فرمت ورد:پایان نامه انتخاب مرغ سبز و محصولات ارگانیک

دانلود پایان نامه
  • مقدمه
  • شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

    مذاکرات آمریکا و چین بر سر کاهش گازهای گلخانه ای[1] به شکست انجامید، نسل پانداهای چینی[2] و یوزپلنگ ایرانی[3] در خطر انقراض قرار دارد، لایه اوزون پاره شده می باشد و سرعت گرمایش زمین و ذوب شدن یخ های قطب در حال افزایش می باشد. این اخبار و رویداد ها را بارها شنیده ایم. همۀ این وقایع بیانگر یک چیز می باشد و آن این می باشد که، محیط زیست و منابع طبیعی ما در خطر جدی قرار دارند. بشر تا چند سال پیش نسبت به این وقایع و حوادث بی تفاوت بود اما با هشدار هایی که سازمان ملل و دیگر نهاد ها و مجامع وابسته به آن و یا مستقل داده اند، نسبت به خطراتی که محیط زیست را تهدید می کند و همچنین لزوم حفظ منابع طبیعی آگاهی یافته و در این راه کوشش هایی را آغاز نموده می باشد. گردیدَت این کوشش ها در جوامع توسعه یافته بسیار بالا بوده و همچنان رو به افزایش می باشد، با این حال خود این جوامع و صنایع و تولیدات آنها، نسبت به کشورهای در حال توسعه، تهدید کنندل اصلی منابع طبیعی و محیط زیست هستند. اما نمی توان از تأثیر منفی کشور های در حال توسعه چشم پوشی نمود. یکی از بارزترین این کشور ها ایران می باشد. دیگر آلودگی هوای شهر تهران و دیگر شهرهای مهم آن مانند اصفهان، مشهد، خوزستان به امری عادی و روزمره تبدیل شده می باشد، که از وجود کارخانجات و محصولات غیراستاندارد و ناسازگار با محیط زیست خبر می دهد. وجود چنین شرایطی در کشور ما، لزوم توجه بیش از پیش به محصولات سازگار با محیط زیست را نشان می دهد که متاسفانه علارقم وجود چنین وضعیتی، از سوی دولت مردان و مجامع پژهشی و دانشگاهی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. امید این می باشد که پژوهش حاضر و همچنین دیگر تحقیقات اندکی که همزمان با شروع این پژوهش انجام شده می باشد، بابی باشد در پرداختن به این موضوع بسیار جدی و مهم. پژوهش حاضر به مطالعه عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات ارگانیک (مرغ سبز) در استان گیلان می پردازد. لذا در این فصل بر آن می باشد تا تعریف مناسبی از ﻣﺴﺌﻠﻪ اصلی پژوهش، اهداف، سوالات و فرضیات آن اراﺋﻪ گردد.

    1-2) تشریح و اظهار موضوع پژوهش

    حفظ محیط زیست یکی از وظایف اساسی انسانها و جوامع بشری می باشد. وقتی سخن از حفظ محیط زیست به میان می آید، اغلب کوشش ها برروی خود محیط زیست و منابع طبیعی ﺁن معطوف می گردد، حال آنکه، بخش مهمتری از منابع طبیعی هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته می باشد و ﺁن  شامل هوا، ﺁب و غذا می باشد، که برای ادامه حیات و سلامتی انسانها لازم و ضروری هستند. مواد غذایی سازگار با محیط زیست بخشی از محصولات سبز هستند. محصولات سبز به دو دستۀ اساسی تقسیم می شوند. دستۀ اول محصولاتی هستند که در فرایند تولید ﺁنها از مواد سازگار با محیط زیست بهره گیری می گردد و کوشش می گردد که محصول کمترین آسیب را به محیط زیست و مصرف کننده گان آن وارد کند، مانند محصولات لوازم ﺁرایشی و بهداشتی The Body Shop. دستۀ دوم محصولاتی هستند که به عنوان مواد غذایی سبز شناخته شده و فی نفسه سبز می باشند و کوشش بر آن می باشد که در فرایند رشد و نمو ﺁنها از مواد شیمیایی و هرمون ها و سایر سموم کمترین بهره گیری به اقدام آید، مانند برنج یا مرغ سبز که به عنوان محصولات ارگانیک شناخته می شوند (Johri & Sahasakmontri, 1998). در دسامبر 2000، انجمن استاندارد ملی ارگانیک ﺁمریکا وابسته به وزارت کشاورزی[4] استانداردی ملی برای واژۀ ارگانیک ایجاد نمود. مواد غذایی ارگانیک به جای چگونه می توانند تولید شوند، با چگونه نمی توانند تولید شوند تعریف می شوند. ﺁنها بایستی بدون بهره گیری از کود لجن فاضلاب ها، کودهای شیمیایی، ﺁفت کش ها، مهندسی ژنتیک، هورمون رشد، پرتو افکنی و ﺁنتی بیوتیک تولید شوند. انواع مختلفی از محصولات کشاورزی را می توان به صورت ارگانیک تولید نمود، ازجمله حبوبات، گوشت قرمز و سفید، لبنیات، تخم مرغ و محصولات غذایی فرآوری شده. اهمیت حفظ محیط زیست و توجه جهانی به این مسئله موجب شده می باشد  تا در رشد و گسترش محصولات کشاورزی دگرگونی های اساسی ایجاد گردد که تولید محصولات ارگانیک و جلوگیری از گسترش محصولات غیر ارگانیک به همین مقصود می باشد. گسترش بازارهای محصولات سبز و ارگانیک نشان دهندۀ افزایش ﺁگاهی های زیست محیطی مصرف کنندگان می باشد، که این افزایش آگاهی ﺗﺄثیر قابل ﺗﺄملی بر رفتار خرید آنها دارد، به طوریکه در دهه های گذشته شاهد افزایش تولید و مصرف محصولات ارگانیک بوده ایم، که تنها در سال 2008 علاقۀ مصرف کنندگان به غذاهای ارگانیک، باعث فروش جهانی 9/50 میلیارد دلاری این محصولات شده که دو برابر فروش ﺁن در سال 2003 می باشد (Sahota, 2010 )، که این امر بازار مواد غذایی ارگانیک را یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد در جهان تغییر داده می باشد. کلید درک این رشد عظیم، در ﺁخرین گروه بهره گیری کنندگان نهفته می باشد: مصرف کنندگان محصولات ارگانیکرشد کشاورزی ارگانیک به عنوان بخشی از طریقه های بازاریابی در حال ظهور ارزیابی می گردد، جایی که در ﺁن مشتری قبل از تصمیم گیری برای خرید خواهان ﺁن می باشد که بداند یک ماده غذایی چه فوایدی می تواند برای او داشته باشد. با این تفاصیل بیشتر تحقیقاتی که درمورد مصرف کنندگان محصولات ارگانیک در جهان صورت پذیرفته، در کشورهای توسعه یافته و صنعتی می باشد، که در ﺁنها دلیل گرایش مصرف کنندگان به این محصولات درﺁمد های بالای افراد و سطح زندگی مرفّه ﺁنها می باشد. حال ﺁن که، در کشور ما ایران، به دلیل شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی افراد، علت های دیگری می توان برای گرایش مردم به مصرف محصولات ارگانیک عنوان نمود. شیوع بیماری های قلبی و عروقی و همچنین گسترش بسیاری از انواع سرطان ها و نیز بالا رفتن سطح تحصیلات جامعه به عنوان مهمترین عوامل تمایل افراد به مصرف مواد غذایی ارگانیک در ایران نام برده می شوند. با این تفاصیل به دلیل تحقیقات و پژوهش های بسیار اندکی که در زمینه بازاریابی سبز به گونه عام و محصولات و مواد غذایی ارگانیک و مصرف کنندگان ارگانیک به گونه خاص در ایران صورت پذیرفته، شکاف های اساسی در دانش ما ایرانیان نسبت به این محصولات هنوز هم هست.

    دراین پژوهش به دلیل ﺁن که یکی از نخستین تحقیقات در زمینه محصولات و مواد غذایی ارگانیک و مصرف کنندگان ارگانیک در ایران می باشد، هدف بر ﺁن می باشد تا مشخص گردد چه عواملی سبب انتخاب محصولات ارگانیک (مرغ سبز)، از سوی مصرف کنندگان می گردد. به بیانی دیگر هدف نهایی از این پژوهش، شناسایی بهتر عوامل و انگیزه های مصرف کنندگان برای انتخاب محصولات غذایی ارگانیک می باشد، که بر اساس آن تولید کنندگان ارگانیک می توانند استراتژی های  ﺗﺄثیر گذار بهتری را برای برنامه های بازاریابی خود توسعه دهند.

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

    1-3) ضرورت های خاص پژوهش

    جهان امروز با چالش هایی از قبیل افزایش بیماریهای متعدد، نابودی اکوسیستم های طبیعی و عوارض فراوان زیست محیطی روبروست، که در نتیجه مصرف بی رویه مواد غذای غیر طبیعی و اصلاحات غیر ﻣﺴﺌولانه ژنتیکی در محصولات غذایی نتیجه آن می باشد. امروزه اهمیت پرداختن به غذاهای سالم، با در نظر داشتن فواید این محصولات بیش از پیش بر دانشمندان، دولت مردان و مصرف کنندگان عیان شده می باشد. غذاهای سالم و ارگانیک علاوه بر سلامت غذایی، فواید فراوانی دارند، که مانند آنها می توان به طعم بهتر آنها نسبت به انواع متداول، ارزش های بالاترغذایی، حفاظت از منابع آبی، حفاظت از منابع خاکی، بهبود تنوع زیستی، بهبود وضعیت اقتصادی جوامع روستایی و افزایش صادرات تصریح نمود. قدم اول در پرداختن و حرکت به سمت تولید و مصرف محصولات ارگانیک، شناسایی مصرف کنندگان می باشد. زیرا که عامل اصلی رشد هر سامانه اقتصادی، داشتن توانایی و دانش شناخت رفتار مصرف کننده، عوامل ﺗﺄثیر گذار بر آن و قدرت پیش بینی رفتار وی می باشد. لذا مطالعه رفتار مصرف کنندگان که اولین و مهمترین حلقه یک سیستم اقتصادی هستند، بایستی یکی از مهمترین اولویت های سیاست گذاران، برنامه ریزان و مدیران کشور در جهت رشد، توسعه اقتصادی، رفاه و سلامتی جامعه باشد. همچنین گسترش تقاضا به این نوع محصولات غذایی بازار بلقوه خوبی را در سطح کشور ایجاد کرده می باشد که می توان با توجه دقیق به این بخش علاوه بر رفع نیازهای مصرف کنندگان، اشتغال زایی مناسبی نیز ایجاد نمود. پس از آنجایی که پژوهش های بسیار اندکی در سطح مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در این حوزه صورت گرفته می باشد، نیاز به مطالعه پژوهش احساس گردید تا شاید مورد توجه واحد های تولیدی و صنعتی قرار گیرد و از این طریق بتوانند سطح تولیدات خود را متناسب با خواسته های مصرف کنندگان ارتقاء دهند.

    1-4) اهداف پژوهش:

    • شناخت عواملی که منجر به انتخاب محصول ارگانیک توسط مصرف کنندگان می گردد.
    • مطالعه تفاوت اهمیت عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات ارگانیک در استان گیلان.
    • کمک به فعالان و سیاستگذاران صنعت مرغ داری استان گیلان در شناسایی عوامل مؤثر برانتخاب و خرید مرغ سبز.
    • افزایش آگاهی و تشویق مصرف کنندگان به بهره گیری از محصولات ارگانیک.
    • کمک به تصمیم گیری تولیدکنندگان مرغ سبز در استان گیلان برای شناسایی بیشتر رفتار مصرف کنندگان.
      • سوالات تحقیقa
    این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    دیدگاهتان را بنویسید