دانلود: دانلود پروژه رشته تربیت بدنی در مورد بارداري و ورزش – قسمت اول

دانلود پایان نامه

بارداري و ورزش

بارداري يك شكل طبيعي در بشر محسوب مي گردد نه بيماري. تا زمانيكه با مشكل مواجه نشويد مي توانيد همواره از ورزش كردن در كل دوره بارداري لذت ببريد.

فاكتورهايي كه مي بايست مد نظر قرار گيرد:

قبل از اينكه بخواهيد ورزش كردن را در كل دوره بارداري ادامه دهيد فاكتورهاي زير را مد نظر قرار دهيد:

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

  • سلامتي شما و خطرات دوره بارداري
  • مرحله بارداري
  • نوع ورزشي كه انجام مي دهيد
  • سطح فعاليت ورزشي متناسب با بارداري
  • خطر بالارفتن دماي بدن در طول فعاليت ورزشي
  • خطر آسيب ديدگي در طول فعاليت ورزشي

شما مي بايست مباحث زير را قبل از انجام فعاليت ورزشي با           خود در ميان گذاريد.

مسئله سلامتي شما و خطراتي كه در دوره بارداري شما را تهديد مي كند.

در برخي موارد پزشك شما توصيه مي كند كه از ورزش كردن پرهيز نماييد اگر شما مشكلات مربوط به دوره بارداري مثل پيش تشنجي ( اغماء) داريد يا اينكه خطرات بسيار سنگيني مثل سقوط چندگانه شما را تهديد مي كند. در اين جا ممكن می باشد از شما خواسته گردد تا فعاليت هاي نرم مثل پياده روي يا شنا را به عنوان گزينه هاي انتخابي انجام دهيد.

مرحله بارداري

اساساً كودك در پوششي از كيسه مشيميه محيط جنيني قرار دارد. با اين وجود، فشار سنگين به ناحيه شكم مي تواند باعث آسيب ديدن جفت جنين مي گردد و بر جريان خون كودك تأثير نامطلوب گذاشته و باعث           در اكسي‍ژن رساني مي گردد.

در طول سه فصل اول، كودك به اندازه كافي كوچك می باشد تا در ناحيه لگني مورد محافظت قرار گيرد. زمانيكه شما دوره بارداري را        مي كنيد كودك در حال رشد ديگر نمي تواند در ناحيه لگني ايمن بماند، در اين جا همواره خطر افتادن بچه با تماس شديد با ساير افراد كه در حال فعاليت بدني هستند نيز هست.

مراحل تغيير در طول دوره بارداري

در اين جا تغييرات گوناگون در طول دوره بارداري ممكن می باشد شكل گيرد و مي تواند بر سطح عملكرد ورزشي تان تأثير گذارد.

  • افزايش وزن بدن – همانطور كه شكل بدن شما تغيير مي يابد به همان صورت مركز ثقل بدن شما نيز در امتداد انحناي ستون مهره افزايش مي يابد. اين مسئله باعث تغيير فوري در سطح بدن مي گردد. افزايش وزن بدن همچنين مي تواند برخي از فعاليت هاي نامطلوب (مثل پياده روي) را به خصوص در سه فصل آخر دوره بارداري سبب گردد.
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

افزايش درجه ضربان قلب – بارداري باعث افزايش ضربان قلب شما مي گردد بنابراين درجه ضربان قلب پيش از دوره بارداري قابل اعتماد نمي باشد. اگر شما يك ورزشكار بارداري هستيد كه            شما مي توانيد شدت فعاليت هاي ورزشي تان را از طريق علايم مربوط به فعاليت ورزشي تان كنترل نماييد. شما مي بايست فعاليت ورزشي را متوقف سازيد زمانيكه خسته شديد. در زمانيكه احساس خستگي مي كنيد ورزش نكنيد.

كاهش فشار خون – زمانيكه جفت رشد مي كند مويرگ هاي خوني نيز بيشتر فعال مي شوند اين مسئله باعث مي گردد تا فشار خون شما افت نمايد. حدوداً از ماه چهارم، سعي كنيد تا از تغييرات ناگهاني در وضعيت خود اجتناب نماييد. اين موارد شامل تغييرات در مشكل خوابيدن و ايستان و برعكس مي باشد. وضعيت فوق مي تواند براي اجتناب از گيج رفتن         كمك نمايد. اين وضعيت را هیچگاه به صورت ناگهاني متوقف نكنيد زيرا: آن باعث مي گردد تا قلب شما در دراز مدت ضربان آن تنظيم گردد و توقف ناگهاني در حركات نيز ممكن می باشد باعث سرگيجه يا ضعف گردد. پس از ماه چهارم از هر نوع تمرين پا اجتناب نماييد در حاليكه به پشت خوابيديد زيرا وزن جنين باعث كاهش خون برگشتي به قلب مي گردد.

نوع ورزش:

در اين جا متناسب بودن فعاليت ورزشي در طول بارداري به بسياري از انواع فعاليتهاي ورزشي كه انجام مي دهيد بستگي دارد. توصيه هاي كلي موارد زير را شامل مي گردد:

ورزش هاي فاقد تماس با ديگران – اين فعاليت ورزشي شامل تمرين بدني مي گردد كه احتمال تماس با ورزشكار ديگر وجود ندارد مثل شنا، پياده روي و راه پيمايي كردن. در بيشتر موارد براي زنان باردار لازم ست تا از ورزش هايي كه در تماس با ديگران در طول دوره بارداري اجتناب نمايند در اين صورت آنها مي بايست با پزشك خود در خصوص فعاليت ورزشي مشورت نمائيد.

ورزش هاي با حداقل تماس با ديگران – اين ورزش شامل حداقل تماس با ديگران مي باشد مثل ورزش راكت و نت بال. اينگونه ورزش ها در طول سه فصل اول (‌سه ماه اول) با احتمال تداوم آن در سه ماه دوم با در نظر داشتن شرايط موجود (مثل سطح رقابت، تناسب داشتن مادر با وضعيت بارداري) متناسب مي باشد در اين جا نيز لازم می باشد تا با پزشك متخصص خود مشورت كنيد اگر مي خواهيد آن را در سه ماهه دوم ادامه دهيد.

ورزش هاي از نوع تماس و برخوردبا ديگران: اين نوع ورزش ها مثل ساكروبسكتبال تنها براي سه فصل اول مناسب مي باشد.

بلند كردن وزنه و ورزش هاي قدرتي : فعاليت هاي بدني كه شامل فعاليت هاي قدرتي مثل بلند كردن وزنه هاي سنگين و نيز فعاليت هاي خطرناك مي گردد( بخصوص در مراحل بعدي بارداري) كه توصيه نمي گردد.

از ورزشهايي كه رويهم رفته مي بايست اجتناب نمود عبارتند از:

این نوشته در تربیت بدنی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید