فایل تحقیق : پایان نامه تاثیر شدت تمرین برتغییرات الگوی سایتوکاینی (Th1/Th2) و تعداد لکوسیت در فوتبالیست­ها

دانلود پایان نامه

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

 

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت بدنی- فیزیولوژی ورزشی

تاثیر شدت تمرین برتغییرات الگوی سایتوکاینی (Th1/Th2) و تعداد لکوسیت در فوتبالیست­ها

 

 

استاد راهنما

دکتر محسن ثالثی

      

پایان نامه

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده

 

هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر شدت تمرین بر تغییرات الگوی سایتوکاینی و تعداد لکوسیت در فوتبالیست­های مرد دانشگاهی بود. بدین مقصود از میان ورزشکاران مرد فوتبالیست دانشگاه جهرم، 11 نفر به صورت داوطلبانه، هدفمند انتخاب شدند. میانگین سن، قد، وزن و BMI آزمودنی­ها به ترتیب برابر با: 875/0±90/21 سال، 4±170 سانتی­متر، 44/6±42/64 کیلوگرم و BMI برابر با 68/1±05/22 کیلوگرم بر مجذور قد به متر بود. برای اجرای پژوهش، آزمودنی­ها در هفته اول با شدت متوسط یعنی با 65% ضربان قلب بیشینه و در هفته دوم با شدت زیاد یعنی با 80% ضربان قلب بیشینه، به مدت 30 دقیقه با شدت مورد نظر دویدند. نمونه­های خونی، قبل و بلافاصله بعد از هر جلسه تمرین از آزمودنی­ها گرفته گردید. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی داده­ها از آزمون t وابسته و تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری، از نرم افزار SPSS/12 بهره گیری و سطح معنی‌داری 05/0 =a در نظر گرفته گردید. نتایج نشان داد که یک جلسه تمرین با شدت متوسط اثر معنی­داری بر IFN-γ (60/0=p)، IL-4 (14/0=p) و نسبت IL-4/IFN-γ (22/0=p) ندارد. همچنین یک جلسه تمرین با شدت بالا اثر معنی­داری بر IL-4 (57/0=p) و نسبت IL-4/IFN-γ (38/0=p) ندارد با این تفاصیل اثر معنی­داری بر کاهش IFN-γ (01/0=p) داشت. به گونه کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فعالیت متوسط و شدید هر دو باعث انحراف پاسخ ایمنی به سمت Th2 شده که این امر باعث تقویت پاسخ ایمنی هومورال و نیز واکنش­های آلرژیک می­گردد.

واژگان کلیدی: الگوی سایتوکاینی، لکوسیت، اینترفرون گاما، اینترلوکین-4، تمرین شدید، تمرین با شدت متوسط، فوتبال

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

فصل اول: طرح پژوهش

     1-1. مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………..2

1-2. اظهار مسئله ……………………………………………………………………………………………………………………. 3

1-3. ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………………………………………. 7

1-4. اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….. 10

1-4-1. هدف کلی……………………………………………………………………………………………………………. 10

1-4-2. اهداف اختصاصی ………………………………………………………………………………………………. 10

1-5. سؤالات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 10

1-6. قلمرو پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………..11

1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………… 11

1-7 -1.تعاریف مفهومی………………………………………………………………………………………………….. 11

1-7-1-1. فعالیت با شدت متوسط………………………………………………………………………….. 11

1-7-1-2. فعالیت شدید ………………………………………………………………………………………….. 11

1-7-1-3. اینترفرون گاما………………………………………………………………………………………….. 12

1-7-1-4. اینترلوکین-4  …………………………………………………………………………………………. 12

1-7-1-5. IL-4/IFN-γ………………………………………………………………………………………….. 12

1-7-1-6. لکوسیت……………………………………………………………………………………………………. 12

1-7-2. تعاریف عملیاتی ………………………………………………………………………………………………… 13

1-7-2-1. فعالیت با شدت متوسط………………………………………………………………………….. 13

1-7-2-2. فعالیت شدید……………………………………………………………………………………………. 13

1-7-2-3. اینترفرون گاما………………………………………………………………………………………….. 13

1-7-2-4. اینترلوکین-4 ………………………………………………………………………………………….. 13

1-7-2-5. لکوسیت……………………………………………………………………………………………………. 13

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1.مفاهیم بنیادی………………………………………………………………………………………………………………… 15

2-1-1. سیستم ایمنی…………………………………………………………………………………………………….. 15

2-1-2. اجزا­ء دستگاه ایمنی…………………………………………………………………………………………… 19

2-1-3. سایتوکاین…………………………………………………………………………………………………………… 19

2-1-4. اینترفرون گاما…………………………………………………………………………………………………….. 21

2-1-5. اینترلوکین-4……………………………………………………………………………………………………… 23

2-1-6 . الگوی سایتوکاینی…………………………………………………………………………………………….. 24

2-1-7. لکوسیت………………………………………………………………………………………………………………. 27         

2-2. پژوهش­های پیشین …………………………………………………………………………………………………….. 28

 

فصل سوم: روش پژوهش

3-1. روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 38

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

3-2. جامعه آماری، روش نمونه­گیری و نمونه پژوهش……………………………………………………….. 38

3-3. متغییرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 38

3-3-1. متغیر­های مستقل……………………………………………………………………………………………….. 38

3-3-2. متغیر­های وابسته……………………………………………………………………………………………….. 39

3-4. ابزار و وسایل اندازه­گیری……………………………………………………………………………………………… 39

3-5. روش اندازه­گیری متغیرهای وابسته…………………………………………………………………………….. 39

3-5-1. شمارش افتراقی سلول­های خونی……………………………………………………………………… 39

3-5-2. اندازه­گیری سایتوکاین­ها به روش ELISA………………………………………………………. 40

3-6. خونگیری و اندازه­گیری پارامترها…………………………………………………………………………………. 41

3-7. روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 41

3-8. روش­های تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………………………….. 44

3-9. ملاحظات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………. 44

 

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

فصل چهارم: یافته­های پژوهش

4-1. تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها……………………………………………………………………………………. 46

4-2. مطالعه سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 47

4-2-1. سؤال اول…………………………………………………………………………………………………………….. 47

4-2-2. سؤال دوم……………………………………………………………………………………………………………. 49

4-2-3. سؤال سوم…………………………………………………………………………………………………………… 50

4-2-4. سؤال چهارم……………………………………………………………………………………………………….. 52

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

5-1. اختصار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 55

5-2. بحث و مطالعه………………………………………………………………………………………………………………. 57

5-3. نتیجه­گیری……………………………………………………………………………………………………………………. 69

5-4. پیشنهاد­های پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 70

5-4-1. پیشنهاد­های کاربردی…………………………………………………………………………………………. 70

5-4-2. پیشنهاد­های پژوهشی…………………………………………………………………………………………. 70

5-5. محدودیت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… 71

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 

فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………72

پیوست

پیوست 1………………………………………………………………………………………………………………………………… 90

پیوست 2………………………………………………………………………………………………………………………………… 91

 

فهرست جدول­ها

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

جدول 2-1. عناصر اصلی اجزای ایمنی…………………………………………………………………………………….. 19

جدول 4-1. میانگین و انحراف معیار سن ، قد، وزن و BMI آزمودنی­ها……………………………….. 46

جدول 4-2. نتایج آزمون t وابسته برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون IFN-γ به تفکیک دو شدت­ مختلف 47

جدول 4-3. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه­های تکراری برای مقایسه پس آزمون  IFN-γ

در دو شدت مختلف…………………………………………………………………………………………………………………….. 47

حدول 4-4. نتایج آزمون t وابسته برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون IL-4 به تفکیک دو

شدت­ مختلف……………………………………………………………………………………………………………………………….. 48

جدول 4-5. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه­های تکراری برای مقایسه پس آزمون  IL-4در

دو شدت مختلف………………………………………………………………………………………………………………………… 49

حدول 4-6. نتایج آزمون t وابسته برای مقایسه IL-4 / IFN-γ در پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک شدت های­ مختلف………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 49

جدول 4-7. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه­های تکراری برای مقایسه پس آزمون در دو

شدت مختلف……………………………………………………………………………………………………………………………….. 50

جدول 4-8. نتایج آزمون t وابسته برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعداد لکوسیت­ به

تفکیک دو شدت مختلف…………………………………………………………………………………………………………….. 51

جدول 4-9. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه­های تکراری برای مقایسه پس آزمون تعداد

لکوسیت­ در دو شدت مختلف…………………………………………………………………………………………………….. 52

جدول 4-10. نتایج آزمون t وابسته برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعداد لکوسیت­ به تفکیک شدت های مختلف………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 52

 

فهرست شکل­ها

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

شکل 3-1. اجرای پروتکل تمرین………………………………………………………………………………………………. 43

شکل 4-1. میانگین و انحراف معیار اینترفرون گاما در پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک شدت­های مختلف 48

شکل 4-2. میانگین و انحراف معیار اینترلوکین 4 در پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک شدت­های مختلف  50

شکل 4-3. میانگین و انحراف معیار نسبت IFN-γ/IL-4 در پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک شدت­های مختلف    51

شکل 4-4. میانگین و انحراف معیار تعداد لکوسیت در پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک شدت­های مختلف 53

 

 

  • مقدمه

در حال حاضر و در دنیای کنونی، ورزش و فعالیت‌ بدنی به عنوان یکی از عناصر مهم در زندگی بشر مطرح می باشد. اهمیت و تأثیر ورزش در سالم­سازی و به سازی جامعه و کاربرد عملی آن در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در نزد متخصصان و دست اندرکاران سازمان­های فرهنگی، پوشیده نیست.

مطالعات مختلف نشان می­دهند که در 30 سال گذشته علاقه­مندی به جنبه­های کاربردی ورزش و فعالیت­های جسمانی افزایش یافته می باشد. این افزایش علاقه­مندی، شاید نتیجه پیشرفت­های علمی بزرگ در دهه­های گذشته باشد که نشان می­دهند که ورزش در جلوگیری و درمان بیماری­های مختلف تأثیر مهمی را برعهده دارد (روزا، لیرا، دملو و سانتوز [1]، 2011؛ بوتنر، ماسیگ، لچترمن، فانک و مورن [2]، 2007؛ وولین، یان، کلدیتز و لی [3]، 2009).

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید