دانلود فایل پژوهش: پایان نامه بررسی پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان بانک سپه

دانلود پایان نامه
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

امروزه بانکداری اینترنتی با بهره گیری از تکنولوژی وب و اینترنت، مشتریان را قادر می سازد تا فعالیّت های مالی خود را در یک محیط مجازی انجام دهند. تحقیقات انجام شده بر روی پذیرش بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان،درک عقاید مشتری در مورد بهره گیری از بانکداری اینترنتی را ارتقاء می بخشد و نشان می دهد چگونه این عقاید و طرز فکر بر رفتار مشتری در مورد بهره گیری از خدمات بانکداری اینترنتی تأثیر گذارند.

هدف از این پژوهش، شناسایی عواملی می باشد که بر پذیرش بانکداری اینترنتی مؤثرند. عوامل مؤثر بر مطالعه پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان بانک سپه در این پژوهش به شش عامل تفکیک شده اند که عبارتند از: ویژگی های وب سایت، سودمندی درک شده، خطر و حفظ حریم خصوصی، الویت های شخصی، محیط خارجی و هنجار فردی. جامعه آماری پژوهش، مشتریان بانک سپه استان گیلان می باشند که از خدمات این بانک چه به صورت موردی و چه به صورت مداوم بهره گیری می کنند. با در نظر داشتن تقسیم بندی تحقیقات علمی از نظر هدف، پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی می باشد. روش گردآوری داده ها و اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه می باشد. تعداد 400 پرسشنامه بین مشتریان بانک سپه استان گیلان توزیع گردید، که از این تعداد، 370 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. فرضیه های تشکیل دهنده مدل، متناسب با روش معادلات ساختاری تنظیم شده می باشد. جهت آزمون فرضیه ها، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل بهره گیری گردید که نتایج به دست آمده نشان دهنده آن می باشد که تمامی فرضیه ها تأیید گردیدند. در مدل مورد مطالعه، مقدار شاخص های برازش، نشان دهنده مناسب بودن مدل مفهومی پژوهش بوده و نتایج حاصل از انجام تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه، به توضیح زیر می باشد:

بین ویژگی های وب سایت، سودمندی درک شده، خطر و حفظ حریم خصوصی، محیط خارجی، الویت های شخصی و هنجار فردی با تمایل به قصد پذیرش بانکداری اینترنتی ارتباط مستقیم هست و بین تمایل به قصد پذیرش بانکداری اینترنتی که یک متغیر واسطه می باشد، با پذیرش بانکداری اینترنتی نیز ارتباط مستقیم هست.

 

    شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • مقدمه:

با در نظر داشتن موج جهانی شدن، بسیاری از مفاهیم و تعاریف در زندگی اجتماعی- اقتصادی بشر امروز تغییر کرده اند. توسعه فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان، علاوه بر ساده کردن فرآیند کاری مربوط به مشتریان بانک ها، روش های جاری بانکداری را نیز متحوّل و دگرگون ساخته می باشد. [حسنی و همکاران، 1387، ص 9-12].

تحوّلاتی که صنعت بانکداری در دهه های اخیر با آنها رو به رو بوده می باشد، باعث ایجاد تغییرات عمده ای در شکل پول و سیستم های انتقال منابع شده می باشد. این دو مفهوم در واقع ایجاد کننده نوع جدیدی از بانکداری تحت عنوان بانکداری اینترنتی می باشد. به بیانی دیگر بانکداری اینترنتی را می توان بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته شبکه ها و مخابرات جهت انتقال منابع (پول) در سیستم بانکداری معرفی نمود. [عالمی، تقدسی فر، 1387، ص 17].

تغییراتی که به واسطه ظهور اینترنت یا به گونه اعم فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی یکایک افراد جوامع مختلف ایجاد شده، باعث گردیده که سرعت نشر مفاهیم، فناوری جدید و نیز خدمات تازه افزایش چشمگیری یابند. با رشد سریع اینترنت، بانکداری آنلاین تأثیر بسیار مهم و اساسی در پرداخت های الکترونیکی پیدا کرده و در حقیقت بستر مناسبی را برای تراکنش های مالی ایجاد نموده اند.[مینگ1، 2009]. شبکه جهانی وب به گونه اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقّت، قیمت و خدمات تغییر داده، فاصله جغرافیایی معنای خود را از دست داده و در دسترس بودن خدمات، سهولت و سرعت توزیع خدمات باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها مانند بانک ها شده می باشد. این تحوّلات زمینه پدیده هایی مانند بانکداری سیّار، بانکداری اینترنتی و بانکداری مجازی گردیده می باشد.[یزدانی فرد، 1384، ص2]. بانکداری اینترنتی به مشتریان اجازه می دهد که از طریق وب سایت بانک، سریع تر و با هزینه کمتر در مقایسه با شعب سنّتی و نبودن محدودیّت زمانی و مکانی، تعاملات الکترونیکی بانکی گسترده ای داشته باشند. [کراتر و فالانت2، 2008]. ثبات، حفظ و بقاء، پیشرفت و توسعه جوامع امروز تنها از طریق رفع معضلات با بهترین روش ممکن میسّر می باشد. مؤسسات و سازمان های مالی- خدماتی زیرا بانک ها به عنوان بخشی کوچک اما مهّم از جامعه بشری از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. از این رو برای ادامه حیات، سبقت گرفتن از رقبا در بازار رقابت و توسعه و پیشرفت خویش، بایستی در کوتاهترین زمان، نسبت به شناسایی و معضلات و معضلات و حل آنها اقدام کنند. در این راستا بهترین راه جهت این امر، شناخت علایق، نیازها و خواسته ها و آگاهی از نظرها و پشنهادات و انتقادات کارکنان و مشتریان می باشد که به نوعی از خدمات بانک ها منتفع می شوند و با برخورداری از خدمات آنها موجبات بقای بانک ها و ایجاد منافع را برای آنها فراهم می آورند. [ مجیدی نیا، 1383، ص 22].

در حال حاضر بخش در حال رشدی از مشتریان که تمایل دارند عملیات بانکی خود را با بهره گیری از سیستم های الکترونیکی و بدون مراجعه به شعبه انجام دهند، در حال پیدایش می باشد. در واقع می توان گفت بهره گیری از بانکداری اینترنتی امروزه دیگر غیر از لاینفکی از خدمات بانکداری می باشد.[رحمتی غفرانی، 1388، ص 3]. این فناوری و روش های کارکرد و توجه افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون ساخته می باشد و باعث ایجاد صنایع جدید، مشاغل جدید و خلاقیّت در انجام امور شده می باشد. دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات اینترنتی بین افراد و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده می باشد. [سید جوادین، سقطچی، 1385، ص 30].

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید