دانلود فایل پژوهش: پایان نامه ارائه مدلی تلفیقی از کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری در سازمان به منظور ترجمه، جاری سازی و همراستایی اثربخش استراتژیهای کلان و موضوعات استراتژیک در لایه های مختلف سازمان

دانلود پایان نامه فصل اولکلیات طرح  

مقدمه

در سال­های اخیر بسیاری از سازمان­ها به این باور رسیده­اند که یکی از با ارزش­ترین دارایی­های­شان،
برنامه ریزی استراتژیک سازمان و مدل کسب وکار آنها می‌باشد. در دنیای پیچیده و پرچالش امروزی همه­ ما چه به عنوان یک فرد و چه به عنوان یک مدیر کسب­وکار، با گزینه­های روزافزون و کوشش برای کاهش زمان برای تصمیم­گیری و انتخاب مواجه هستیم. بر این اساس توانمندی استراتژی ها در ساده­سازی تصمیم­گیری مدیران، کاهش ریسک و تعریف انتظارات آنها بسیار ارزشمند می باشد. یکی از وظایف مدیریت ارشد هر سازمان ایجاد استراتژی های قدرتمندی می باشد که ضمن اقدام به تعهدات، قدرت توانمندی­های خود را در طول زمان ارتقاء دهد (کلر، 2008 : 21)[1].

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

سال­هاست که ابزار کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی استراتژیک و ایجاد فرق میان سازمانها مطرح می باشد. از هوشین کانری ژاپنی ، بعنوان  مدیریت بر مبنای خط مشی[2] نیز تعبیر می گردد. کارت امتیازی متوازن ابزار جدیدتر آمریکایی می باشد که کاپلان و نورتون در دهه 90 میلادی معرفی کرده اند و یک سیستم مدیریتی می باشد که سازمان را قادر می سازد چشم انداز و استراتژی سازمان را روشن و آنها را به اقدامات اجرایی ترجمه نماید و به چهار منظر مالی، منظر مشتری، منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد می پردازد که در طول زمان تکامل یافته می باشد. (آکائویوچی، ،1377 : 37)

در این پژوهش مبانی این مفهوم مورد مطالعه قرار گرفته و مدلی توسعه یافته برای ارزیابی آن با در نظر داشتن دیدگاه­های مختلف مطرح شده تا کنون ارائه می گردد.

1-1 اظهار مسئله

روش کارت امتیازی متوازن در سال 1992 توسط پروفسور کاپلان[3] و دکتر نورتون[4]، دو تن از اساتید دانشگاه هاروارد ارائه گردید و مورد استقبال بسیاری از سازمان ها قرار گرفت. فلسفه و ماهیت وجودی این روش در این می باشد که چشم انداز، ماموریت و استراتژی سازمان را به اهداف و اندازه های مناسب تبدیل  مینماید. این اندازه ها و اهداف در چهار دیدگاه مالی، مشتری، فرآیند داخلی کسب و کار و یادگیری و رشد اظهار می گردد. ایـن روش جنـبـه های مالی و غیر مالی عملکرد یک سازمان را تحت پوشش قرار داده و توازنی بین اندازه های مربوط به خروجی عملکرد مربوط به گذشته و محرک های[5] عملکرد آینده ایجاد    مینماید.

  • در بعد مالی در نظر داشتن شیوه هزینه کردن منابع مالی معطوف می باشد.
  • در مدل کارت امتیازای متوازن در نظر داشتن مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، جلب رضایت مشتری از طریق توزیع کارا و بهبود کیفیت کالاها بدست می آید.
  • بعد سوم مدل کارت امتیازی متوازن در نظر داشتن ” فرآیندهای داخلی سازمان” می باشد که موجب تقویت دو بعد قبلی می گردد.
  • بعد “رشد و یادگیری” بر توانمندی کارکنان، کیفیت سیستم اطلاعاتی سازمان و چیدمان ابزار و تجهیزات آن برای دستیابی به اهداف می پردازد.

همچنین مدل “هوشین کانری” یک نظام برنامه ریزی می باشد برای پیاده سازی اهداف و استراتژی های کلان سازمان و تسری آن به سطوح مختلف از طریق شکست آبشاری اهداف و اقدامات.

روش برنامه ریزی هوشین، اهداف، جهت ها و رویکردهای مدیریت ارشد را تا سطح کارکنان سازمان بسط داده و آنها را به اشتراک می گذارد؛ بطوریکه هر واحد سازمانی بتواند فعالیت هایش را بر اساس آنها برنامه ریزی و هدایت نماید. سپس نتایج را مورد ارزیابی و معاینه قرار داده، از طریق حلقه دمینگ کوشش می ‌کند بطور مستمر عملکرد سازمان را بهبود بخشد.( آکائوچی، 1376: 39)

بدین مقصود تمام سازمان ها همواره در جهــت ارزیابی و پایش وضعیت حیات خود اقدامات گوناگونی را انجام می دهند. در زیر بعضی از علت های مهم برای برنامه ریزی استراتژیک یاد شده می باشد این علت های به وضوح نشان می دهد که عدم وجود چنین سیستمی، چه چالشها و خطراتی را متوجه سازمان می کند:

  • نظارت و کنترل بر عملکرد سازمانی در سطح خرد تا کلان.
  • ایجاد مبنایی مناسب برای تصمیم گیری واقعی مدیریت.
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     
  • ایجاد امکان تشخیص و رفع عارضه های سازمانی.
  • کنترل شاخصهای کارایی، تاثیر، بهره وری و سودآوری.
  • ایجاد مبنایی جهت تشویق و تنبیه مناسب و کارآمد.
  • ایجاد امکان مناسب برای تحقق اهداف استراتژیک سازمانی.
  • ایجاد فضایی مناسب برای بهبود عملکرد در کلیه سطوح سازمان.
  • ایجاد ساختارهای مناسب برای مدیریت بر عملکرد سازمان.
  • امکان مقایسه شرکت با رقبا، تعیین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدهای محیطی جهت کمک به تدوین استراتژی های متناسب با محیط و توانمندیهای شرکت.
این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید