دانلود پژوهش: پایان نامه میزان تاثیر کاهنده های سرعت در کاهش تصادفات شهر نظرآباد

دانلود پایان نامه

با عنوان :

میزان تاثیر کاهنده های سرعت در کاهش تصادفات شهر نظرآباد

پایان نامه

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

کلـــــــیات

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

1-1- مقدمه

امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل در سراسر جهان، تلفات ناشی از تصادفات خودروها با خودروها و یا تصادف با عابر یا با سایر اجسام می باشد. که علاوه بر مرگ و میرهای ناشی از آن موجب تحمیل هزینه های بسیار گزافی می گردد که این امر با در نظر داشتن گسترش شهرها و تحولات به وجود آمده در نحوه زندگی و رفتار بشر‌ها و افزایش سفرهای روزانه، پیچیدگی مسئله حمل و نقل و ترافیک را افزایش داده و آن‌را به یکی از مسائل اصلی و زیر بنائی کشور تغییر داده می باشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در نتیجه تخلفات رانندگی، سالانه 2/1 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند، بین 20 تا 50 میلیون نفر مصدوم می شوند و بیش از 540 میلیارد دلار خسارت مالی به بار می‌آید و پیش بینی می گردد این میزان در 20 سال آینده به دو برابر افزایش یابد. در ایران طی سال‌های 1373 تا 1386 بیش از 300 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و سالانه بالغ بر 18 میلیارد دلار به کشور زیان وارد شده می باشد. (احمدی، 1389 ص 74 ).

 همچنین برابر آمارهای منتشره از سوی پزشکی قانونی، کشور بین سال‌های 1385 تا 1389 تعداد 120 هزار و 70 نفر و در سال 1390 روزانه به گونه میانگین بیش از 60 نفر در حوادث رانندگی در سطح کشور کشته می شوند که بیش از 12 نفر آن‌ها عابر و بیش از 15 نفر موتور سواران هستند. (امین جامعه، بخش اجتماعی ص 10، شماره 180/شنبه 28 آبان 90 ).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

سرعت زیاد و نا مناسب از مهم‌ترین عوامل شکل گیری سوانح ترافیکی در بسیاری از کشورها می باشد. با افزایش سرعت، مقدار مسافتی لازم برای توقف بیشتر می گردد. از طرف هرچه قدر انرژی جنبشی جذب شده ناشی از سرعت بالا بیشتر باشد، خطر مصدومیت ناشی از تصادف هم بیشتر می گردد.

مدیریت سرعت ابزاری بسیار مهم برای افزایش ایمنی راه می باشد. لیکن اعمال این مدیریت برای محدودیت سرعت و کاهش رانندگی نا ایمن کار سختی است. بسیاری از رانندگان خطرات مرتبط را تشخیص نمی‌دهند و اغلب منافع تندرانی را از نتایج وخیم احتمالی آن بیشتر می‌دانند. سرعت بالا منجر به افزایش خطر بروز سوانح و افزایش احتمال مصدومیت‌های شدید در صورت بروز سانحه خواهد گردید زیرا با افزایش سرعت، مسافت طی شده در مدت زمان عکس‌العمل راننده و نیز فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می‌یابد.

اقشار آسیب پذیر بهره گیری کننده از راه‌ها مانند عابر ین پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه، هنگام تصادف با وسایل نقلیه موتوری در خطر بیشتری از آسیب‌های وخیم و یا کشنده می‌باشند. احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به گونه چشمگیری افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد عابران پیاده در برخورد با یک خودروی دارای سرعت 30 کیلومتر در ساعت زنده می‌مانند و در برخورد با خودروی دارای سرعت 50 کیلومتر در ساعت به احتمال 80% کشته خواهند گردید (سوری،1388)؛ لذا نباید به پدیده تصادفات به عنوان یک عامل طبیعی نگریسته گردد و این تصور به وجود آید که نمی‌توان برای بهبود ایمنی کاری انجام داد. به بیانی دیگر همواره بایستی این جمله که تصادفات قابل پیشگیری هستند مد نظر قرار گرفته و طرح‌ها و برنامه‌ها بر اساس آن پیاده شوند. از طرف دیگر تجربه کشور های پیشرفته دنیا نشان داده که می‌توان با برنامه ریزی دقیق و مستمر، تعداد و شدت تصادفات را به گونه محسوسی کاهش داد. تحقیقات نشان داده می باشد که علل تصادفات، حاصل تداخل پیچیده عوامل مربوط به وسیله نقلیه، جاده، محیط و عوامل انسانی می باشد. بعضی کارشناسان تاکید می‌کنند که بیشتر برنامه های فرهنگی و رفتاری در زمینه ایمنی (مانند نفوذ الکل و مواد مخدر، بستن کمربند ایمنی و بازدید فنی وسیله نقلیه) به سختی به مرحله اجرا در می‌آیند اما ثابت شده می باشد بهبود ایمنی به شکل عملیات موردی مهندسی مانند بهره گیری از ابزار کنترل سرعت و ترافیک، جدا سازی ترافیک، اصلاح هندسی طرح تقاطع‌ها و حذف نقاط حادثه خیز عمو ما موثرند (تن زاده،1390، ص 395).

1-2- اظهار مسئله

در طول سال‌های اخیر، گسترش و بهبود راه‌های جدید با هدف افزایش سرعت جابجایی وسایل نقلیه، موجب کاهش ایمنی برای عابر ین پیاده، موتورسواران، دوچرخه سواران و حتی رانندگان شده می باشد. به طوری که سوانح جاده ای امروزه به عنوان یکی از معضلات اجتماعی و اقتصادی دنیا مطرح می باشد. در کشورهای در حال توسعه مسئله مرگ و جراحات ناشی از تصادفات جاده ای به عنوان دومین عامل مرگ و میر جوانان مطرح می‌باشد.

از مهم‌ترین پارامترهای موثر در افزایش ایمنی شبکه معابر، کنترل سرعت وسایل نقلیه در سطح معابر و تقاطع‌ها می‌باشد به طوری که موجب افزایش گذر عبور عابر پیاده، کاهش مصرف سوخت و کاهش تعداد و شدت تصادفات بین وسایل نقلیه می گردد. وقوع هر تصادف، معلول علل مختلفی می‌باشد که در میان این علل، سرعت وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده ای منجر به جرح یا فوت می باشد. آمارها نشان می‌دهند که در ایران تقریباً 30 تا 40 درصد کشته‌ها و یا مجروحان در اثر عامل سرعت دچار حادثه شده‌اند (دستورالعمل مدیریت سرعت در راه‌های کشور، گزارش مرحله اول، وزارت راه و ترابری، معاونت آموزش، تحقیقات و فن آوری سال 1383). در شهر نظرآباد که یکی از شهرهای قدیمی استان تازه تاسیس البرز می باشد در جریان عملیات روکش آسفالت که در ابتدای سال 1389 توسط شهرداری انجام گردید، سرعت گیرهای موجود زیر لایه های آسفالت جدید مدفون و از سطح معابر حذف گردید. از آن وقت موضوع سرعت غیر مجاز خودروها همواره به عنوان یک مشکل پیش روی پلیس راهور شهرستان وجود داشته می باشد. افزایش تصادفات با اتکا به کروکی‌های ترسیمی کارشناسان تصادفات و همچنین درخواست‌های متعدد مردمی، حاکی از وضعیت نگران کننده افزایش سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه در معابر شهری می باشد؛ لذا در این پژوهش به مطالعه تاثیر کاهنده های سرعت در ایمنی ترافیک شهر نظرآباد پرداخته می گردد. با در نظر داشتن آن چیز که ذکر گردید این سؤال اساسی و اصلی مطرح می گردد که : آیا کاهنده های سرعت در ایمنی ترافیک شهر نظرآباد تاثیر دارد؟ میزان این تاثیر چقدر می باشد؟

 1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش

حوادث ترافیکی اثرات گسترده ای در جامعه دارد. بروز حوادث ترافیکی علاوه بر اثرات جسمانی و روانی بر فرد، پریشانی و نگرانی خانواده شخص مصدوم را به همراه خواهد داشت. تصادفات موجب می گردد هرروز از نیروی فعال کشور که پشتوانه محکم اقتصادی هر جامعه هستند از چرخه کار و فعالیت خارج شوند و حتی به علت مصدومیت، سربار جامعه شده و هزینه های سنگین درمانی و اجتماعی را نیز به جامعه تحمیل نمایند. با عنایت به حذف سرعت گیرها و سرعت کاه‌ها و افزایش چشمگیر تعداد و شدت تصادفات جرحی و فوتی در شهر نظرآباد در این پژوهش کوشش می گردد روش‌های مختلفی برای مدیریت سرعت، آرام سازی و ایمن سازی ترافیک با بهره گیری از کاهنده های سرعت ارایه گردد. یافتن این روش‌ها می­تواند سهم بسزایی در کاهش هزینه­های اقتصادی کشور، مرگ و میر و تبعات اجتماعی و فرهنگی ناشی از ترافیک و تصادفات در جامعه داشته باشد.

1-4- اهداف پژوهش

1- 4-1- هدف اصلی

هدف اصلی این پایان نامه مشخص کردن میزان تاثیر کاهنده های سرعت در کاهش تصادفات شهر نظرآباد می‌باشد.

1-4-2- اهداف فرعی

این پایان نامه دارای سه هدف فرعی می باشد که عبارتند از :

– مطالعه تاثیر تجهیز خیابان‌های درون شهری به سرعت کاه استاندارد در کاهش تصادفات درون شهری

– مطالعه تاثیر آرام سازی جریان ترافیک در افزایش ایمنی و اعتماد به نفس عابران پیاده (علی‌الخصوص سالخوردگان و کودکان) در عبور از عرض معابر

– مطالعه تأثیر سرعت کاه در مدخل تقاطع‌ها 

1-5- اظهار فرضیات

 – تجهیز خیابان‌های درون شهری به سرعت کاه استاندارد در افزایش ایمنی ترافیک موثر می‌باشد.

– آرام سازی جریان ترافیک در افزایش ایمنی و اعتماد به نفس عابران پیاده (سالخوردگان و کودکان) در عبور از عرض معابر موثر می‌باشد.

– فقدان سرعت کاه در تقاطع‌ها در افزایش تصادفات موثر می‌باشد.

1-6-تعریف مفاهیم و اصطلاحات

سرعت: سرعت نرخ حرکت را نشان می دهد و عبارت می باشد از مسافت پیموده شده در واحد زمان و واحد آن کیلومتر بر ساعت می باشد.

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید