دانلود پروژه رشته تاریخ درمورد موزه ایران باستان – قسمت اول

دانلود پایان نامه

موزه ایران باستان اولین بنایی می باشد که به مقصود ایجاد موزه در ایران ساخته شده می باشد. طرح این بنا به سبک نمای ایوان کسری می باشد که آندره گدار معمار برجسته فرانسوی آن را طراحی کرده می باشد. ساختمان آن در فضایی به وسعت 11000 متر مربع در طول دو سال به همت حاج عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی در سه طبقه تکمیل گردید و در سال 1316 خورشیدی افتتاح گردید. در سال 1375 موزه دوران اسلامی از موزه ایران باستان جدا گردید و به صورت موزه ای مستقل به ساختمان جدید منتقل گردید. از همان زمان مجموع موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی به موزه ملی ایران تغییرنام داد. موزه ملی ایران وظیفه دارد تا چکیده ای از تمدن، فرهنگ و هنر ایران را به نمایش درآورد. با در نظر داشتن غنای آثار تمدنی و همچنین گستردگی جغرافیایی ایران به یقین می توان این موزه را غنی ترین موزه جهان از دیدگاه فرهنگ و تمدن ایران به شمار آورد. موضوع آثار موزه ایران باستان میراثهای فرهنگی دورانهای باستان ایران می باشد که با در نظر داشتن تحول و تسلسل زمانی از قدیم به جدید در معرض دید قرار گرفته اند.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

در این موزه نمونه هایی از ابزارهای سنگی دست ساخت بشر در ایران مربوط به نیم تا یک میلیون سال پیش تا آثار فرهنگی – تاریخی مربوط به اواخر دوران ساسانی (651 م.) در معرض دید قرار گرفته می باشد. قدیمیترین آثاری که در موزه ایران باستان نگهداری می گردد مربوط به ابزارهای سنگی مکشوفه از گنج پر (رستم آباد گیلان) و کَشَف رود در شمال شرقی ایران می باشد.

وجود این آثار دلالت بر حضور بشر از زمانهای بسیار دور در ایران دارد. با در نظر داشتن اینکه زندگی در فلات ایران به گونه دایم جاری و ساری بوده می باشد، در امتداد این حضور شاهد فرهنگها و تمدنهای متنوعی از پیش از تاریخ و دوران تاریخی ایران هستیم که آثار این تمدنها را می توان در محوطه های باستانی سراب( کرمانشاه)، اسماعیل آباد( کرج)، چشمه علی( شهر ری)، شهداد( کرمان)، شهر سوخته (سیستان)، مرودشت(فارس)، شوش و چغازنبیل( خوزستان)، سیلک(کاشان)، مارلیک( گیلان)، حسنلو(آذربایجان غربی)، زیویه(کردستان) و … نظاره نمود. تپه سراب در شرق کرمانشاه یکی از مناطقی می باشد که از آن آثاری با قدمت 9000 ساله بدست آمده، از این میان می توان به پیکرکهای انسانی و حیوانی انتزاعی مانند پیکرک الهه باروری(ونوس) که شهرت بیشتری دارد تصریح نمود.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در مناطقی همچون چشمه علی، اسماعیل آباد و شوش پیکرکها و تصاویر انسانی معمولاً محدود و به صورت انتزاعی ساخته شده یا بر سفالهای تأثیر بسته می باشد، اما گرایش به نقاشی حیوانات و پرندگان به خصوص حیوانات محلی و بومی بسیار زیادتر بوده می باشد. مانند ظروفی که در آن تأثیر بشر دیده می گردد. کاسه ای سفالی مربوط به هزاره پنجم پ. م. که از اسماعیل آباد به دست آمده می باشد. در این تصویر چهار بشر رو به روی یکدیگر قرار گرفته دستهای خود را به طرف بالا برده اند. همچنین کاسه سفالی قرمز رنگ کشف شده از چشمه علی مربوط به هزاره پنجم پ.م. می باشد.

تعداد معدودی از اشیای کشف شده از محوطه های باستانی استان فارس در ویترینهای موزه ایران باستان در معرض دید قرار گرفته می باشد. در میان این اشیاء کاسه ای سفالی و مخروطی شکل هست که مربوط به هزاره چهارم پ.م. می باشد که از تل باکون (فارس) کشف شده می باشد. دور این ظرف شاخهای بز کوهی کاملاً بزرگنمایی شده ای تأثیر بسته می باشد.

اشیای مکشوفه از معبد چغازنبیل هم قسمتی از موزه را زینت بخشیده می باشد. معبد چغازنبیل به عنوان یک اثر معماری کم نظیر هم اکنون به ثبت آثار جهانی رسیده و مورد توجه علاقمندان میراث فرهنگی در سراسر جهان قرار گرفته می باشد. مانند آثار حاصل از کاوشهای باستان شناسی در این بنای باستانی گاوی سفالی می باشد که کتیبه ای به خط میخی به نام ایزد اینشوشیناک بر پشت آن حک شده که در سال 1250 پ.م. در دروازه شمال شرقی زیگورات نصب شده بود. همچنین با در نظر داشتن وجود لوله های شیشه ای که به عنوان پنجره در معبد چغازنبیل به کار رفته می توان گفت ایران در شمال مناطقی می باشد که به صنعت شیشه سازی دست یافته می باشد.

اشیای بدست آمده از حفاری تپه مارلیک نیز اهمیت ویژه ای دارند. این تپه قبرستان کسانی می باشد که حدود 2200 تا 2800 سال پیش می زیسته اند. آنها همچون پیشینیان خود معتقد بودند اشیای شخصی و ارزشمند هر کس برای بهره گیری در دنیای پس از مرگ بایستی همراه او دفن گردد. مجموعه این اشیاء عموماً ظروف و وسایل تشریفاتی و مذهبی، ظروف غذا و آشپزخانه ای، ابزار و ادوات جنگی، زیورآلات، پیکرکهای انسانی، حیوانی و ریتونها هستند.

تپه سیلک کاشان اولین تپه ای می باشد که به صورت علمی کاوش شده می باشد. اشیای بدست آمده از تپه سیلک از نقطه نظر فرم و تأثیر در نوع خود کم نظیرند. لوله منقار مانند ظرف سفالی که از میان شعاعهای خورشید نورافشان سربرآورده نشان از اعتقادات مذهبی و آیینی کسانی دارد که در هزاره دوم و اول پ.م. در فلات مرکزی ایران می زیسته اند.

پس از مهاجرت آریاییها به فلات ایران مادها اولین قوم آریایی هستند که حدود 705 پ.م حکومتی واحد به سرکردگی دیااکو تشکیل دادند. پیدایش حکومت ماد موجبات تشکیل دولت قدرتمند و جهان شمول هخامنشی را فراهم آورد. آثار مکشوفه از زیویه، حسنلو، نوشیجان، باباجان، گودین و بعضی صنایع مفرغی لرستان، صنعت و هنر مردمان هزاره اول پ.م. می باشد که اقوام مادی در ایجاد آنها تأثیر اساسی داشته اند. در میان این اشیا، کوزه های لعابدار با تأثیر بز کوهی و جامهای سفالی الهام گرفته از سر قوچ، گاو و اسب، طیف گسترده ای از ظروف آیینی و تشریفاتی را به وجود آورده اند. وجود ظروف سفالی قابل بهره گیری برای تقطیر و اشیاء مشابه، مکشوفه از کلورز گیلان، درجه پیشرفت حکمت و علم پزشکی در میان اقوام هزاره اول را نشان می دهد. ظهور هخامنشیان را می توان جانشین خاندانی به جای خاندان دیگر دانست. چیرگی کورش و جانشینان وی بر حکومت مادها در سال 550 پ.م. امپراتوری عظیمی پدید آورد که از کرانه های سند و سیحون تا دریای اژه و مرزهای مصر باستان امتداد داشت. اختلاط و همزیستی ملل مختلف سبب به وجود آمدن هنری گردید که ضمن تأثیر پذیری از فرهنگ و تمدن اقوام تابعه، سبک و سیاق خاص ایرانی داشت.

شرع آثار هنری این دوره در سالن موزه ایران باستان با قطعات بزرگ و حجیم سنگی استکه اکثراً از تخت جمشید آورده شده و نمایانگر قسمتی از عظمت و شکوه معماری یکی از مجموعه های تاریخی ایران و جهان می باشد. تعدادی از این آثار حجیم سنگی به دیوار یا کف سالن متصل و در محل خود ثابت شده اند.یکی از نمونه های زیبای تأثیر برجسته بار عام می باشد که نمایانگر شاه، ولیعهد، نیزه داران، و یکی از بزرگان مادی می باشد. نمونه دیگر ستونی متعلق به کاخ جنوبی آپادانا متشکل از قطعات مربوط به چند ستون مختلف و پیکر حیوان بالدار با تنه گاو و سر بشر می باشد که قسمتی از یک سر ستون کاخ سه دروازه می باشد و نمایانگر کیفیت بالای حجاری و سنگ تراشی و ساخت ستونهای منحصر به فرد و بهره گیری از تزئینات تأثیر برجسته در کاخ تخت جمشید می باشد. همچنین قطعاتی از آجرهای لعابدار با نقوش شیر، گاوهای بالدار، تیرانداز، حیوانات بالدار با سر بشر، گلهای لوتوس و رزت مربوط به کاخهای هخامنشی در شوش و تخت جمشید می باشد که زینت بخش قسمتی از سالن موزه می باشد.

از نمونه های دیگر آثار حجیم سنگی، تندیس بدون سر داریوش با کتیبه های سه گانه میخی، پارسی باستان، ایلامی، بابلی و هیروگلیف مکشوفه از شوش می باشد. مجموعه آثار هخامنشی اکثراً از محوطه های باستانی زیرا تخت جمشید، شوش و پاسارگاد به دست آمده که شامل اشیای کوچک سنگی از قبیل ظروف مختلف می باشد که روی بعضی از آنها خطوط هیروگلیف به صورت کنده یا خطوط جوهری به خط آرامی دیده می گردد.

یکی از ویترینهای این قسمت اختصاص به نمایش اشیای مختلفی زیرا سردیس شاهزاده هخامنشی، پیکرک حیوان، پلاک با تأثیر عقاب و یک کوزه از جنس خمیر و سنگ لاجورد دارد.

سفالینه های مربوط به این دوره به دو صورت بدون لعاب و لعابدار از حفاریهای پاسارگاد، تخت جمشید و شوش بدست آمده که نمونه زیبای آن ریتونی از پاسارگاد می باشد.

هنر فلزکاری در دوره هخامنشی تلفیقی از هنر آشوری، سکایی، اوراتویی به ویژه هنر لرستان می باشد.

که شامل سلاح، زیورآلات، ظروف و پیکرکهای حیوانی می گردد. نمونه شاخص آن سه پایه مفرغی به شکل سه شیر، از تخت جمشید می باشد. ساخت اشیاء از فلزات قیمتی از به خصوص طلا از ویژگیهای خاصی برخوردار بوده که برجسته ترین آنها مربوط به مجموعه گنجینه همدان می باشد. مجموعه اشیای کتیبه دار هخامنشی نیز مانند نفایس این موزه می باشد که به ارزش مطالعاتی این مجموعه افزوده می باشد.

 دولت هخامنشی در سال 321پ.م. با حمله اسکندر و مرگ داریوش سوم منقرض گردید. حضور اسکندر و جانشینان وی ( حکومت سلوکیان) ضمن اشاعه تمدن یونانی به صورت متقابل موجب نفوذ فرهنگ شرقی در عناصر یونانی گردید. تعدادی از اشیای موزه متعلق به این دوره می باشد که به رغم کمیت اندک آن از ارزش بسیاری برخوردار می باشد. شاخص آثار دوره سلوکی سنگ نبشته ای از آنتیوخوس سوم و پیکرکهای مفرغی خدایان یونانی مکشوفه از نهاوند و ماسک مفرغی آنتیوخوس چهارم از معبد شمی در ایذه(خوزستان) می باشد.

با پیروزی اشکانیان تسلط یونانی – مقدونی بر ایران خاتمه پیدا نمود و فرهنگ غنی ایرانی مجدداً تجدید حیات پیدا نمود. با در نظر داشتن مجموعه ارزشمندی که از مناطق نهاوند، شمی، مسجد سلیمان، سرمسجد، بردنشانده، شوش در خوزستان و محوطه های باستانی استان گیلان و آذربایجان شرقی کشف گردید موزه ملی ایران از غنای بسیاری برخوردار می باشد. یکی از آثار بسیار ارزشمند این دوره تندیس مفرغی بی نظیر بزرگزاده اشکانی می باشد که از معبد شمی کشف شده می باشد. آثار مهم دیگر تأثیر برجسته های سنگی از مناطق شوش، مسجد سلیمان، بردنشانده و مجموعه های سردیسهای سنگی زنان و مردان مانند سردیس مرمرین ملکه موزان زن فرهاد چهارم از شوش و اشیای مختلف مفرغی می باشد. سفالینه های به دست آمده از محوطه های گرمی(آذربایجان شرقی)، کنگاور، شوش و گیلان نیز با در نظر داشتن ویژگیهای این دوره و مشخصات بومی هر منطقه از تنوع بسیاری برخوردار می باشد. شاخصترین نمونه سفالینه ها ریتونی از تپه کوهان دماوند می باشد.

مجموعه قابل توجهی از اشیای شیشه ای نیز که از تنوع بسیاری برخوردار بوده نمایانگر ارتباط و نفوذ فرهنگی و تجاری با بعضی سرزمینها زیرا سوریه و چین می باشد که یک ویترین را به خود اختصاص د اده می باشد. بعد از دوران اشکانی شاهد آثار مربوط به سلسله ساسانیان هستیم که اردشیر اول در سال 226 میلادی پس از شکست اردوان پنجم بنیان گذاشته می باشد. هنر این دوران در پی احیای هنر امپراتوری هخامنشی بوده و در استمرار فرهنگ اشکانی نیز مؤثر بوده می باشد. این هنر از سرحدات، شرقی شاهنشاهی عبور کرده به منزله هنری زنده و پویا منطقه و قلمرو وسیعی از شرق دور تا سواحل اقیانوس اطلس را در برگرفته می باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

از آثار مهم این دوره تزئینات مختلف گچبری مربوط به تاقها، پایه ستونها و تزیینات الحاقی به دیوارها از مناطق چال ترخان (تپه عشق آباد ری) در جنوب تهران و حصار دامغان می باشد. تأثیر مایه‌ها و طراحیهای به کار رفته در گچبریها به صورت نقوش گیاه، جانورری و انسانی سات. موزاییک سازی نیز هنری می باشد که در دوره ساسانی با بهره گیری از تصاویر و طرحهای ایرانی و پیروی از شیوه بیزانسی انجام می گرفت. بهترین نمونه های موزاییک این دوره مربوط به کاوشهای بیشاپور (فارس) می باشد که شامل چندین قعطه بسیار زیبا متشکل از سنگهای الوان می گردد.

آثار دیگر ساسانی شامل سفالینه ها، ظروف مختلف فلزی از جنس نقره و مفرغ می گردد که در اشکال مختلف بشقاب، جام، تنگ، پیاله، ریتون و اشیای مختلف از قبیل ابزار جنگ، انواع قلاب کمر و پیکرکهای مختلف حیوانی ظهور یافته می باشد فضای مرکزی سالن نمایش اختصاص به معرفی آثار متعلقه به منطقه لرستان و بعضی از مناطق کرمانشاهان و ایلام دارد که از نظر زمانی قدمتی از هزاره سوم پ.م. تا هزاره اول پ.م. را به خود اختصاص داده می باشد. این آثار شامل اشیای سفالی،

این نوشته در تاریخ ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید