دانلود پژوهش: پایان نامه شناخت تاثیر بهینه ساختن عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط با ورود فناوری های جدید بر موفقیت و بهره وری

دانلود پایان نامه

پایان نامه

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

-1- مقدمه:

 

شرکت‌های کوچک و متوسط امروزه به عنوان عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری کشورها محسوب می شوند و اینگونه صنایع برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که درصدد احیای ساختار اقتصادی خود هستند، بسیار مهم می باشد. این کشورها دریافته‌اند که برای سرعت بخشیدن به طریقه صنعتی شدن، اولویت بایستی به رشد صنایع کوچک و متوسط داده گردد نه صنایع بزرگ. به همین دلیل در حال حاضر اشتیاق و تمایل بی‌سابقه‌ای نسبت به صنایع کوچک در بسیاری از کشورهای جهان هست.

بسیاری از کشورهای جهان طرفداری قابل توجهی از صنایع کوچک خود به اقدام آورده‌‌‌اند و در جهت گسترش و تقویت آنها سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی متعددی را تدوین کرده‌اند. این مسأله آنقدر اهمیت یافته که کمتر کشوری می‌توان پیدا نمود که در آن قانون یا قوانینی در جهت طرفداری از صنایع کوچک وجود نداشته باشد، لیکن بایستی به این مسأله توجه نمود که اجرای سیاست‌های حمایتی از SMEها درواقع استثنایی در قانون عمومی به وجودمی‌آورد که محیط تجاری را برای گروه‌های مختلف کسب و کار متفاوت می‌نماید. بایستی مطالعه گردد که منافع این سیاست پیش روی هزینه‌های آن قابل توجیه می باشد یا خیر.

امروزه تردیدی در تأثیر و اهمیت صنایع کوچک و متوسط برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها وجود ندارد و هر دو گروه، کشورهای صنعتی و در حال توسعه با سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم در صدد ساماندهی، رفع موانع و معضلات و بهبود فضای کسب و کار و فراهم ساختن زمینه لازم به مقصود بهره‌گیری هر چه بیشتر از این صنایع در راستای توسعه کارآفرینی، حل معضل بیکاری،افزایش ارزش افزوده و صادرات صنعتی، توسعه منطقه ای و کمک و بهبود و توزیع درآمد در جامعه و مواردی ازاین قبیل می‌باشند.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

از طرف دیگر اقدام به نوآوری یا تن دادن به نابودی به موضوعی مهم و بحرانی در صنایع گوناگون مبدل شده می باشد و اثربخشی سازمانی کاملاً با نوآوری عجین شده می باشد. اغلب شرکتهای دارای عملکرد برتر در عرصه رقابت با سایر شرکتها، بخش عمده موفقیت خود را مدیون فعالیتهای نوآورانه هستند که در بسیاری از موارد مبتنی بر تکنولوژی می باشد. امروزه خلق محصولات،فرآیندها و خدمات جدید منبع اصلی ایجاد مزیت رقابتی شناخته می گردد و می‌دانیم که تکنولوژی عامل اصلی ظهور چنین نوآوریهایی می باشد .

در یک بخش پویا و در حال رشد همچون بخش صنعت ،کشاورزی،نیازها در طول زمان به سرعت تغییر می‌کنند، تکنولوژی‌های جدید و محصولات جدید به وجودمی‌آید که این نیازمند سیاستی منعطف می باشد که بتواند این تغییرات را پاسخگو باشد. در یک چنین محیطی بسیار مناسب خواهد بود اگر مکانیزمی به وجودآید که سیاست های حمایتی بصورت مداوم صورت گیرد ونیازهای واقعی SMEها تعریف گردد. این سیاست‌ها بایستی نیازهای نواحی گوناگون و بخش‌های مختلف را برآورده سازد. مناطق به لحاظ ترکیب جمعیتی، مهارت‌ها، اشتغال و نوع سیاست و میزان اشتغال در جامعه اطلاعاتی متفاوت هستند، در نتیجه چالش‌های هر کدام از آنها متفاوت می باشد و سیاست‌های متفاوتی را می‌طلبند. لازمه سیاستگزاری منطقه‌ای درک کامل از مسائل و نیازهای محلی می باشد. همچنین نیازهای SMEها در بخش‌های مختلف متفاوت می باشد و حتی در یک بخش نیز چالش‌های SMEها با در نظر داشتن اندازه آنها و سطح مهارتشان متفاوت می باشد و هر گونه حرکتی بایداز لحاظ جغرافیایی غیر متمرکز اما تحت نظارت یک مرکز واحد باشد.

 

بعضی از زمینه‌هایی که منجر به ایجاد قابلیت‌های نوآوری در بنگاه‌های کوچک و متوسط می گردد به توضیح زیر می باشد:

 

  • بنگاه‌های کوچک و متوسط به دلیل تخصصی شدن کارهایشان، بیشترین خلاقیت،نوآوری و تحقیقات کاربردی را در جهت تنوع بخشیدن به تولیدات و کسب بازارهای جدید از خود نشان می‌دهند.

 

  • بسیاری از پیشرفت­ها، ناشی از اختراعات کوچک و در عین حال دقیق می باشد و زیرا بکارگیری و فروش اینگونه پیشرفت‌های کوچک و دقیق برای صنایع بزرگ قابل توجیه نیست، چنین فرصت‌هایی در خلق نوآوری‌های جدید، مورد بی توجهی صنایع بزرگ قرار می­گیرد .

 

فعالیت­های سازمانی را که ممکن می باشد منجر به خلق نوآوری ‌گردد، می‌توان به شکل بهتری در بنگاه‌های کوچک و متوسط کنترل و هدایت نمود.(جمشیدی،م،1389،مطالعه طرحهای بنگاههای کوچک و متوسط و تأثیر انها در جذب سرمایه گذاری،مجله پیوند مهر بانک کشاورزی)

 

شرکت‌های کوچک و متوسط با سرمایه‌‌گذاری کم، اشتغال قابل ملاحظه‌ای می‌‌آفرینند و به علت انعطاف پذیری جغرافیایی، اجرای برنامه عدم تمرکز در فعالیت‌‌‌های صنعتی را آسان می‌سازند، ضمن اینکه می‌توانند به صورت صنایع جنبی در خدمت صنایع بزرگ باشند. امتیازهای عمده صنایع کوچک عبارتند از:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

الف)غالباً دارای تکنولوژی ملی بوده و وابستگی آنها به خارج کمتر می باشد.

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید