پژوهش: پایان نامه نقد و بررسی دیدگاه عامه در فضیلت خلفا بر اساس آیۀ 100 سورۀ توبه

دانلود پایان نامه

پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد

 

عنوان

نقد و مطالعه دیدگاه عامه در فضیلت خلفا بر اساس آیۀ 100 سورۀ توبه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

استاد راهنما:

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر خلیلی

سال ورود: مهر 1391

تابستان 1393

پایان نامه

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

(مقطع کارشناسی ارشد)

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

موضوع این پژوهش آیۀ 100 سورۀ توبه ﴿وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِی اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَداً ذَلِک الْفَوْزُ الْعَظِیمُ﴾ می‌باشد.

همگان می‌دانند که قرآن در میان فرق مختلف اسلامی از مرجعیت خاصی بر‌‌‌خوردار می باشد، به‌گونه‌ای که هر کدام از آن‌ها برای اثبات حقانیت خود به قرآن تمسک می‌جویند؛ و اهل سنت نیز همیشه در پی آن بوده‌اند که جایگاه صحابه را با کمک آیات قرآن به اثبات برسانند. مهم‌ترین آیه‌ای که در این زمینه از آن بهره گیری کرده‌اند یک‌صدمین آیه از سورۀ توبه می باشد. هدف این پژوهش این می باشد که عدم دلالت این آیه بر حقانیت و فضیلت صحابه را ثابت نماید. محوری‌ترین مسئله در تفسیر آیه یاد شده، تعیین شأن نزول و مصادیق آن می باشد که اتفاقاً محل اختلاف شدید مفسرین شیعه و اهل‌سنت می‌باشد. تمامی مفسرین امامیه مصداق اول این آیه را علی† می‌دانند، در حالی‌که مفسرین عامه، ابوبکر را به عنوان مصداق این آیه معرفی می‌کنند. آن‌ها در مورد افضلیت ابو‌بکر به این نکته تصریح می‌کنند که او اولین مهاجر می باشد؛ و اصولاً خود هجرت نوعی برتری می باشد. پس، ابوبکر سهم بیشتری از فضیلت را دارا بوده، و رضایت الهی مورد تصریح در آیه مذکور نیز متوجه او می‌باشد. در حالی‌که اولاً رضایت الهی در ارتباط با همه صحابه نبوده و نیز مطلق نیست، پس وعدۀ بهشت هم به همۀ صحابه تعلق نمی‌گیرد، و بهشتی‌شدن آن‌ها منوط به تحقق شرایط و ملاک‌هایی مانند تقوی و پیشگام‌بودن در امور خیر و نیک می باشد. لذا صحابه پیامبر اسلامˆ درصورتی به بهشت وارد می شوند که جایگاه خود را در تقوی و اقدام صالح تا آخر حفظ نمایند. ثانیاً هجرت را نمی‌توان بدون در نظر داشتن سایر فضائل که علی† حایز همۀ آن‌ها بود، ملاک قطعی فضیلت و برتری دانست. به‌علاوه، اختلافات مهاجرین و انصار، کشتارهایی که بین صحابه رخ داد، گناهان علنی بعضی از صحابه و. ..، همه دال برکج‌روی و خطای بعضی از همین پیشگامان و مهاجرین بود که در تاریخ ثبت شده و بر کسی پوشیده نیست.

پژوهش حاضر مشتمل بر 5 فصل می‌باشد که در فصل اول، امور کلی و مقدماتی اظهار گردید. در فصل دوم دلالت آیه 100 سورۀ توبه از نگاه اهل‌سنت و کیفیت استدلال آن بر فضیلت صحابه و خلفا اظهار گردید. در فصل سوم و چهارم نقد و مطالعه دلالت آیه بر فضیلت خلفا پرداخته گردید و مستنبطات عقیدتی عامه از آیه، بعد از تبیین و توضیح با سه رویکرد تعارض با قرآن، مخالفت با تاریخی قطعی و مخالفت با عقل، مورد نقد و مطالعه قرار گرفت. فصل پنجم هم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مباحث قبلی می‌باشد.

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید