فایل پژوهش: پایان نامه بررسی جایگاه زن در دوره پیش از اسلام ومقایسه آن با دوره اسلامی با تأکید برنهج البلاغه

دانلود پایان نامه

گروه فقه و حقوق اسلامی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد نهج البلاغه (اجتماعی سیاسی وحقوق عمومی)

مطالعه جایگاه زن در دوره پیش از اسلام ومقایسه آن با دوره اسلامی با تأکید برنهج البلاغه

استاد راهنما: دکتر بمانعلی دهقان منگابادی

استاد مشاور: دکتر علی تولّایی

اسفند 1391

پایان نامه

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

تا­کنون درمورد جایگاه زنان تألیفات زیادی نگارش شده و بحثهای پی در پی و مستمر، چه درمورد زنان شرقی و چه درمورد زنان غربی صورت پذیرفته می باشد. از امام علی) هم در این باره سخنان بسیاری به ما رسیده می باشد، که مواردی از سخنان ایشان به همّت سید رضی (ره)، در نهج البلاغه جمع آوری شده می باشد. اکثر شارحان نهج البلاغه عقیده دارند که، مراد و­ مقصود انتقاد گرایانه حضرت، درمورد زنان، تنها عایشه می باشد که جریان جمل را در زمان خلافت علی (ع) راه انداخت و موجب کشته شدن تعداد زیادی از مسلمین گشت. همچنین بعضی از شارحان عقیده دارند که اگر جنگ جمل در زمان فرمانروایی امام علی(ع) رخ نمی­داد، ایشان هم با چنین لحن تندی درمورد زنان سخن نمی­گفتند.

در تحلیلی تاریخی و انتقادی، جایگاه و منزلت زنان،  مخصوصاً در گفتمان قرآن، با رویکرد نقد متون و سندیت بخشیدن به متون، ما را متوجه می­سازد که اکثر احکامی که مخالفان اسلام و فرهنگ عربی اسلامی در خصوص زن به آن استناد می­کنند، در واقع از لحاظ تاریخی جزء قوانین تشریعی قرآن نیستند. به همین دلیل ما برای فهم درست و دقیق موضع اسلام، راجع به حقوق عمومی بشر و حقوق اختصاصی زن، ناگزیریم که بین جایگاه زن، قبل از اسلام و امتیازات جدیدی که اسلام به زن اعطاء کرده، مقایسه­ای تاریخی داشته باشیم. بین قبل و بعد از اسلام نقطه مشترکی هست که مبیّن تلاقی سنت و تجدّد می باشد و این گذرگاه و آستانه­ای می باشد که با اتّکاء بر آن، تجدّد شکل می­گیرد و نتیجه قبول آن، شناخت بینش مردمی می باشد که مخاطب وحی بودند.

به دلیل اینکه نوع پژوهش حاضر، بنیادی می باشد، روش مناسب برای جمع آوری مطالب آن، روش توصیفی تحلیلی می باشد، که مطالب  آن از طریق روشهای عقلانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تنظیم گشته می باشد. همچنین از نرم افرارهایی زیرا مکتبه الشامله, منهج النور، باب العلم  و کتابخانه اهل­البیت بهره گیری شده می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نتایج حاصله از پژوهش حاضر می­تواند  ما را در شناساندن هرچه بهتر دیدگاه حضرت علی(ع) در باره بانوان کمک رسانده و کمی از مظلومیت به وجود آمده حضرت علی(ع)، – در طول قرنها توسط معاندین و دشمنان و حتی بعضی از مسلمین کوته بین-  را بکاهد، و همچنین باعث ایجاد نظری بهتر درمورد بانوان در جامعه و حتی در محیط خانواده گردد، زیرا بعضی از افراد روایاتی جعلی و یا با سند مخدوش را بدون در نظر داشتن صحّت و سقم آن، با نام پیامبر (ص) و امام علی(ع) در جامعه گسترش می­دهند، که لازم می باشد تلاشی جدّی جهت ترویج آراء صحیح اسلام، پیامبر(ص) و امام علی(ع) در جامعه اسلامی، صورت گیرد. امید می باشد که تلاشهای این حقیر درمورد شناساندن چهره واقعی اسلام، پیامبراکرم(ص) و امام علی(ع) در خصوص بانوان، مورد پذیرش حضرت اما عصر(عج) واقع گردد.

کلید واژه ها: زن، جاهلیت، اسلام، نهج البلاغه، امام علی(ع).

فهرست

مقدمه. 1

طرح پژوهش. 3

فصل اول. 5

جایگاه زنان در دوران پش از اسلام. 5

1-1-2 زن جاهلی در تأثیر دختر. 7

1-1-3 زن جاهلی، مطیع بی زیرا و چرا 8

1-1-4 ارزش شیرمادردر افکار جاهلی. 9

1-1-5 زن جاهلی مقهور قدرت جسمانی مرد 10

1-1-6 سرکوب میل جنسی زنان جاهلی. 10

1-2حق حضانت کودکان. 11

1-3  افتخار به پسران. 11

1-4زن در افکار عمومی جاهلیت.. 11

1-5 یادگیری علم توسط دختران جاهلی. 12

1-6 زن جاهلی و خودآرایی. 12

1-7 زن جاهلی در مراسم عزاداری. 13

1-8 اشعار زنان جاهلی در جنگ… 14

1-9 قانون ازدواج و طلاق. 14

1-9-1تأثیر طبقه اجتماعی بر ازدواجهای جاهلی. 16

1-9-2 شرایط اساسی ازدواج دختران جاهلی. 16

1-9-2-1  بکارت وکم سن بودن. 17

1-9-2-2 زیبایی چهره 17

1-9-3طلاق در جاهلیت.. 17

1-10 انواع ازدواجهای مرسوم در جاهلیت.. 18

1-10-1 نکاح المقت.. 19

1-10-2 نکاح متعه. 20

1-10-3 نکاح شغار. 20

1-10-4نکاح ربایشی. 20

1-10-5 نکاح رهط یا زناشوئی دسته جمعی. 21

1-10-6نکاح بدل و یا زناشوئی تعویضی. 22

نکاح بدل و یا زناشوئی تعویضی. 22

1-10-7 نکاح الخدن یا زناشوئی دوستانه. 22

1-10-7 نکاح استبضاع یا زناشویی جهت باردار شدن. 22

1-10-8 ازدواج سیاسی. 23

1-10-9 ازدواج سفاح. 23

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید