دانلود پژوهش: دانلود پروژه رشته جامعه شناسی درمورد بحران هويت جنسي – قسمت اول

دانلود پایان نامه

مقدمه:

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

در دنياي امروز، دنيايي كه هر روز از سنتها فاصله گرفته و به سوي مدرنيست مي رود، در همه ابعاد زندگي شاهد دگرگوني و تغيير تأثیر هاي جنس مخالف اين پرسش را  در ذهن مي‌آورد كه تأثیر حقيقي زن و مرد در يك جامعه چيست؟

آيا زنان مي توانند در عين زن بودن به ايفاي تأثیر هاي مردانه بپردازند بدون آنكه هويت زنانه آنها دچار هر گونه آسيب اجتماعي بشود؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

ما در اين تحقيق مي‌خواهيم كه چگونگي و پيامدهاي بحران هويت جنسي را بررسي كنيم.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

بي ترديد شكل گيري هويت جنسي پسران و دختران متأثر از يادگيري، نظاره الگوبرداري، تلقين و همانند سازي با سنن فرهنگي و اجتماعي می باشد كه در اين ميان برخورد بسيار مهم و در واقع اصل ماجراست.

موضوع تحقيق

اكثر نوجوانان هويت جنسي، يعني احساس عميق پسر يا دختر بودن پيدا مي كند اما اغلب فرهنگها تفكيك زيست شناختي بين مذكر و مونث را به صورت شبكه اي پاشيده از باورها و اعمال پرداخت مي دهند كه در واقع در هر قلمرو فعاليت انساني نفوذ مي كند. فرهنگهاي مختلف ممكن می باشد رفتارهاي اجتماعي درست، تأثیر ها و ويژگيهاي شخصيتي را به گونه اي متفاوت تعريف كنند و اين اخطارات ممكن می باشد با گذشت زمان در فرهنگ ها تغيير يابند. اما تعريف درست آن هرچه باشد، هر فرهنگي هنوز سعي مي كند نوجوانان دختر و پسر را به بالغين مؤنث يا مذكر تبديل كند.

اصلاح سنخ پذيري جنسي به كسب رفتارها و ويژگيهايي كه فرهنگ آن را براي جنس خود متناسب مي داند اطلاق مي گردد. بخاطر داشته باشيد كه سنخ پذيري جنسي و هويت جنسي معني متفاوتي دارند.

دختري ممكن می باشد خود را به عنوان مؤنث قوياً بپذيرد اما باز از رفتارهايي كه برچسب مردانه دارد نپرهيزد.

اما هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي فقط حاصل انتظارات و توصيه هاي فرهنگي هستند، يا تا حدي از رشد طبيعي ناشي مي گردد.

در اين بخش ما به بررسي نظريه ها پرداخته و سعي مي كنيم به اين پرسش پاسخ دهيم.

نظريه روانكاوي

نخستين روانشناسي كه به توضیح جامع هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي اقدام كرد زيگموند فرويد بود. در اينجا به توضیح مختصري از جنبه هايي كه از نظريه كه با هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي مرتبط می باشد مي پردازيم:

طبق نظر فرويد، كودكان درس تقريباً 3 سالگي شروع به تمركز روي آلت جنسي مي كنند. او تمركز را آغاز مرحله فاليك رشد رواني جنسي ناميد. به گونه خاص هر دو جنس آگاه مي گردند كه پسر صاحب       می باشد و دختر نيست. در ضمن همين مرلحه آنها احساس جنسي نسبت به والدين جنس مقابل پيدا كرده و براي والد همجنس احساس حسادت و نفرت پيدا مي كنند، فرويد اين را عقده اوريپ ناميد( به تقليد افسانه اوويپ يوناني، كه پدرش را كشت و با مادرش ازدواج كرد) با رشد بيشتر، هر دو جنس بالاخره اين عقده را از طريق همانند سازي با والد همجنس و الگو قرار دادن رفتارها، توجه ها و خصوصيات شخصي به قصد شباهت يافتن به او حل مي كنند، نظريه روانكاوي هميشه بحث انگيز بوده می باشد و بسياري از منتقدين تصریح كرده اند كه قرائن تجربي براي حمايت از اين نتيجه گيري كه كشف تفاوتهاي جنسي توسط كودك يا همانند سازي با والد همجنس تعيين كنند هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي باشد وجود ندارد.

نظريه يادگيري اجتماعي

بر عكس نظريه روانكاوي، نظريه يادگيري اجتماعي توضیح بسيار سرراست‌تري براي سنخ پذيري جنسي ارائه مي كند. اين نظريه بر پاداشها و تنبيه هايي كه كودكان بخاطر رفتارهاي متناسب با جنس و نامتناسب با جنس، به ترتيب، دريافت مي كنند و نحوه يادگيري رفتار مطابق با جنس از طريق نظاره بالغين تأكيد مي كند. يادگيري از طريق نظاره همچنين كودكان را قادر مي سازد تا از بالغين همجنس تقليد كرده و نتيجتاً رفتارهاي متناسب با سنخ

 پيدا كنند. دو نكته وسيعتر در مورد نظريه يادگيري اجتماعي قابل تصریح می باشد. اين نظريه بر خلاف نظريه روانكاوي با رفتارهاي مطابق با جنس برخوردي نظير ساير رفتارهاي آموخته شده دارد. براي توضيح اينكه كودكان چگونه سنخ جنسي مي‌پذيرند لازم نيست اصول و فرايندهاي روان شناختي خاص ارائه گردد. ثانياً اگر چينه خاصي در مورد رفتارهاي مطابق با جنس وجود ندارد،آنگاه خود سنخ پذيري جنسي نه اجتناب ناپذير می باشد و نه غير قابل تبديل. كودكان به اين دليل سنخيت جنسي پيدا مي كنند. جنسيت در فرهنگ آنها اساس پاداش و تنبيه را تشكيل مي دهد. اگر فرهنگي از نظر مكتبي بر شخصيت جنسي تأكيد كمتري بكند، كودكان نيز در رفتار خود سنخيت جنسي كمتري پيدا خواهند كرد. شواهد قابل ملاحظه توضيح يادگيري اجتماعي را در سنخ پذيري جنسي مورد تأكيد قرار داده اند. پدر و مادر با رفتارهاي متناسب با جنس و نامتناسب با جنس به گونه اي متفاوت برخورد مي كنند و خود نخستين الگوي رفتار مردانه يا زنانه براي كودك هستند. اكثر پدر و مادرها، از دوره شيرخوارگي به بعد لباس متفاوتي براي دخترها و پسرها تدارك مي بينند و اسباب بازيهاي متفاوتي براي آنها تهيه مي كنند.

این نوشته در جامعه شناسی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید