دانلود پژوهش: پایان نامه نقد روان کاوانه، مسائل مختلف روان شناسی در متون ادبی

دانلود پایان نامه
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

پایان نامه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

مقدمه

ادبیات قلمرو وسیعی را در بر می‌گیرد که شامل موضوعات گوناگونی می باشد و با دانش‌های متعددی در ارتباط می باشد و روش‌های مختلفی را نیز برای مطالعه و مطالعه آن می‌توان به کار گرفت؛ به بیانی دیگر بسیاری از مسائل ادبی “چند تباری” می باشد‌ و به دلیل گسترده بودن، ریشه در علوم مختلف دوانده‌ می باشد؛ پس برای حل یا تبیین آن­ها بایستی علوم مختلف را کاوید. اصولاً ادبیات ‌درمورد­ی ‌همه‌ چیز بحث می کند: زندگی، جوانی، پیری، مرگ، عشق، خانواده، اجتماع، ایمان‌ و به گونه اختصار ‌زندگی با تمام تنوع و گوناگونی‌اش؛ پس مشکل‌ می باشد که بتوان ‌آن‌ را در یک حوزه محدود نمود. و به ‌همین سبب می باشد که مطالعات ‌ادبی همیشه مبحث و گفتمان­های زیبا‌شناختی، روان­شناسی، نظری ‌و عملی ‌را در برداشته ‌می باشد. در واقع پژوهشگران این حوزه در عین کوشش برای تعریف مطالعات‌ ادبی، به‌ منزله­ی ‌یک ‌رشته ‌دانش، از مسائل نظری ‌این حوزه ‌آگاه بوده‌اند و در انواع‌ راه‌حل‌های ممکن و محتمل برای رویارویی با مسائل مبتلا به ‌آن‌ را تعمق کرده‌اند(رها دوست،197:1382). حوزه­ی پژوهش در این پایان­نامه مربوط به “روان­شناسی ادبیات” می باشد. مقصود از «روان­شناسی ادبیات مطالعه­ی روان­شناختی نویسنده به عنوان نوع یا فرد، یا مطالعه­ی فرآیند آفرینش، یا مطالعه­ی سنخ­ها و قوانین روان­شناختی موجود در آثار ادبی، یا سرانجام مطالعه­ی تأثیر ادبیات به خوانندگان یک اثر ادبی می باشد»(ولک،82:1382).

رویکرد میان ‌رشته‌ای‌ را می‌توان ‌در پژوهش‌های گوناگونی که در رشته‌های مرتبط با مطالعات‌ ادبی ‌شکل‌گرفته‌‌اند به ‌وضوح‌ دید، از ‌جمله ‌تحلیل گفتمان، مطالعات فرهنگی، نشانه شناسی، جامعه‌شناسی‌ ادبیات، روان­شناسی ‌ادبیات و… که در این پژوهش با مطالعه و تحلیل شخصیت­های دو داستان تراژدیک شاهنامه، رستم و سهراب و رستم و اسفندیار از دیدگاه روان­شناسی؛ می­توانیم ارتباط دو رشته روان­شناسی و ادبیات را به روشنی نظاره نماییم.

شاهنامه، که اثری ارزشمند و محصول ناخودآگاه جمعی و ملی اقوام ایرانی و از نوع حماسه می باشد؛ داستان­هایش به ویژه در بخش­های اسطوره­ای و حماسی، می­تواند نمادین و دارای معانی ژرف و عمیق باشد. و یکی از زمینه­هایی که می­تواند بستر پژوهش شاهنامه باشد و آثار و نتایج مفیدی به دست دهد، بستر روان­کاوی و روان­شناسی می باشد.

روان­کاوی، نوعی روان­شناسی اعماق  می باشد، که برای فعالیت­های فیزیکی نیمه آگاه  و ناخودآگاه اهمیت بسیاری قائل می باشد(پور افکاری،1373:یج). مانند مباحث جالب، مهم و پیچیده در روان­شناسی موضوع شخصیت می باشد و یکی از جنبه­های بسیار با اهمیت نظریه‌های شخصیت، تصور یا برداشتی می باشد که هر نظریه‌پرداز از ماهیت بشر دارد. اگر بتوان با الهام از یافته‌های علمی روان­شناسان برجسته، مفروضه‌های اساسی درمورد ماهیت بشر را تبیین نمود، گام مؤثری برای شناخت شخصیت بشر می‌توان برداشت. اما به گونه کلی شناخت بشر بسیار دشوار می باشد زیرا فرد انسانی، یک واحد متناسب نیست و سرشت او سرشار از تناقض می باشد(فراست خواه،1:1384). اما با این تفاصیل ما می­توانیم «امروزه شخصیت­های آثار ادبی را همانند بشر­های واقعی روان­کاوی کنیم»(پاینده،1:1386) زیرا که قهرمان­ها و ضد قهرمان­ها و به گونه کلی شخصیت­های تأثیر گرفته در شاهنامه؛ مثل هر انسانی هستند که در زندگی می‌بینیم. بشر­هایی که در معرض خطرند، خطر دور شدن از راز انسانی زندگی­شان.

این پایان­نامه در پنج فصل تدوین شده می باشد که عبارت می باشد از:

فصل اول: در این فصل مقدمه، مسئله­ی پژوهش، پیشینه­ی علمی پژوهش، اهمیت و اهداف، پرسش و روش اجرایی پژوهش ذکر گردیده می باشد.

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید