پایان نامه اهمیت استفاده از تکنیک های مکان یابی

دانلود پایان نامه

عنوان :

اهمیت بهره گیری از تکنیک های مکان یابی

پایان نامه

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

پیشگفتار

 مکان یابی فعالیتی می باشد جهت انتخاب مکانی مناسب برای کاربرد خاص، که قابلیت ها و توانایی های یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و نیز ارتباط آن کاربری خاص با کاربری های شهری را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. به لحاظ تاریخی مسئله مکان یابی فعالیت های اقتصادی به زمان فرما ریاضیدان معروف فرانسوی در اوایل قرن 17 میلادی بر میگردد. مسائل مکان یابی مراکز خدماتی دسته ای بزرگ از مسائل پژوهش در عملیات را شامل می گردد و به عنوان یک شاخه بهینه سازی در پژوهش در عملیات به دهه 70 می رسد. اخیرا مطالعات زیادی روی مدل های مکان یابی و کاربردهای آن ها انجام گرفته می باشد. هر ساله گروه های علمی EWGLA و SOLA کنفرانس و سمینارهایی را به این زمینه اختصاص می دهند.

(EWGLA: European workgroup (http://www.vub.ac.be/ EWGLA/)

SOLA: American workgroup (http://www.ent.ohiou.edu/~hale/sola/sola.html)))

می توان گفت مهم ترین ویژگی مراکز سرویس دهی، مکان یابی آن ها می باشد. در دو دهه اخیر بحث های مکان یابی و تخصیص به سرعت رشد پیدا کرده و بیشترین سهم در این تحقیقات را اقتصاد دانان، مهندسان صنایع، متخصصان پژوهش در عملیات و جغرافیا دارا می باشند. مسائلی زیرا مکان یابی میانه، مرکز، پوشش و انبار مانند مسائل مکان یابی کلاسیک به شمار می رود که از دیر باز مطرح بوده و در ادبیات مکان یابی به عنوان پایه های تئوری مکان یابی شناخته می گردد (زنجیرانی، 1388). گستره رشته های دانشگاهی و فعالیت های صنعتی که از مکان یابی تسهیلات بهره گیری کرده اند هم وسیع می باشد هم عمیق. جغرافیدانان، برنامه ریزان شهری، خرده فروشان، مهندسین عمران، مهندسین صنایع، جنگلبانان، تحلیل گران شبکه های توزیع، خریداران، مدیران بیمارستان، و حتی سیاست مداران در مبارزات انتخاباتی همه از مسائل مکان یابی تسهیلات بهره جستند Hale) و Moberg،2003). مسائل مکان یابی روی سطح و شبکه را می توان به دو دسته مکان یابی گسسته و پیوسته تقسیم نمود. در مسائل مکان یابی پیوسته تسهیلات می توانند در هر جایی در سطح یا شبکه قرار بگیرند. مانند مکان یابی یک آمبولانس در طول یک بزرگراه که نمونه ای از مکان یابی پیوسته روی شبکه می باشد. در مسائل مکان یابی گسسته تسهیلات تنها می توانند در یک سری نقاط از پیش تعیین شده روی سطح یا شبکه جای بگیرند. پس مسائل مکان یابی گسسته طی یک فاز اضافه نقاط کاندیدا (که تسهیلات در آنها قرار می گیرند) را نیز انتخاب می کنند. یک نمونه از مکان یابی گسسته در سطح، مکان یابی یک فرستنده رادیویی در یک منطقه می باشد که تنها در نقاطی مانند قله کوه می تواند قرار بگیرد. و مکان یابی یک خرده فروشی نمونه ای از مکان یابی گسسته روی شبکه می باشد. نتیجه ای که از بحث فوق حاصل می گردد این می باشد که مسائل مکان یابی پیوسته بیشتر برای مکان یابی روی سطح به کار می طریقه، و شامل مسائل بهینه سازی غیر خطی می شوند. در حالی که مکان یابی گسسته که بیشتر برای مکان یابی روی شبکه مورد بهره گیری قرار می گیرد درگیر متغیرهای صفر و یک می گردد که نتیجه ی مسائل بهینه سازی ترکیبی/ برنامه ریزی عدد صحیح می باشد. با این حال مدل های بیشماری هست که در هیچ کدام از این دسته بندی ها قرار نمی گیرد (Revelle و Eiselt،2005). با در نظر داشتن گستره ی کاربرد مکان یابی می توان از آن برای تعیین محل مراکز تفریحی- توریستی مانند بنادر نیز بهره برد. دسترسی ایران به دریا به نحوی که یک ‌سوم (حدود 30 درصد) مرزهای این کشور آبی می باشد، و جایگاه ایران در ۴ راه ترانزیتی دنیا، کشور را در زمره کشورهای دریایی قرار داده اما از سوی دولت‌‌ها به این مسئله توجه چندانی نشده می باشد. وجود دریا به تنهایی نمی تواند ملاکی برای راه اندازی گردشگری دریایی باشد. گردشگری دریایی نیازمند زیرساخت هایی زیرا اسکله های تفریحی و اختصاصی برای پهلوگیری کشتی های تفریحی، ترمینال های مسافری، سواحل مجهز به امکانات گردشگری و … می باشد. در سال 2005 در اروپا بالغ بر 387 میلیون نفر سفر دریایی صورت گرفت، چیزی حدود 5.5 برابر جمعیت ایران، در همین سال در یونان بیش از 20 میلیون سفر دریایی ثبت گردید. با در نظر داشتن این موارد می توان تاثیر عمیق این صنعت بر سایر صنایع و اقتصاد کشور را ارزیابی نمود (بندر و دریا، اسفند 1387). به علاوه مرکز تحقیقاتی دانشگاه ملی سنگاپور که در سال 2005 راه اندازی گردید، به عنوان مرکز مطالعات دریایی (Centre for Maritime Studies) شناخته می گردد.

                                                                               http://www.maritimestudies.nus.edu.sg

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 تحقیقات و نشر این مرکز مطالعاتی پیرامون دو گروه سیاست و مدیریت دریایی (Maritime Policy and Management) و گروه مدلسازی و عملیات دریایی (Maritime Operations & Modeling) انجام می شود. گردشگری به عنوان یک منبع درآمد ملی و یک محور اقتصادی مهم مطرح می باشد. هم چنین از گردشگری به عنوان یک صنعت بدون آلودگی دانسته می گردد. و مهم ترین نکته این می باشد که به عنوان منبعی مطرح می باشد که اگر به طرز صحیح برنامه ریزی گردد هیچگاه واهمه به اتمام رسیدن آن را نخواهیم داشت (کیا،1386). مواردی زیرا اشتغال زایی، کسب درآمد، جذب ارز و تقویت زیر ساخت های اجتماعی، ارتقای فرهنگی، و … مانند مزایای جذب گردشگر به شمار می رود. در اوائل قرن بیستم با در نظر داشتن درآمدهای کلان سالانه بالغ بر 550 میلیارد دلار و اشتغال زایی سالانه بالغ بر 750 هزار شغل، گردشگری به یکی از مولفه های مهم تجارت بین المللی مبدل شده می باشد. بر اساس آمارهای چاپ گردیده از سوی سازمان جهانی گردشگری این صنعت امروزه دومین منبع درآمد بیش از 49 کشور جهان می باشد، و تا سال 2020 میلادی تعداد گردشگران در سرتاسر دنیا به رقمی معادل 1 میلیارد و 560 میلیون نفر خواهد رسید که 10% درآمدهای جهانی را شامل می گردد. این فعالیت به ازای هر یک میلیون دلار درآمد تولید شده، هزار شغل جدید ایجاد می کند. یکی از عوامل مهم و موثر در جذب گردشگر وجود زیر ساخت های مناسب در مکان های مقصد گردشگری می باشد (زراعت کار مقدم و مکی زاده،1392)، و لذا نیاز به وجود بنادر مسافری در سواحل خصوصا مرزهای آبی جنوب کشور به دلیل دارا بودن جایگاه خاص توریستی احساس می گردد.

فصل اول

1-1 تعریف مکان یابی

مقصود از تئوری مکان یابی، مجموعه ای از اصول می باشد که با توسل به آن مکان بهینه فعالیت های صنعتی (نقطه منطبق بر حداکثر سود) تعیین می گردد. تصمیم گیری در مورد مکان تسهیل از اجزاء بحرانی در برنامه ریزی استراتژیک شرکت های بزرگ خصوصی و عمومی به شمار می رود (زنجیرانی،1388). مسائل مکان یابی شامل چهار جزء هستند: (1) مشتریان: که فرض می گردد قبلا در نقاط یا مسیرهای مشخصی قرار گرفتند. (2) تسهیلات: که طی مدل محل قرار گیری شان مشخص می گردد. (3) فضایی که مشتریان و تسهیلات در آن قرار دارند و (4) یک متر (یا اندازه) که میزان فاصله یا زمان بین مشتریان و تسهیلات را بسنجد. هنگام مکان یابی روی شبکه ها مقصود از متر کردن فواصل، فواصل در فضای گسسته می باشد که معادل با یافتن طول کوتاهترین کمانی (یال) می باشد که دو نقطه را بهم متصل می کند. برای بهره گیری از کوتاهترین مسیر معمولا نیازمند یک فاز پیش پردازنده هستیم که طی آن تمام کوتاهترین مسیرها بین تمام زوج های مرتبط در گراف سنجیده گردد. به عنوان نمونه Dijkstra بر مبنای الگوریتمی با پیچیدگی زمانی O(n3) اقدام فوق را انجام می دهد (Revelle و Eiselt،2005).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

2-6-1 اهمیت بهره گیری از تکنیک های مکان یابی

به دلیل وجود هزینه های بالای احداث و راه اندازی، پروژه های مکان یابی تبدیل به سرمایه گذاری های بلند مدت شده اند. و تصمیم گیری در مورد مکان تسهیلات اکثرا از تصمیم گیری های بلند مدت و استراتژیک بخش های خصوصی و دولتی به شمار می رود، به نحوی که موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هر کدام از بخش های خصوصی و دولتی، بستگی کامل به مکان های انتخابی برای آنها دارد.

2-6-2 معیارهای عمومی مکان یابی

مانند عوامل موثر در تصمیمات مکان یابی نزدیکی به مواد اولیه، هزینه و میزان دسترسی به انرژی و تاسیسات، هزینه در دسترس بودن نیروی ماهر، قوانین دولتی در سطوح مختلف مرکزی محلی و منطقه ای، مالیات ها در سطوح مختلف مرکزی محلی و منطقه ای، بیمه، هزینه های زمین و ساخت، ثبات سیاسی و دولتی، تغییرات نرخ مبادلات، قوانین واردات و صادرات، مالیات و عوارض، سیستم حمل و نقل، گزارشات فنی، قوانین محیطی در سطوح مرکزی محلی و منطقه ای، خدمات پشتیبانی، خدمات عمومی و مردمی، آب و هوا، نزدیکی به مشتریان، اوضاع تجاری، را می توان نام برد (زنجیرانی،1388). توضیحات کلی در مورد بعضی عوامل موثر در مکان یابی به قرار زیر می باشد:

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید