فایل پایان نامه : دانلود پروژه رشته روانشناسی در مورد وندالیسم – قسمت اول

دانلود پایان نامه

 مقدمه

بحث در مورد پدیده ای اجتماعی به نام وندالیسم مبحثی نو و جدید نیست و پژوهشگران زیادی مانند استاد گرانقدر جناب آقای دکتر علیرضا محسنی تبریزی در سال های اخیر پژوهش های بسیار جامع و کاملی را در مورد این مبحث انجام داده و به آمار و نتایج خوبی نیز رسیده اند. مطلبی که در ادامه خواهید خواند چکیده و گردآوری می باشد از تعریف و ریشه شناسی وندالیسم که در حد آشنایی دانشجویان رشته معماری منظر با این مقوله مطرح شده و نویسنده قصد دارد با باز کردن این مطلب در سایت مجله اینترنتی معماری منظر توجه دانشجویان معماری، طراحی شهری و معماری منظر را به پدیده ای اجتماعی جلب و زمینه تحقیقات آتی برای علاقه مندان را فراهم آورد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

اهمیت این موضوع برای دانشجویان معماری منظر از این رو می باشد که اغلب هنجارهای اجتماعی دارای بروز بیرونی زیادی نبوده و یا اینکه با شهر و کالبد آن ارتباط ضعیفی دارند. اما وندالیسم با کالبد شهر، مبلمان شهری و بسیاری از ساخته های دست معماران منظر و دیگر دست اندرکاران فرآیند ساخت و ساز در جامعه ارتباطی تنگاتنگ دارد و همانطور که در مباحث گردآوری شده خواهید خواند، به اهمیت پژوهش در این زمینه و پیرامون ارتباط این پدیده اجتماعی و رشته معماری منظر پی خواهید برد. همانطور که قبلاً نیز تصریح گردید در زمینه مربوط به علوم اجتماعی در مورد وندالیسم تحقیقات گسترده ای انجام شده می باشد که می تواند زیر بنا و منبع مطمئنی برای علاقه مندان در این زمینه باشد.
مفهوم وندالیسم

در متون جامعه شناسي، ونداليسم به مفهوم داشتن نوعي روحيه بيمارگونه به كار رفته كه مبين تمايل به تخريب آگاهانه، ارادي و خودخواسته اموال، تأسيسات و متعلقات عمومي می باشد.

“وندالیسم” در لغت به معنای هرج و مرج طلبی ضد شهری و تخریب اموال عمومی می باشد.

وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیای و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی می باشد که یک ناهنجار اجتماعی به حساب می‌آید و علت های متعددی برای آن عنوان می‌کنند. وندالیسم را در زمره انحرافات و بزهکاری ‌های جوامع جدید دسته بندی می‌کنند و آن را عکس العملی خصمانه و واکنشی کینه توزانه نسبت به بعضی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات و اجحاف ‌ها تحلیل می‌کنند.

ونداليسم در زمره آن دسته از انحرافات و بزهكاري هايي می باشد كه در جوامع جديد ظهور يافته می باشد.

ژانورن (1963)، ويلكينسن (1995)، هوبر (1991) و گلداستون (1998) آن را مرضي مدرن و نوظهور دانسته اند كه به مثابه معضلي اجتماعي تا نيم قرن پيش مطرح نبود.
در طبقه بندي انواع جرائم، اغلب صاحب نظران و محققان ونداليسم را به مثابه جنايتي خرد و از انواع بزهكاري هاي نوجوانان به شمار آورده اند.
تاريخچه و وجه تسميه واژه ونداليسم

ونداليسم مشتق از واژه وندال می باشد. وندال نام قومي از اقوام ژرمن ـ اسلاو به شمار مي رفت كه در قرن پنجم ميلادي در سرزمين هاي واقع در ميان دو رودخانه اودر و ويستول زندگي مي كردند. آنان مردماني جنگجو، خونخوار و مهاجم بودند كه به كرات به نواحي و سرزمين هاي اطراف قلمرو خود تخطي و تجاوز كرده، به تخريب و تاراج مناطق و آبادي هاي متصرفه مي پرداختند. روحيه ويرانگرانه قوم وندال سبب گرديده می باشد كه در مباحث آسيب شناسي، كليه رفتارهاي بزهكارانه اي كه به مقصود تخريب آگاهانه اموال، اشياء و متعلقات عمومي و نيز تخريب و نابودي آثار هنري و دشمني با علم و صنعت و آثار تمدن صورت مي گيرد به گونه اي به ونداليسم منتسب گردد.

همانطور که ذکر گردید، ونداليسم، در اين معني؛ از بلاهاي جوامع امروزي می باشد كه در گذشته ديده نشده می باشد. “وندال هاي كهن”، در هجوم هاي وحشيانه خود، چيزي را ويران مي كردند كه خود نساخته بودند، اما “وندان هاي مدرن” چيزي را نابود مي سازند كه از آن جامعه خودشان می باشد.
ونداليسم در همه جا بيداد مي كند و تقريباً همه شاهد عوارض آن هستند. آثار ونداليسم را روي در و ديوارهاي شهرها، آسانسورها، پارك هاي عمومي، كيوسك هاي تلفن و به شكلي وسيع در مدارس مي بينيم. از ديگر مظاهر ونداليسم، نوشتن و حكاكي بر روي ديوارهاي مؤسسه هاي عمومي، روي صندلي هاي اتوبوس هاي شهري و نوشتن انواع يادگاري ها بر ديوارها و ستون هاي مكان هاي باستاني و آثار تاريخي می باشد.
جواناني كه وسايل پارك ها يا زمين هاي بازي را تخريب مي كنند و علائم و نشانه هاي جاده ها، درخت ها و فواره ها را از بين مي برند، تا آنجا پيش مي طریقه كه گاهي ابزار و وسايل مورد نياز عمومي نظير تلفن عمومي و توالت هاي عمومي را تخريب و غيرقابل بهره گیری مي سازند.

مدارس، هدف درجه اول ونداليسم می باشد. در يك ارزيابي كه به وسيله كميته سناي آمريكا در سال 1975 انجام شده می باشد، براي مدارس، حدود 500 ميليون دلار هزينه، فقط در نتيجه ونداليسم برآورد شده می باشد.

امروزه ونداليسم خصوصاً براي كساني كه در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت زندگي مي كنند، پديده اي ملموس و واقعيتي تلخ و در عين حال گريزناپذير می باشد كه به عنوان يكي از نمودهاي زندگي اجتماعي جامعه مدرن و ماشيني بروز و حضور یافته می باشد.

تمدن ماشيني امروز كه به دنبال خود توسعه شهرهاي صنعتي، ايجاد محلات پرجمعيت، تغيير نحوه زندگي، درآميختگي سنت هاي كهنه و نو و تضعيف انسجام و همبستگي اجتماعي، شكست ها و عقده هاي رواني پنهاني و اميال سركوب شده را به ارمغان آورده می باشد؛ پيامد ديگري نيز داشته و آن عصیان روزافزون بشر ها علي الخصوص نسل جوان در برابر واقعيات اجتماعي می باشد، به ويژه سرپيچي از قواعد حاكم بر روابط اجتماعي و طغيان بر عليه نظم دستوري جامعه در فرم عكس العمل هاي منفي يكي از شاخص ترين واكنش هاي رفتاري برخي از افراد در جامعه امروز می باشد.

انواع وندالیسم

وندالیسم را شاید بتوان به دو دستة كلی تقسیم كرد :

  1. وندالیسمی كه در آن برنامه و یا هدف مشخصی دیده می گردد كه غالباً هم گروهی می باشد.
  2. وندالیسمی كه در آن برنامه‌ریزی و اهداف از پیش تعیین شده وجود ندارد و در بیشتر موارد فردی می باشد.

اگرچه نوع اول در جامعه بیشتر بوده و پررنگ‌تر جلوه می‌كند اما بایستی خاطر نشان كرد كه نوع دوم آن بیشتر خسارت به جامعه وارد می‌سازد و فقط به دلیل محسوس نبودن آن كمتر مورد توجه قرار گرفته می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

اما جناب آقای كاوه‌ احمدي‌ علي‌آبادي در مقاله خود با عنوان گذري بر ونداليسم و تقابل سنت و مدرنيته، دلیلی دیگر را بر علل پیدایش وندالیسم اضافه می کند و با توضیحاتی در مورد تفاوت نسل ها و تقابل سنتی ها و جوانان مدرن اذعان دارد که این شکاف های فکری و فرهنگی در نسل ها نیز می تواند سبب بروز رفتارهای وندالی گردد که به آن وندالیسم نسلی می گویند. عصيان ‌روزافزون ‌بشر‌، به ‌خصوص ‌نسل ‌جوان‌، نه ‌تنها نشان ‌دهنده ‌احساس ‌اجحاف ‌و درماندگي ‌توأم ‌با خشم‌، پرخاشگري ‌و آشوبگري ‌آنان ‌می باشد‌، بلكه ‌معرف‌ تحميلات ‌اجتماعي ‌در جامعه‌اي‌ می باشد ‌كه‌ به ‌جاي ‌در نظر گرفتن الگوهاي ‌فرد يا نسلي ‌ديگر، تنها الگوهاي ‌خود را به ‌آنان ‌تجويز مي‌كند. در حقيقت ‌ونداليسم ‌واكنشي ‌می باشد ‌پیش روی ‌برخي‌ از صور فشارها و تحميلات‌ كه ‌مبين ‌تمايل ‌به ‌تخريب ‌آگاهانه‌، ارادي ‌و خودخواسته ‌اموال‌، تأسيسات ‌و متعلقات ‌عمومي ‌می باشد و این گونه جديد از ونداليسم را تحت عنوان “ونداليسم نسلي” معرفي مي کنند.

مسلماً وندالیسم زیرا دارای ریشه های پیدایش گوناگونی می باشد می تواند انواع مختلفی نیز داشته باشد که مطالعه هر مورد از این علل و انواع می تواند به عنوان موضوعات پژوهش مطرح گردد.

 تاثیر جنسیت بر وندالیسم

تحقيقات تجربي تفاوت هاي جنسيتي را با در نظر داشتن رفتار ونداليستي در مردان و زنان نشان داده می باشد. براساس يافته هاي پژوهشي اغلب وندال ها در گروه جنسي مذكر قرار دارند و به عبارت ديگر پسران بيش از دختران به ونداليسم كه با نوعي خشونت همراه می باشد روي مي آورند. ادله ارايه شده از سوي صاحب نظران اکثراً متوجه تمايزات رفتاري و ويژگي هاي شخصيتي – رواني و موقعيت هاي اجتماعي متفاوت دو جنس مرد و زن در اغلب جوامع می باشد. طبق يك نظريه روان شناختي، دختران از پسران در فرو خوردن خشم موفق تراند. پسران اغلب خشم خود را از موضوعات بيروني فرافكني نموده و آن را متوجه بيرون مي سازند، حال آنكه زنان غالباً آن را در خود ريخته و درون فكني مي نمايند.

ارتباط گروه های سنی و وندالیسم :

ونداليسم خاص گروه سني معين می باشد. براساس تحقيقات انجام شده كودكان، نوجوانان و جوانان بين سنين 10 تا 25 سال بيش از ديگر گروه هاي سني به ونداليسم روي مي آورند.

 

ارتباط شرایط محیطی و وندالیسم :

شیوع ونداليسم در مناطق شهري به مراتب بيش از مناطق روستايي می باشد. در شهرها به علت تراكم جمعيتي و اخلاقي، وجود پاره فرهنگ هاي مختلفه، انحراف و جدا افتادگي فرد از جامعه و هنجارهاي اجتماعي بيش از مناطق روستائي مشهود می باشد و از آنجایی که بسیاری از صاحب نظران ریشه وندالیسم را در این ناهنجاری های اجتماعی می دانند، تشدید این امر در شهرها امری طبیعی به نظر می رسد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

غالب وندال ها مجرد و از نظر تحصيلي ناموفق اند. اغلب آنها با سرخوردگي ها، شكست ها و ناكامي هاي مختلف در زمينه هاي تحصيلي، حرفه اي و خانوادگي مواجه بوده و داراي نوعي شخصيت پرخاشگر، بي ثبات، ضدجامعه و در عين حال مأيوس اند. آنان متعلق به خانواده هاي از هم پاشيده و داراي مناسبات و روابط خانوادگي نامطلوب هستند.

این نوشته در روانشناسی و علوم تربیتی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید