دانلود فایل پژوهش: پایان نامه مبانی و اصول آموزش معارف اسلامی‌در قرآن و روایات

دانلود پایان نامه
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

پایان نامه کارشناسی ارشد

مبانی و اصول آموزش معارف اسلامی‌در قرآن و روایات

استاد راهنما:

دکتر اعظم وفایی

 

زمستان 1393

پایان نامه

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد پیش رو، مبانی و اصول آموزش معارف اسلامی‌در قرآن و روایات می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

همانطور که هر مکتب آموزشی، مشتمل بر یک سری مبانی و اصول منسجم می‌باشد؛ مکتب آموزشی اسلام که کاملترین مکتب نیز می باشد بر پایه  مبانی و اصول مسلم و عقلانی مبتنی می‌باشد؛ و همچنین برای ایجاد جامعه سالم و متخلق به اخلاق اسلامی، نیاز به یک نظام آموزشی زنده و مترقی می باشد که انسانهای آزاد، مستقل، خلّاق، مبتکر و تلاشگر پرورش دهد. زیرا آفرینش بشر به گونه ای می باشد که در سیما و سیرتش – دنیا و آخرتش- با آموزش ساخته و پرداخته می گردد و وقتی که او صالح و سالم پرورش پیدا نمود همه چیز به خوبی ساخته می گردد. برای رسیدن به جامعه سالم و صالح نیاز به فلسفه آموزش و پرورش داریم که مطابق الگوهای دینی آن جامعه باشد. روش این پژوهش توصیفی و استنادی می باشد و با بهره گیری از فیش برداری از کتب که شامل منابع اولیه و ثانویه می باشد به جمع آوری اطلاعات پرداخته و نظریات صاحب نظران مطرح گردیده می باشد. تعدادی از منابع که در این پژوهش استناد شده می باشد عبارتند از: امالی شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، اصول کافی، المیزان فی تفسیر القرآن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بحار الانوار، گامی در مسیر تربیت اسلامی، بشر در قرآن، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، کرامت در قرآن.پس هدف این پژوهش، یافتن مبانی و اصول عقلانی برای کار آموزشی می باشد. با در نظر داشتن اینکه قرآن و نهج البلاغه، اخبار و روایات نقل شده از پیامبر اکرم(6) و دیگر پیشوایان معصوم، مشحون از اندیشه‌های آموزشی و تربیتی می باشد بر همین اساس چهار مبانی مهم از مبانی آموزش معارف اسلامی‌که عبارتند از: شناخت حقیقت و فطرت بشر، کمال نهایی بشر، آزادی و اختیار بشر و توانمندی بشر در ساخت خود و جامعه و همچنین ده اصل مهم از اصول آموزش معارف اسلامی‌شامل، اصل کرامت، اصل کوشش(فعالیت)، اصل تسهیل و تیسیر، اصل تفکر، اصل تدرج و تمکن، اصل اعتدال، اصل تشویق، روش الگویی، روش تمثیل و تشبیه و اصول مربوط به محتوای آموزشی، از متن آیات هدایت بخش و نورانی قرآن کریم و نهج البلاغه و احادیث اسلامی، استنباط و استخراج گردید. دستیابی به این آیات و احادیث، این اهمیت را دارد که فعالیت‌های آموزشی را هدفمند و منسجم می کند و نیز رهنمودهای کلی لازم را ارائه می‌دهد و به اعتلای کیفیت آموزش و در نتیجه به بازدهی آموزش و پرورش کمک می کند.

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید