابق مقرارت ساختمان ايمني فني به هنگام بهره بردراي از جرثقيل ها باشد .

4 ـ تمامي‌دستورالعملهاي مربوط به بهره بردراي و تعميرات و تجهيزات نيروي حرارتي و دستورالعملهاي مربوط به ايمني فني بهنگام بهره برداري از آنها كه در نيروگاهها مورد بهره گیری قرار مي‌گيرند بايد طبق مقررات به مرحله اجرا درآيند.

5 ـ تأمين تدابير به مقصود سازماندهي و تدابير فني جهت ايجاد شرايط ايمني كار و آموزش پرسنل به روشهاي ايمني انجام كار و كنترل سيستماتيك پرسنل اجرائي از نظر رعايت مقررات ايمني فني مانند مقررات مقابله با حريق و بهره گیری از وسائل حفاظتي مثل لباس كار و ديگر شرائط حفاظت شخصي افراد .

6 ـ هر يك از پرسنل مكلفند مقرارت حاضر را رعايت و در صورت نظاره نقض مقرارت مذكور و نيز خرابي تجهيزات و دستگاههاي حفاظتي و غيره كه مي‌تواند براي پرسنل و خود تجهيزات ايجاد خطر نمايند ، به سرپرست مستقيم و در صورت عدم حضور وي به سرپرست بالاتر اطلاع دهند .

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید