دانلود فرمت word : پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت ­مالی از ورزش قهرمانی استان فارس

دانلود پایان نامه

دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش : مدیریت ورزشی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

عنوان:

شناسایی و اولویت بندی موانع طرفداری ­مالی از ورزش قهرمانی استان فارس

استاد راهنما:

دکتر اما نوذری

استاد مشاور:

دکتر یونس محمدزاده

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

پایان نامه

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

1 مقدمه

صنعت ورزش به سرعت جهانی گشته، قلمرو آن همه­جا را تسخیر کرده و در سراسر دنیا ریشه دوانیده می باشد، تا میلیاردها بشر از آن بهره­­­مند شوند. صنعت ورزش با در اختیار داشتن عامل محرکی همچون مسابقات بزرگ ورزشی، امکان بهره­گیری از فرصت­های تبلیغاتی و رسانه­ها را فراهم نموده می باشد؛ که این موضوع خود موجب ایجاد بستر لازم برای تعامل ما­بین­ صنعت، تجارت و ورزش گردیده می باشد (آندروف و همکاران،1380). در سطح بین­المللی، ورزش ششمین رتبه را دربین صنایع عمده­ی مختلف را دارا می باشد (آزادان،1391). صنعت ورزش بخش­های نظیر کالاهای ورزشی، بازاریابی، سرپرستی ، اجرا وحمایت مال، ورزش حرفه­ای، پوشاک ورزشی، رسانه­های ورزشی و ورزش­های تفریحی را در بر می­گیرد و هر ساله در حال رشد می باشد (احسانی،1387). اقتصاد ورزشی حیطه گسترده­ای می باشد که با دیگر بخش­های اقتصادی ارتباط­ای تنگاتنگ دارد. ضرورت جهانی شدن ورزش که از دهه­ی 1980 شروع گردید، موجب تغییر تأثیر ورزش در جامعه گردید و فرصت­های درآمدزایی بسیاری را برای افراد، مؤسسات و رسانه­های مختلف ایجاد نمود (الهی،1387). افزایش فعالیت در عرصه­ی تربیت­بدنی و ورزش موجب افزایش تقاضای کالا وخدمات مختلف می­گردد. این مجموعه فعالیت­ها موجب پیدایش صنعت ورزش می­گردد (عسکریان،1383). یکی از راه­های تأمین بودجه­ی کافی جهت انجام فعالیت­های ورزشی به ویژه فعالیت­های قهرمانی، جذب سرمایه‌گذاری شرکت­ها وکارخانجات خصوصی در صنعت ورزش می باشد (کاظم،1381). طرفداری­مالی ورزشی یکی از مهمترین منابع درآمدی در ورزش امروزی می باشد (سید عامری، 1388). مفهوم طرفداری مالی از ورزش یک پدیده جدید به شمار نمی­رود. کشاک به نقل از گراتون و تیلور[1] (1985). اظهار می­دارد که شروع طرفداری مالی از ورزش به سال 1850 میلادی باز می­گردد که در آن یک شرکت استرالیایی به عنوان حامی مالی مسابقات کریکت انگلستان درآمد و از این طریق سود زیادی را عاید خود و برگزار کنندگان مسابقه مذکور نمود(کشاک،[2]2004). طرفداری از یک ورزش، سازمان ورزشی یا رویداد توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دو جانبه برای هر دو طرف قرارداد (کشاک،2004). تا به حال چه در ورزش و چه در دیگر زمینه­ها، از طرفداری­ تعریف جامع و مختصی نشده می باشد. اما طرفداری­ مالی به عنوان تدارک کمک­های مالی و مادی به یک فعالیت به وسیله­­­­­ی یک سازمان تجاری با هدف کسب اهداف تجاری تعریف می­گردد(جماعت،1386).

شانک[3] طرفداری ­مالی ­ورزشی را به صورت زیر اظهار می­کند سرمایه­گذاری در موجودیت­ ورزش (ورزشکار،تیم،لیگ، یا برنامه­ی ورزشی) برای طرفداری از اهداف کلی سازمانی، تجاری و یا استراتژی­های پیشرفته (شانک،1951). گراتون[4](1985). طرفداری مالی ورزشی را طرفداری از یک ورزش، رویداد ورزشی، سازمان ورزشی یا رقابت توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دوجانبه برای هر دو طرف قرارداد، می­داند. امروزه شرکت­های تجاری و صاحبان صنایع مختلف دریافته­اند که، طرفداری مالی می­تواند به منزله یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای آنها اقدام کند. در واقع یکی از مهمترین و موثرترین عناصری که موجب پیوند رویدادهای ورزشی و اقتصاد شده می باشد، موضوع طرفداری مالی ورزشی به عنوان یک روش تبلیغاتی برای شرکت­های حامی می باشد (بلوریان،1387). اهمیت حامیان مالی در درآمد زایی بخش ورزش دنیا بعد از امتیاز پخش زنده­ی تلویزیونی قرار دارد که ارزش آن در المپیک­ برای شرکت­ها مانند شرکت‌های مک دونالد، کداک، ویزا، آدیداس وکوکاکولا بیش از 170 میلیون دلار بوده می باشد (کاظمی،1386). پس با در نظر داشتن اینکه طرفداری ­مالی یکی از زیر مجموعه­های بخش بازاریابی می باشد و مسئولین ورزش برای به ثمر بخشیدن و به نتیجه رسیدن اهداف خود در بحث ورزش قهرمانی بایستی زمینه را برای ورود حامیان در ورزش فراهم کنند. یکی از اولین نیازها جهت ورود حامیان به ورزش شناختن عواملی می باشد که مانع از طرفداری ­مالی در ورزش می­گردد. از آنجا که جذب حامیان ­مالی برای ورزش استان فارس نیاز به مطالعه­های دقیق و کارشناسانه دارد، لذا محقق برآن می باشد تا با مطالعه وتحلیل ورزش این استان موانع طرفداری­ مالی در این حوزه را شناسایی و اولویت­بندی کند، و بتواندگامی هر چند کوچک در راه گسترش بیشتر ورزش استان فارس بر دارد.

1-2 اظهار مساله

در ابتدای هزاره سوم، جهان ورزش دوران جدید و تازه ای را تجربه می کند. افزایش فعالیت در عرصه تربیت بدنی و ورزش موجب افزایش تقاضا برای کالا و خدمات مختلف شده می باشد. این فعالیت ها به پیدایش صنعت ورزش منجر شده می باشد. برای موفقیت در این صنعت، به کارگیری بازاریابی ورزشی امری ضروری می باشد(پیتس و استولار، 2002).

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید