فایل پژوهش: سمینار ارشد رشته برق قدرت: کاربرد STATCOM برای متعادل سازی دینامیکی بار در راه آهن برقی

دانلود پایان نامه

با عنوان : کاربرد STATCOM برای متعادل سازی دینامیکی بار در راه آهن برقی

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد تهران جنوب

دانشكده تحصيلات تكميلي

“M.Sc” پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد

مهندسي برق – قدرت

عنوان:

کاربرد STATCOM براي متعادل سازي ديناميكي بار در راه آهن برقي

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

لكوموتيوها در سيستم راه آهن برقي، بارهاي تك فاز بزرگي را براي سيستم برق رساني ايجاد مي كنند كه منجر به ايجاد مولفه هاي توالي فاز منفي (NPS) بزرگ، اعوجاج هارمونيكي و نامتعادلي در شبكه سه فاز فشار قوي سراسري مي گردد. عدم تعادل بين فازهاي سيستم قدرت، بايستي محدود شده و از منتشر شدن، از طريق شبكه به ساير قسمت ها و شبكه هاي مجاور جلوگيري گردد. امروزه ادوات FACTS، ابزاري براي علاج نامتقارني سيستم و بازيابي تقارن شبكه مي باشد. نامتعادلي ولتاژ يكي از پارامترهاي مهم كيفيت توان مي باشد و مقدار آن طبق استاندارد (IEC 61000) در سطح ولتاژ فشار قوي زير 1% می باشد.

در اين پايان نامه مشكل اساسي سيستم برق رساني راه آهن بررسي شده می باشد و عدم تعادل بار با بهره گیری از STATCOM به عنوان يك متعادل ساز ديناميكي بار، كه با تزريق جريان توالي منفي كنترل شده در نقطه اتصال مشترك، نامتعادلي را تصحيح مي كند، انجام مي گردد. بدين مقصود يك مدل دقيق و جامع از شبكه الكتريكي راه آهن برقي شامل نيروگاه، خط انتقال فشار قوي، پست كشش اصلي، شبكه انتقال بالاسري (OCS) پست هاي اتوترانسفورماتوري (SP, ATP) و مدار قدرت لكوموتيو تشريح شده می باشد. نتايج بدست آمده از شبيه سازي در محيط نرم افزار PSCAD/EMTDC نشان دهنده توانايي STATCOM براي كاهش همزمان نامتعادلي، توان راكتيو و حذف هارمونيك ها مي باشد.

مقدمه:

در ميان انواع سيستم هاي حمل و نقل (دريايي، هوايي، ريلي و جاده اي) سيستم حمل و نقل ريلي برقي به دليل اقتصادي بودن، سازگاري با محيط زيست، اعمال آن در شرايط خاص و كميت بالا براي جابجايي مسافران زياد بسيار مورد توجه قرار گرفته می باشد. اين امر به معني سرمايه گذاري در زيرساختارهاي ريلي پيشرفته و همچنين به روز رساني و برقي سازي تأسيسات موجود مي باشد و البته به عنوان يك معيار توسعه پايدار در كشورها محسوب مي گردد.

استاندارد سيستم برق رساني راه آهن، به صورت تكفاز با ولتاژ متناوب 25 كيلو ولت وفركانس 50 هرتز با ساختار اتوترانسفور ماتوري، در بين كشورهاي دنيا پذيرفته شده می باشد. لذا ماهيت تك فاز بودن شبكه و لكوموتيوهاي برقي وهمچنين ميزان قابل توجه بودن مصرف آنها، باعث ايجاد عدم تعادل، اعوجاجات هارمونيكي و مصرف توان راكتيو زياد در شبكه سه فازه تغذيه كننده، آنها مي گردد. براي مقابله با اغتشاشات و بهبود كيفيت توان در راه آهن برقي روشهاي متعددي پيشنهاد شده می باشد، كه بهره گیری از ادوات FACTS، براي بهبود آن مناسب ترين گزينه مي باشد.

در فصل اول اين پايان نامه هدف، پيشينيه تحقيق و روش كار مورد بررسي قرار گرفته می باشد. در فصل دوم ساختار كلي شبكه برق رساني راه آهن شامل پست تراكشن اصلي، شبكه انتقال بالاسري (OCS)، پست هاي اتوترانسفورماتوري (ATP,SP) مدار قدرت لكوموتيوهاي بررسي و پديده عدم تعادل بار و روش هاي معمول جبران سازي آن با هم مقايسه شده می باشد. در فصل سوم STATCOM و نمونه هايي از كاربردهاي آن در راه آهن سايركشورهاي دنيا معرفي و در ادامه روش هاي كنترلي آن نظير تئوري قدرتمند توان اكتيو و راكتيو لحظه (P-Q)، بطور كامل بحث شده می باشد. در فصل چهارم مدل سازي دقيق و جامع شبكه الكتريكي راه آهن برقي اعم از نيروگاه، خط انتقال فشار قوي 230 كيلو ولت، پست كشش اصلي، شبكه انتقال بالاسري (OCS)، پست های اتوترانسفورماتوري (ATP,SP) و مدار قدرت لكوموتيو تشريح شده می باشد. به عنوان نمونه راه آهن برقي تهران – كرج – هشتگرد كه توسط يك خط انتقال دو مداره از نيروگاه منتظر قائم تغذيه مي گردد در محيط نرم افزار PSCAD/EMTDC شبيه سازي شده می باشد. در ادامه نتايج با مقالات مشابه، كه درآنها اندازه گيري هاي عملي انجام شده، مقايسه شده می باشد. در نهايت در فصل پنجم نتيجه گيري و پيشنهادات ارائه شده می باشد.

در پيوست (الف) پارامترها و جداول فني ترانسفورماتورها و در پيوست (ب) محاسبات مربوط به مدل سازي شبكه بالاسري ارائه شده می باشد.

تعداد صفحه : 145

قیمت : 14700 تومان

 

***

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

—-

پشتیبانی سایت :       

———-          [email protected]

این نوشته در مهندسی برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید