پژوهش: پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه¬های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد

دانلود پایان نامه

گروه زبان و ادبیات فارس

 

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد

 رشته­ی زبان و ادبیات فارسی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه­های سنی الف و ب در دهه­ی هشتاد

 

 

استاد راهنما

دکتر نرگس باقری

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 

 

استاد مشاور

دکتر زهرا غریب حسینی

 

اسفندماه 1393

پایان نامه

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

مفاهیم مذهبی­ای زیرا خداشناسی، مانند مفاهیم  انتزاعی هستند و شاعران بایستی به‌گونه‌ای آن­ها را در اشعار بگنجانند که برای کودکان در گروه­های سنی مختلف قابل درک باشد. پژوهش حاضر به مطالعه چگونگی طرح مفاهیم مذهبی در اشعار کودکان گروه­های سنی «الف و ب » در دهه­ی هشتاد می­پردازد. مبنای انتخاب اشعار،شعرهای مطالعه‌شدۀ شورای کتاب کودک در کتاب‌شناسی‌های توصیفیتحلیلی می باشد. همچنین این تحلیل در چارچوب نظریات ژان­پیاژه و رونالد­گلدمن صورت گرفته می باشد ، که درزمینۀ روان‌شناسی رشد و مراحل درک ذهنی و مذهبی کودکان صاحب‌نظر هستند . در این پژوهش مفاهیم مذهبی در سه بعد اعتقادی، عبادی و اخلاقی در چارچوب نظر روان شناسان فوق، مطالعه شده­اند . بعد از تفکیک اشعار مذهبی از یکدیگر و قرار دادن در گروه­های مختلف ، مشخص گردید که بیشترین اشعار سروده شده مربوط به بعد اعتقادی و دارای مضامین خداشناسی ، نبوت و امامت هستند و کمترین اشعار در زمینه­ی عدل الهی و معاد بوده می باشد. این نظر نیز تبیین گردید که شعر اکثریت شاعران تطابق لازم را با معیارهای موردنظر ندارد و علیرغم نیاز به کتاب­های مذهبی، در سال آخر دهه­ی موردنظر بسامد کتاب­های شعر مذهبی افت شدیدی داشته می باشد و شاعران کمتری به دنبال سرودن اشعار مذهبی بوده اند.

 

واژه­های کلیدی:شعر کودک، تفکر مذهبی، گروه‌های سنی الف و ب، دهه 80

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید