جدید: سمینار ارشد رشته برق قدرت: گشتاور گیر در موتورهای BLDC و روش های کاهش آن

دانلود پایان نامه

با عنوان : گشتاور گیر در موتورهای BLDC و روش های کاهش آن

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

”M.Sc“ سمینار براي دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

گشتاور گیر در موتورهاي BLDC و روش هاي کاهش آن

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

در موتور هاي جریان مستقیم بدون جاروبک گشتاور گیر در اثر عکس العمل بین آهنرباهاي رتور و دندانه هاي استاتور ایجاد می گردد. این گشتاور در موتورهاي BLDC باعث ایجاد نویز و لرزش می گردد. از آنجا که در بارهاي حساس به یک گشتاور صاف نیاز می باشد، پس بایستی این ریپل گشتاور را کاهش دهیم. گشتاور گیر را می توان به روش هاي مختلفی مانند انحراف دندانه هاي استاتور، قطعه قطعه کردن آهنرباي دائم، بهره گیری از شیارهاي مصنوعی و… کاهش داد. بعضی از این روش ها عملی نمی باشند و بعضی پر هزینه هستند اما بعضی از آنها ساده، ارزان و مؤثر می باشند. در این مجموعه به معرفی این روش ها می پردازیم و آنها را با هم مقایسه می کنیم.

مقدمه:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

موتورهاي جریان مسقیم بدون جاروبک (BLDC) در صنعت کاربرد زیادي دارند. اما یکی از معضلات این موتورها گشتاور گیر می باشد که باعث ایجاد لرزش در موتورها و همچنین تولید سرعت متغییر در آنها می گردد. گشتاور گیر در اثر عکس العمل بین آهنرباي دائم رتور و دندانه هاي استاتور به وجود می آید و آن را به صورت نسبت تغییر انرژي در فاصله هوایی به تغییر زاویه رتور نشان می دهند.

در فصل اول این مجموعه ساختار و انواع موتورهاي BLDC را مورد مطالعه قرار می دهیم و سپس آنها را با موتورهاي DC معمولی مقایسه می کنیم. در فصل دوم ماهیت گشتاور گیر را شناسایی کرده و دو روش آنالیزي براي محاسبه آن را آورده ایم. سپس در فصل سوم انواع روش هایی که تا کنون براي محاسبه گشتاور گیر در نشریاتی مانند IEEE ارائه شده می باشد را مطالعه می کنیم و مزایا و معایب هر یک را توضیح می دهیم. با در نظر داشتن عوامل مؤثر در اندازه گشتاور گیر روش هاي متفاوتی براي کاهش آن مانند انحراف آهنرباها و یا شیارها بهره گیری از شیار هاي مصنوعی، قطعه قطعه کردن آهنربا و… پیشنهاد شده می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم. در انتها در فصل چهارم به نتیجه گیري از اطلاعات ارائه شده در فصول قبل می پردازیم.

فصل اول

اصول و ساختمان موتورهاي جریان مستقیم بدون جاروبک (BLDC)

موتورهای DC راندمان بالایی دارند و به دلیل مشخصات برجسته شان می توان از آنها به عنوان سرو موتور بهره گیری نمود. تنها عیب این موتورها نیاز آنها به کموتاتور و جاروبک می باشد که دائم در معرض فرسایش می باشند و نیاز به سرویس و نگهداري دارند. موتور هاي جریان مستقیم بدون جاروبک Brush Less Direct Current) BLDC) موتورهایی هستند که وظیفه کموتاتور و جاروبک در آنها بر عهده کلیدهاي الکترونیکی می باشد.

1-1- اساس کار موتورهاي جریان مستقیم بدون جاروبک

در یک موتور DC معمولی آرمیچر در روي رتور و میدان بر روي استاتور قرار دارد. اما در موتور بدون جاروبک وضع به این گونه نیست. بلکه ساختمان این موتورها شباهت بسیاري به موتورهاي AC سنکرون دارد. در این موتورها آرمیچر بر روي استاتور قرار دارد و میدان از دو یا چند آهن ربا که روي رتور نصب می شوند، تشکیل می گردد.

سیم پیچی این نوع موتورها شبیه سیم پیچی موتورهاي AC چند فاز می باشد و معمول ترین آنها داراي سیم پیچی سه فاز می باشد که با یک سیستم تحریک یک قطبی کار می کند.

موتورهاي DC بدون جاروبک از نظر طرز تعیین وضعیت رتور با موتورهاي AC تفاوت دارند. بدین مقصود در این موتورها از کلید الکترونیکی بهره گیری می گردد که سیگنال هاي تعیین وضعیت را تولید می نمایند. عمومی ترین روش کنترل وضعیت روش هال می باشد اما بعضی از موتورها از عیان سازهاي نوري هم بهره گیری می نمایند.

براي درك اصول کار موتورهاي BLDC یک موتور سه فاز تک قطبی را مورد مطالعه قرار می دهیم. شکل 2-1 چنین موتوري را نشان می دهد. در این موتور براي تعیین وضعیت از عیان سازهاي نوري (فتو ترانزیستور) بهره گیری شده می باشد.

سه عدد فتو ترانزیستور TP1 و TP2 و TP3 در انتهاي لبه یک صفحه مسطح با زاویه 120 قرار گرفته اند و در جلوي آنها شاتر چرخانی قرار گرفته که به محور رتور متصل می باشد و به همراه آن می چرخد و اجازه عبور نور و برخورد آن با فتوترانزیستورها را می دهد.

همان گونه که در شکل 2-1 1 ملاحظه می گردد قطب S رتور اکنون پیش روی قطب برجسته استاتور P2 قرار گرفته ، همچنین نور به فتوترانزیستور TP1 برخورد نموده و باعث هدایت ترانزیستور Tr1 شده می باشد. در این حالت در اثر عبور جریان از سیم پیچ w1، قطب S ،P1 می گردد و باعث جذب قطب N رتور در جهت فلشنشان داده شده ، می گردد. (عکس حرکت عقربه هاي ساعت)

تعداد صفحه : 77

قیمت : 14700 تومان

 

***

—-

پشتیبانی سایت :       

———-          [email protected]

این نوشته در مهندسی برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید